* Ska få en ny ponny i morgon * söker råd...

P

ponnyryttaren

I morgon kommer min nya ponny från Irland ! Hon har åkt last bil i typ 5 dagar så hon är nog trött :crazy:

Men hur brukar ni göra när ni får en ny häst ?
Hur länge väntar ni att rida ?
Brukar ni släppa ut den direkt eller ??
Hur länge väntar ni att hoppa ?
Brukar ni leda runt den eller aa.. berätta !!! :smirk:

5a.jpg

57.jpg

Här är hon !=)=)=)

Sv: * Ska få en ny ponny i morgon * söker råd...

Olika från häst till häst, men oftast:

Hur länge väntar ni att rida ? 3 dagar ungefär promenerar efter 1 dag lite runt omgivningen.
Brukar ni släppa ut den direkt eller ?? Nej, den brukar få stå in halva dagen om det är på sommaren iaf.
Hur länge väntar ni att hoppa ? 2-3 veckor, vill helst lära känna hästen lite innan.

Men hur brukar ni göra när ni får en ny häst ? lite beror ju på hur långt den rest. men jag brukar låta dom ta det väldigt lungt i början så dom hinner finna sig till rätta, går kort promenad första dagarna så dom får kolla på omgivningen.
Hur länge väntar ni att rida ? skrittar kanske efter 2-3 dagar, oftast dom brukar ha kommit tillrätta lite då.
Brukar ni släppa ut den direkt eller ?? beror ju på när på dygnet dom kommer..
Hur länge väntar ni att hoppa ? tills jag lärt känna hästen och det fungerar på marken..småskutt kan man ju ta, men är det en häst du ska ha länge finns ju ingen anledning till att skynda...du hinner säkert inte tävla den ngt mer i år innan säsongen är slut, så du har ju hela vintern/våren på dig att träna o komma tillrätta med den.

Lycka Till! vad är den för ponny du har köpt förresten?

Det är en C-ponny, fux, 10 år. Har gått 120 på Irland med 4 vinster i år ! :D nu är hon lite tjok men men... hehehe ! Hon har gått på bete och vilat fårn tävlindet ett tag ! :banana:

Grattis till din nya ponny!!! Om den har åkt från Irland skulle jag nog ge den en vecka att få smälta transporten och se att den äter ordentligt. Låt den bara gå i hagen och pyssla med den, sen skulle jag rida igång lite sakta, som sagt du behöver ju inte stressa med hoppandet... Klart man vill skutta lite för att testa, men det tror jag inte den lider av heller... Hoppas den tagit transporten bra.

brukar ställa in i box,sedan ställer ja en lugn häst brevid så får dom stå där ngra timmar så hästen hämtar sig o får äta lite o ta det lugnt.

sedan går ja ut o går med nya hästen o ngn annan med den hästen som stod brevid i boxen. så den får kolla omgivningen

beroende på hur hästen tar det så släpper ja ihop dom i hagen o låter dom sedan vara när ja har kollat att det e lugnt.

hoppa tror ja i inte du ska göra på ett tag vänta två tre veckor.

först och främst måste du kolla hur hästen mår fysiskt, långa transporter tar ofta mycket energi. Jag sätter mina hästar i egen hage eftersom dom kan vara förkylda mm när dom kommer. Hantera den från backen dom 2-3första dagarna sen skulle jag iallafall köra igång den. Vänta med hoppning 1,5-2 veckor.

Min ponny kom mitt i natten kl 1, och jag red dagen efter och hopptränade mkt lätt dagen efter, men sen beror det ju på hur tålig hästen är, hur lång resan var, hur gammal den är etc etc. De irländska hästarna är ju mkt tåliga hästar, de är mkt härdade.

När jag fick min nya häst så vilade han i 2 dgr efteråt, sen longerade jag en dag och den 4e dagen red jag.´
Ville vara extra noga med att låta honom vänja sig vid minjön innan jag började rida, han har väldigt spänd i början och tittade massor. Då väntade jag hellre någon dag extra så att även jag kunde känna mig lugn och trygg när jag red.

promenera kan du igentligen börja med direkt.
det är bara bra om hästen får röra på sig för att förhindra ev kolik.
hoppningen bör nog vänta med ett tag när den rest såpass länge.

Även om nu alla mina hästar kommit från Sverige har jag låtit dem stå en vecka för att låta den vänja sig vid mej,, de andra hästarna å omgivningen.Jag släpper ut dem i hagen direkt så man får klart rangordningen, ngn gång har jag fått sätta in hästen i stallet då det varit natt när den kommit fram men då de kan bråka lite boxarna emellan så det föredrar jag inte

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett stall för två. Jag ställde in båda när jag fick en ny häst och lät dom bekanta sig över natten och göra upp ev rang. Sen kör jag delad hage ca 2 veckor för säkerhets skull. Jag började tömköra redan dagen efter (trots kommentarer från icke kunniga om att hästen måste stå MINST en vecka...) eftersom han var i full tävlingskondition. Hade jag inte gjort det hade han varit som ett knippe dynamit. Dessutom var det ett bra sätt att lära känna hästen på! Sen började jag rida lite lugnt och "kände in mig" på hästen. Funkade super! Lycka till med nya ponnyn!

Qyenn97 skrev:
Min ponny kom mitt i natten kl 1, och jag red dagen efter och hopptränade mkt lätt dagen efter, men sen beror det ju på hur tålig hästen är, hur lång resan var, hur gammal den är etc etc. De irländska hästarna är ju mkt tåliga hästar, de är mkt härdade.

:eek:

Jag hoppas att trådskaparen INTE tar efter "ditt sätt".

Jag har tagit emot ett stort antal nyanlända Irländare och samtliga har vart trötta efter resan, naturligtvis.. det är ju en lång tur dom gör, oftast i buss på båten.

Att redan dagen efter ankomst rida hästen och till och med hoppa den(om än lätt) är i mitt tycke väldigt dumt!

Våra hästar har alltid fått ta det lugnt minst en vecka efter ankomst.
När vi lastat av bussen så har dom självklart promenerats för att få sträcka på benen och sedan så har dom fått komma in i en box och äta/dricka/vila.

Efter det så har dom gått i hage och tagit det lugnt för att få "landa" i sin nya miljö. Först därefter har de så smått börjat att sättas igång

Att börja träna sin häst när den inte ens har vilat ut ett dygn efter en ofta tuff resa är inget jag alls skulle rekommendera.

Jo men det är skillnad, min häst kom inte från irland när jag hämtade honom, jag hämtade honom i skåne. Och sen skulle jag aldrig vila min häst i en vecka, den måste få röra på sig. En tävlingshäst är inte van vid att helt plötsligt vila, när den är igångsatt i tävlingskondition. Men om man inte skulle kunna rida en häst så fort den kommer till ett nytt ställe, hur hade du då tänkt klara av att tävla? Och varför skulle det inte gå att rida en ny häst om den kommit till ett nytt ställe? kolla på omgivningen hinner den nog med endå, en häst måste få röra på sig. Och vad spelar det för roll om man hoppar några hinder i paddocken? Min häst mår väldigt bra och han blev inte psykiskt störd av det. :crazy:

jag fick hem min unghäst i lördags och när vi kom hem med han så gick jag runt lite med han och sen släppte jag ut han i hage så han fick lära känna dom andra först innan det blir att börja med ridningen och träningen ...
och vänja sig vid det nya stället....

Om hästen har kommit från Irland borde du vänta typ en vecka, ryggen sjunker under lång resa.
Qyenn97 Det spelar väl ingen roll hur långt hästen har åkt??
Den har ju för tusan ändå bytt hem.. SNÄLLA..

Senast ändrad av en moderator:

Jag låter mina vila en vecka efter flytt. Dag ett står dom inne, så att jag ser att dom dricker och äter, och att tempen är bra, kommer dom på fm, kan dom få gå ut i egen hage på em. Dom står själva ca fem dagar så att jag ser att dom inte har transportsnuva el dyl. (dom som kommit från irland el dyl har alla varit lite snoriga vid ankomst). Dag två och framåt tar vi korta promenader i omgivningarna, pysslar och kollar allmän kondition efter flytt. Efter ca en vecka kan dom ridas, till en början försiktigt, mest skritt i sällskap för att känna igenom hela hästen. Efter ca två veckor kan man rida mer normalt.
Kommer det en ny tuttu som rest långt på sommaren får den några veckors bete i flock efter första veckan, bara för att boa in sig.

Fast det var ett tag sen det kom nån ny långvägaresenär hem till mig... :) Fast håller samma rutin för alla som kommer hem, även beteshästar osv.

Qyenn97 skrev:
Men om man inte skulle kunna rida en häst så fort den kommer till ett nytt ställe, hur hade du då tänkt klara av att tävla?

Om man åker på tävling så är det ju helt annorlunda. Hästen är med en ryttare den känner även om själva stället är nytt.
Kommer en häst till både nytt ställe och nya människor anser i alla fall jag att den bör få några dagar att "bo in sig", oavsett hur långt/länge den rest.
Sen behöver den ju inte stå helt och hållet, man kan ju promenera eller tömköra, men inte kräva för mycket.

tycker definitivt en promenad är att rekommendera, så hästen får sträcka på leder och ligament, sen en natts vila i box. man kan ju börja släppa ut i lite mindre hage, men röra på sig måste hon....

Annars håller jag med övriga, lugnt och stilla, kolla foder och vatten intag.... ut och röra sig i hagen så fort hon verkar lugn nog :D

Lycka till och grattis!

Kolla upp hur hon mår, är VÄLDIGT individuellt hur de klarar resan.

Fick hem två halvbröder. Den ena tävlad och rest 4-5 år, den andra haft grimma i en två veckor samt uppbunden (för att klara resan) typ 3 år (minns inte vilket år de kom).

Ungponnyn var ok när han kom, hur pigg som helst och åt och drack.
Tävlingsponny blev inte "normal" på typ 2 mån. Han hade varken ätit, druckit lr kissat på hela resan så han mådde inget vidare...

Men ta det lugnt i början och räkna inte med att hästen ä sig själv de första veckorna, dvs bli inte förvånad om den blir lugnare/hispigare osv efter ett tag, den kasnke bara funnit sig tillrätta och "blivit sig själv" då ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar