Ska du sälja ditt föl -läs detta!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vingklippt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 382
V

vingklippt

Sälj inte ditt föl till en uppköpare
I Sverige föds ungefär 12.000 föl varje år alla raser inräknade. Stona fölar som bekant huvudsakligen på våren och försommaren. Ett föl brukar avvänjas, dvs skiljas från modern, när det är fyra till sex månader gammalt. Detta innebär att årets fölomgång snart står inför sin avvänjning.

Alla föl som föds är ju planerade och flertalet av de avvanda fölen föds upp av ägaren med sikte på hästens framtida användningsområde. Köp och försäljning av efterfrågade raser äger givetvis också rum. Det kan dock finnas tillfällen där ägaren inte har möjlighet att själv föda upp sitt föl vidare och att efterfrågan på just den rasen är liten. Här kan ägaren lätt lockas i en fälla. Det finns nämligen uppköpare av mindre nogräknat slag som efterfrågar föl särskilt av de tyngre raserna. Det uppges att fölen kommer att säljas vidare till seriösa, kunniga och välkända uppfödare i Sverige men inte sällan är sådana löften bara tomt prat. Risken finns nämligen att köparen exporterar fölen till slakterier nere i sydeuropa med de ohyggliga transporter och annan vidrig behandling som djuren därvid kan utsättas för. De fölägare som är tvungna att sälja sitt föl nu i höst bör göra detta direkt till den nye ägaren och inte via någon förmedlare eller mellanhand. Om detta inte lyckas uppmanas ägaren att leverera fölet till sitt eget slakteri även om priset då säkert ligger under det som uppköparen erbjuder. Då besparas fölet mycket lidande.

Sv: Ska du sälja ditt föl -läs detta!

Jag kan till viss del hålla med dig. Men är det inte så att även utomlands så betalar slakterierna per kilo liksom här hemma i sverige?
Här hemma får du ca 1500:- + moms för en häst som slaktas (levande vikt ca 500 kg). Har hört att i vissa sydeuropeiska länder kan man få runt 10000:- per häst. Om man för enkelhetens skull räknar hälften dvs 5000:- betalt för slaktad fölunge utomlands så finner jag det föga troligt att det är lönsamt att för en uppköpare först köpa föl här då även en icke eftertraktad tyngre ras inte är gratis den heller... Sen ska transport ordnas och även om man knöker ihop alldeles för många så kostar det en slant att köra ner...
Ska saken gå rätt till så måste ett exporttillstånd utfärdas före utresa då hästen faktiskt exporteras.
Vet att det här hemma i sverige förr fanns folk som födde upp ardenner enkom för slakt, på den tiden det betalades "bra" priser... De pållarna gick och skrotade i hagar tills de var stora...

Missförstå nu inte min tankegång. Jag är helt emot slakttransporter av såväl hästar som övriga djur. Anser att det är djurägarens skyldighet att leverera till närmaste slakteri även om det inte är där han får bäst betalt.. (nu får jag argsinta bönder på halsen...)

En tanke till.. : varför betäcker man sitt sto och inte kalkylerar med "risken" att bli ståendes med avkomman?
Står själv med 4 årsföl,3 åringar och en 2 åring som gärna vill flytta hemifrån, men desperat säljare är jag inte. Smällar man få ta då man inte vill sälja till underpriser. Själv skänker vi inte bort våra hästar.

/Jennie

Som frampå höstkanten ska lämna en av trotjänarna på slakt...
(vi kör dom själva till slakteriet 2 mil bort och har alltid direkt-tid vilket innebär mindre stress för hästen. De väntar på oss och vi kan lasta av direkt och hästen slipper vänta och bli orolig och det hela är över på nån minut. Är det en orolig individ så tar vi ut livdjurstjänst och avlivar hemma .)

tror du inte att fölkött är mer eftertraktat än en gammal häst?? samma som kalvkött..

Det må vara hänt, men som ex. räknade jag 5000:- för ett föl och då skulle det motsvara 250 kg levande vikt om kilopriset vore det samma som för vuxen häst. Så nog tycker jag att jag räknade upp priset...

Men som sagt jag är helt emot slakt transporterna överhuvudtaget.
Å andra sidan så skulle de bli färre om svenskarna åt mer hästkött. För vi är grymt dåliga på det. Inkl jag själv, som inte äter det, mest för att jag inte tycker om smaken... mest salt.

Visst kanske det ar sa att folkott ar mer eftertraktat an en gammal hast, men att jamfora ett fol med en kalv gor endast stadsfolk!! ;)
Ett fol blir sallan sa stort att det finns mycket kott pa det, medans en kalv har gott om kott pa kroppen fran forsta borjan. Dessutom kostar ett fol dubbelt sa mycket som en kalv, och kalven har sakert dubbelt sa mycket kott.

Snackar vi om att tranportera fol sa ar det mycket ovanligt att de tar en sadan lang resa nagorlunda bra. I sa fall kors de ner till tex Italien for att sedan ata upp sej dar nere och sedan slaktas, men du blir det lite mer omstandigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka