ska det vra så svårt att sapportera till TDB

Sv: ska det vra så svårt att sapportera till TDB

En liten tanke bara... Beroende på hur aktiviteten i klubben ser ut nu under sommaren med förmodligen alla eller åtminstone väldigt många på semester så kanske mailen inte kollas/prioriteras just nu? Ett mail om några tävlingsresultat ligger förmodligen inte överst på deras prioriteringslista just nu... Förbundet har väl också semesterstängt så resultat kanske inte läggs upp/korrigeras/jagas i samma utsträckning som under våren?

Nu borde ju iof resultaten vara inrapporterade innan de gick på semester i så fall men de kanske har missat det? Är det lokala tävlingar förresten? Det är väl ganska nytt att dessa också ska rapporteras in?

Det är gamla tävlingar och jag har varit på dem länge. Förstår också att de inte kan fixas i juli... :)

jag tycker att det är jätteviktigt att maila om man är nöjd!!!

Men du, allvarligt ? Menar du att ett knapptryck i TDB (för det är det enda som krävs för att föra över resultatet) skulle innebära mindre tävlingar för att funktionärerna går på knäna :eek:

Jo jag är med och arrangerar en massa tävlingar och nej det är inte såååå jobbigt att trycka på en knapp :p

Tycker snarare att det låter som att du har en öm tå i ämnet...att sitta med i styrelsen innebär att man är med och organiserar, driver igenom m.m. Det trodde jag var uppenbart.
Det är inte ämnet i sig som stör mig snarare att du verkar idiotförklara allt och alla.

Nej, inte så länge knappen finns tillgänglig i tdb, klubben har fått alla behörigheter samt att listorna är i rätt format. ;) Det ÄR rätt snålt med tidsgräns på två dagar tycker jag, och vill fortfarande vända diskussionen från att arrangörer skall kontrolleras mer till hur man gör för att underlätta för dem istället.

Jag som tävlande vill ha fler tävlingar att åka på, den enda tävling per år som vår lilla klubb håller hade kunnat bli fler om det varit lättare och mindre tidskrävande rent generellt för arrangörer att arrangera. Nu blir det bara en - om ens det. I små klubbar blir arbetsbördan lite oskäligt hög på ett fåtal personer och det är svårt att hitta folk som har tid.

Absolut inte. Vi fick - trots att det var första dagen - iväg våra resultat inom ett dygn från sista startandes sista ritt - men däremot brinner jag för frågan. Jag ser en tendens där vår sport kommer urlakas eftersom det råder skriande brist på ideella funktionärer. Vill vi verkligen gå mot en utveckling där kraven på arrangörer är så höga att det slutar med att enbart jättestora klubbar alternativt vinstdrivande företag kan arrangera?

Och nej, i min del av världen innebär absolut inte styrelsemedlemsskap att man per definition är med i projektgruppen för tävling (även om rollerna oftast sammanfaller eftersom det sällan finns så många fler som vill/hinner/kan) - tvärtom.

Jag anser fortfarande att gnäll på arrangörer är föga konstruktivt så länge man inte själv är med och driver minst en tävling per år (vilket är varje klubbs minimum för att få lov att ställa ut licenser till sina ryttare) - det anser inte jag är att idiotförklara någon. Om inte en sansad diskussion kring rimlighet kan föras utan att du anser dig kränkt är det kanske inte bra för dig som person att diskutera på öppna fora - den här diskussionen är oerhört sansad och konkret i jämförelse med ämnen som faktiskt hettar till. Vore ledsamt om du blev kränkt på riktigt tycker jag.

*Delvis knapplån*

Jag ställer mig bredvid SaraMara. Min uppfattning är att de som är med och driver tävlingar på hemmaplan är mindre benägna att gnälla på andra arrangörers tävlingar. Helt enkelt för att de vet vad det innebär att anordna tävling!

Men du, allvarligt ? Menar du att ett knapptryck i TDB (för det är det enda som krävs för att föra över resultatet) skulle innebära mindre tävlingar för att funktionärerna går på knäna :eek:

Jo jag är med och arrangerar en massa tävlingar och nej det är inte såååå jobbigt att trycka på en knapp :p
Här har du ju fel på mer än ett sätt. För det första så trycker man inte på någon knapp i TDB, man gör det via Equipe (om man har det). För det andra så har den personen som gör det förmodligen fler saker att göra efter tävlingen än bara att trycka på knappen. Betala tillbaka premier, sammanställa personuppgifter på de som fått premier, skicka fakturor, kontrollera veterinärintyg, sammanställa och redovisa ekonomin, begära uttag från TDB för att ta några möjliga exempel. För det tredje så är det inte alla arrangörer som har Equipe! I det fall arrangören inte har något tävlingsprogram alls så ska resultatlistor upprättas, kompletta med licensnummer, och skickas in till förbundet. Och det kan ju ta sin lilla tid om det ska göras för hand...

Mvh,
Lady_S

*kl*

Jag undrar vad ni som klagar här själva gör för att arrangera? Är ni tävlingsledare/sekretariatsansvariga på någon tävling om året och hjälper till att höja standarden, eller klagar ni bara på dem som faktiskt arbetar helt ideellt för att ni skall få tävla?

Vad gör ni som klagar här för att bidra till bättre tävlingar själva?

Jag tillhör styrelsen för en mindre klubb och har varit med och arrangerat tävlingar flera gånger, senast nu i sommar. Hur många timmar ideellt arbete jag och andra i klubben lagt ner är omöjligt att svara på. Vi har inte Equipe, utan gör allting manuellt. Jag vet precis hur mycket jobb klubbarna lägger ner, och jag vet också hur svårt det är att få folk att ställa upp. Ändå tycker jag att inrapportering av tävlingsresultat är en så självklar och förhållandevis enkel sak att det är svårt att förstå varför vissa klubbar inte klarar av det.

Utan att framhäva min egen klubb före någon annan kan jag bara konstatera att vi, trots avsaknad av automatiserat program typ Equipe, alltid lägger ut resultaten samma dag på vår hemsida samt rapporterar in till förbundet 1-2 dagar efter avslutad tävling. Det handlar bland annat om prioritering, och hur klubben vill uppfattas utåt. Klubbar som dröjer med att lägga ut resultat och/eller "glömmer" att rapportera till förbundet skapar irritation bland ryttare, vilket är dålig reklam för klubbarna.

Klubbar som dröjer med att lägga ut resultat och/eller "glömmer" att rapportera till förbundet skapar irritation bland ryttare, vilket är dålig reklam för klubbarna.
Tyvärr är det ju så, som tidigare skrivits i tråden och som drabbade oss på vår senaste tävling, att även när klubbarna rapporterar in resultat i tid så dröjer det innan det kommer ut i TDB. Då är det fortfarande oss arrangörer ryttarna blir irriterade på och inte hjälper det när SvRF säger till dem att vi inte skickat in resultaten!

Det jag försökte säga i mitt tidigare inlägg är inte att man inte behöver skicka in resultaten, för det ska man, utan att deltagarna bör lämna öppet för att även tävlingsarrangörerna är människor och inte robotar och att det kan finnas omständigheter som inte deltagarna vet om.

Självklart ska rätt vara rätt, men om man högljutt hävdar sin rätt utan att ens försöka förstå motparten kan det mycket väl bli som SaraMara menar, att arrangörerna tappar lusten att arrangera. Mission completed?
/Lady_S

Tyvärr är det ju så, som tidigare skrivits i tråden och som drabbade oss på vår senaste tävling, att även när klubbarna rapporterar in resultat i tid så dröjer det innan det kommer ut i TDB. Då är det fortfarande oss arrangörer ryttarna blir irriterade på och inte hjälper det när SvRF säger till dem att vi inte skickat in resultaten!

Det jag försökte säga i mitt tidigare inlägg är inte att man inte behöver skicka in resultaten, för det ska man, utan att deltagarna bör lämna öppet för att även tävlingsarrangörerna är människor och inte robotar och att det kan finnas omständigheter som inte deltagarna vet om.

Självklart ska rätt vara rätt, men om man högljutt hävdar sin rätt utan att ens försöka förstå motparten kan det mycket väl bli som SaraMara menar, att arrangörerna tappar lusten att arrangera. Mission completed?
/Lady_S

I det fall jag personligen var inblandad i var det definitivt inte SvRF som var "boven." Det var arrangören som inte rapporterade in resultaten. Hur kan jag veta det? Jo, för att klubben inte svarade på förfrågan via flera mail från mig, men när förbundet gick in och stötte på skickades resultaten in omgående. Därmed inte sagt att det alltid behöver vara arrangörens fel, givetvis.

kl

Var och tävlade den 3 juli, fortfarande inga resultat och ponnyn är till salu (skulle varabra med resultat) :mad:

Och då gäller fortfarande stycke två och tre i mitt inlägg.

I ditt fall, mailade du rätt person (resultatansvarig på propositionen) och var du tydlig med att det inte räckte med att publicera resultaten på t ex EquipeOnline utan att arrangören även måste skicka in resultaten till SvRF? Om personen var ny på uppdraget kan det helt enkelt handla om okunskap också... Klart att det även kan vara noncharlans, men jag tycker inte att man ska utgå ifrån det.
/Lady_S

*kl*

va faaaan jag ringde just för att fråga om brodyr av mitt namn på ridbyxorna, så GLÖMDE jag att påpeka detta IGEN... snark vad dålig jag är! :cool:

Och då gäller fortfarande stycke två och tre i mitt inlägg.

I ditt fall, mailade du rätt person (resultatansvarig på propositionen) och var du tydlig med att det inte räckte med att publicera resultaten på t ex EquipeOnline utan att arrangören även måste skicka in resultaten till SvRF? Om personen var ny på uppdraget kan det helt enkelt handla om okunskap också... Klart att det även kan vara noncharlans, men jag tycker inte att man ska utgå ifrån det.
/Lady_S

Jag mailade klubbens officiella adress. Det här är en stor tävlingsklubb som ordnar 3-4 tävlingar per år inom disciplinen ifråga. Och nej, jag specificerade inte exakt hur klubben eller den ansvariga personen skulle gå till väga. Det tycker jag nog inte är mitt ansvar; dessutom hade jag inte tillräcklig kunskap om proceduren när det här hände. Visst kan det handla om okunskap. Men att inte ens svara på flera mail, det har inte med okunskap att göra utan med ren och skär nonchalans.

Om det är en stor klubb och du mailade till den officiella adressen håller dina mail förmodligen fortfarande på att cirkulera runt i organisationen för att hitta rätt mottagare... ;)
/Lady_S

Senast ändrad:

Ha ha, måste nog ta tillbaka en del av vad jag skrev tidigare. Nu har jag nämligen fått uppleva hur förbundet underlåter att lägga in resultaten i TDB, trots att vi som klubb skickat in dem för längesedan. Samtidigt kommer irriterade mail från ryttare som undrar varför vi inte ser till att resultaten kommer in i TDB...
En sak är säker, till nästa år blir det Equipe!!

håller med.... till viss del... de har en hög att beta av, men mina resultat från april finns med nu iaf ;) nu är det bara 2 tävlingar kvar jag ska skrika om! :banana:

Av mitt livs 3 lokala starter finns en rapporterad i tdb - den där fullblodet flippade ur fullständigt, så det hade kanske varit bäst om de glömt rapportera den också:p

Tror jag ska undvika att bråka om rapporteringen tills jag är nöjd med resultaten själv:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka