Sv: Ska det hända nåt snart eller??
*halvknapplån*
Jag vet inte varför jag alltid läser dessa barfota-eller-inte-trådar, man jag gör det iallafall
Själv har jag svårt för alla som påstår att det bara finns ett rätt sätt som funkar på alla (här menar jag båda sidor). Det betyder bara att man tycker att det är för svårt att inse att båda sidor kan ha en poäng, vilket de bevisligen har eftersom olika individer har blivit hjälpta av olika metoder.
Men så slås jag av att många egentligen tycker samma saker, men har ändå tagit olika sidor. Typ - barfota är super och bra på alla sätt om det funkar med träning, underlag och individ, men har den ont och blir hjälpt av skor så ska den skos. Hur många tycker egentligen INTE så? Ni får gärna räcka upp en tass!
Sedan handlar det då om de olika verkningsmetoderna om nu hästen går barfota. Och även där kanske olika individer passar olika bra med olika metoder? Och vad jag förstår är det ingen enorm skillnad på vildhästmetoder och vanliga hovisar som verkar barfotahästar ... rätta mig om jag har fel. Strasser är jag så oinsatt i av rent ointresse, så det tänker jag inte ge mig in i ens. Men det som upprör mig med allt det här är 2 saker - dels alla som hackar på varandra och dömer ut hela yrkeskårer för några rötägg (då borde vi förbjuda läkare också, fy så många misstag de har begått) och dels de dumhuvuden som förespråkar att en häst ska gå och ha ont, speciellt de som är emot smärtlindring
.
Men kan vi kanske inse att de flesta av våra hästar här har det bra, mår bra med sina fötter och hussar/mattar, oavsett om de går skodda eller måste ha boots ibland? Hoppa på de som man verkligen BÖR hoppa på, de som skor hästarna var 4e månad är nog mycket värre än de som rider med boots ibland.
Själv har jag mina 2 ston skodda av en superhovslagare
men har provat den ena barfota (verkad av hovis), men hon slet ner hovarna för mycket och ömmade, så jag skodde henne igen. Den andra är en fånghäst som har kurerat sig, från 10 graders rotation, med hjälp av täta skoningsintervall, medicin, probiotika och nogsam diet.
Men gott folk - nu tycker jag att vi ska respektera varandra och inse att alla gör nog det bästa för sin häst, oavsett 'religion'. Heja alla som faktiskt tänker efter och hittar rätt väg för sina pållar och inte BARA lyssnar på den som skriker högst