Ska de va så efter kastrering?

Gupello

Trådstartare
Min häst kastrerades i onsdags, allt gick bra.
Släpptes ut i stor hage med busig kompis senare på dagen.
Kollat honom varje dag rört sig, grannarna har ochkså sett att han sprungit mkt.

Men nu ser det ut precis som att kulorna har åkt fram så där han ska hänga ut skrutten så ser det ut som bollarna sitter nu.

Han har ätit smärtstillande i pastaform.

Nån som vet om det är normalt? Försökt ringa veterinären men den svarar ej just nu!

Senast ändrad:
Sv: Ska de va så efter kastrering?

Jag fattar inte riktigt vad du menar, men är det så att han svullnat pga att såret har blivit infekterat efter ingreppet?

jag fattar inte riktigt...
Vilka bollar om han nu är kastrerad?

Det är inte ovanligt med svullnad...

Ne, såret och snittytorna är jättefina. men i ööpningen tilll snorren så är det som det hänger två bolalr nu.

Försöker få tag på veterinären men det einte nån telefontid nu.

Hera skrev:
jag fattar inte riktigt...
Vilka bollar om han nu är kastrerad?

Det är inte ovanligt med svullnad...

Ska ta kort sedanre i eftermiddag när jag ska ner, så ni ser avd jag menar.

Nä, det kan inte vara några "bollar" kvar... dom är ju borttagna om han är kastrerad, däremot kan det ha samlats en massa vätska där så det blir som en påse.

oki, antar att du förstod vad jag menade. ja det ser ut som två vätskefyllda påsar..

E det nåt man ska låta vara eller kalla ut veterinären?
Ska självklart ringa de men de svarar inte.

Jo, jag trodde nästan att det var så du menade.
Vem har kastrerat honom? *nyf*

Min kille såg också ut så efter kastrationen. (Kasterades i april i år).
Ringde o pratade med vet och beskrev exakt så som det såg ut. Precis som du beskriver. Jag var ju rädd att det var en inflammation lr ngt. Hon sa att utav läkningsprocessen så samlas det där en massa vätska, och det samlas just där pga att det är "lägsta" punkten i det området. (behöver inte bli så på alla hästar). Det är då viktigt att de får röra på sig, så att inte vätskan stannar där.
Inget att vara orolig för sa hon. Jag skulle höra utav mig om det blev värre. Min var även ganska så svullen utöver vätskan, och det är ju normalt efter ett sådant ingrepp.
Äter han inget mera än smärtstillande? funderade på om min inte fick ngt mera, så att det inte skulle bli inflammation.......nä de ä ja inte alls säker på förresten.
Men det som ja egentligen undrade över av det du skrev var att han fick få ut i "vanliga" hagen o busa.
Min fick gå i egen hage ett par dagar, pga att han inte skulle göra det. Men däremot så var det oerhört viktigt att jag gick ut och gick med han/longerade så att han fick röra på sig/skapet. Det sa hon var A O för en bra läkningseffekt.

Ja ja, det var så min vet sa, men man ska ju alltid lita på den man har.
Tycker du ska göra som jag gjorde, ringa o rådfråga. Tror inte att det är ngn fara, om snitten inte är fula och kladdiga.

Lycka till :bump:

Senast ändrad av en moderator:

jezzie- skrev:
Ringde o pratade med vet och beskrev exakt så som det såg ut. Precis som du beskriver. Jag var ju rädd att det var en inflammation lr ngt. Hon sa att utav läkningsprocessen så samlas det där en massa vätska, och det samlas just där pga att det är "lägsta" punkten i det området. (behöver inte bli så på alla hästar). Det är då viktigt att de får röra på sig, så att inte vätskan stannar där.
Inget att vara orolig för sa hon. Jag skulle höra utav mig om det blev värre. Min var även ganska så svullen utöver vätskan, och det är ju normalt efter ett sådant ingrepp.
Äter han inget mera än smärtstillande? funderade på om min inte fick ngt mera, så att det inte skulle bli inflammation.......nä de ä ja inte alls säker på förresten.
Men det som ja egentligen undrade över av det du skrev var att han fick få ut i "vanliga" hagen o busa.
Min fick gå i egen hage ett par dagar, pga att han inte skulle göra det. Men däremot så var det oerhört viktigt att jag gick ut och gick med han/longerade så att han fick röra på sig/skapet. Det sa hon var A O för en bra läkningseffekt.

Tycker du ska göra som jag gjorde, ringa o rådfråga. Tror inte att det är ngn fara, om snitten inte är fula och kladdiga.

Oki, snitten är jättefina, inte rinniga eller nånting men dem vätskefyllda påsarna tycker jag inte om :crazy:

Ne inte ut och busa så som du antagligen tänker på.. frågade vterinären om det var okej och hon sa att det avr det men ser amn att han inte rör sig så ska man gå med honom.

har varit ute med honom idag och gått.

han äter smärtstillande tror att det är antifammatoriskt i det oxå, ska kolal på tuben imon!

men imon ska jag rinag.!

tack för hjälpen än så länge

jezzie- skrev:

Fick tag på veterinären, när jag vart hos hästen idag så vart han mer svullen runt snitten, de vätskefyllda påsarna hade minskarpyttelite. Snitten hade öpnnat sig och dethade börjat vara.

Ringde veterinären och han sa att det avr normalt för vätskan måste ju ut nånstans. och så länge hästen äter och rör sig så är det inte nån fara.

Hästen hade även legat ner länge i morse när stallägfaren var och fodrade. och han har legat en del i hagen med.

Så länge det vätskar är det ingen fara :idea:

Ta tempen. Om feber prata med vet imorgon. HH

Precis som du beskriver såg den ena 1 åringen ut som kastrerades hos mig förra veckan, men han var pigg och glad hela tiden, och på två-tre dagar så hade det gått ner...

HelenaHandberg skrev:
Ta tempen. Om feber prata med vet imorgon. HH

Sa till vetrinären att det inte går att ta tempen påp honom då han inte e så hanterad så mkt. han sa att så länge han var pigg och åt så var det inga problem!

Tycker du ska lita på vad din veterinär säger... Om inte, så byt..

Gnist skrev:
Tycker du ska lita på vad din veterinär säger... Om inte, så byt..

japp och idag såg det MKT bättre ut, de vätskefyllda påsarna har minskat oerhört mycket! och vid snitten är dte inte lika svullet och snitten har börjat dra ihop sig :) :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 172
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 443
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 228
Senast: NotlikeI
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama