Ska bygga om kuskbocken?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Rea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 4 165
Sv: Ska bygga om kuskbocken?

Oj vilken lyx!! :bow: Han vill inte fixa lite med min vagn också? haha...blir nog lite långt att åka med den... Skönt att kunna lite så fullt ut på någon och slippa tänka ut lösningarna själv!!Piskhållaren skulle jag ha på höger sida, bredvid sistsen ungefär. Sätte dig i vagnen och kän efter var det är bekvämast att plocka upp pisken så vet du vad som passa för dig! En bild skulle vara jättekul att se när den är klar!!!

Ursäkta oklarheten. Med bilden:
Varken rygg eller sidostöd? Farligt och opraktiskt. Osv ...
menar jag bilden i den här tråden. Kristels vagn är svårare att ha en uppfattning om från hennes bilder.
Ang "Se över hästen" så är kuskens ögon ungefär i våg med hästens. "Fri sikt" bredvid hästens hals, men över bog, blir 20-30 meter bort. Menar inte att det inte fungerar, bara att man ändå måste kika utmed hästen.
Som du ser körs den/har den ju körts i ett maraton utan några problem
Sorry, det kan jag inte se, men jag tror dig. Jag skulle inte ha gjort det själv, för som det verkar på bilden, har man inget som stoppar rörelser varken bakåt eller åt sidorna.

Broms- behöver man en sån till en rockard, är något fel. Säkerhetspryl var den enda förklaring jag kunde komma på. ;)

Stabilitet- ju högre desto sämre (och tyngre) och jämviktspunkten hamnar lättare utanför hjulet. Därmed inte sagt att inte stabiliteten på din rockard räcker till.
Så finns det estetiska, men om smak ska man som bekant inte diskutera. :)

LIA

Ja vi tycker ju alla olika. Jag vet ju också att den vagnen inte är optimal att köra ett maraton med men pirsklasserna varierar ju endel från den och en maratonvagn om man ska ha det bästa.

Ang bromsen skulle jag gärna velat ha en på min rockard sist jag var på tävling. Precisionsbanan gick i en backe ungefär och som känt måste man ju hålla en idealtid där. Det var svårt då vi skulle nerför eftersom hästen inte riktigt hann springa ifrån trycket och kunde inte gå sakta nog för att kunna bromsa upp vagnen ordentligt. Båda gångerna snubblade han till där. Tycker du att något är fel med vårt ekipage då?

Tycker du att något är fel med vårt ekipage då?
Som jag skrivit tidigare. Avsaknad av rygg- sidostöd! Känns som bakvikt. Skulle nog ha bakgjorden lite högre. Skulle inte ha så hög påbyggnad.
Utifrån bilden, som visar ett fruset ögonblick! Verkligheten kan visa sig annorlunda.

Varför kunde hästen inte gå sakta nog nedför?

LIA

missuppfattning. Hästen och ekipaget på bilden är inte jag eller min häst. Kör en shettis med liten rockard. Skulle han hinna bromsa vagnen hade det varit kort skritt, och nu körde vi ju precision vilket går på idealtid så det hade vi inte haft tid med...tycker du då att det är något fel med vårt ekipage? eftersom vi skulle behöva broms på en rockard...

Utgick från bilden. Vi har diskuterat stora hästar hittills. Är inte så hemma på shettisekipage.

LIA

LIA skrev:
Utgick från bilden. Vi har diskuterat stora hästar hittills. Är inte så hemma på shettisekipage.

LIA

Är det någon skillnad? Du sa ju att något var fel om man behövde en broms på en rockard så jag undrar vad du menar med det...

Vet du inte att det är skillnad?
Jag har utgått från dels Kristels häst och rockard, dels bilden du lagt in i tråden.
Om du istället ville diskutera shettisekipage, kunde du kanske ha klargjort det?

LIA

vad är skillnaden förutom mankhöjden?
kör oxå shettis med rockard så jag vill gärna veta varför det är så annorlunda mot att köra stor häst med rockard!?

Det är ingen skillnad på shettis resp. stor häst så länge häst och vagn är i propotion till varandra.
Självklart så skall hästen kunna bromsa vagnen i bakselen.

MEN vid tävling så är bromsen till stor nytta och hjälp. Tex i Dressyren inför halten så hjälper bromsen till att hålla tillbaka vagnen vilket gör att hästen kan göra en riktigt bra halt i full balans.

I presisionen när det lutar gör det att hästen blir mycket mera styrbar och man blir mera exakt med körningen när man igod tid kan bromsa vagnen.
I Maraton är det ovärdeligt. det sliter alldeles för mycket på hästen när den även måste hålla tillbaka vagnen i nedförsbakarna. Då får den aldrig chans att vila.
/M

Nej, jag förstår inte att det är skillnad, förutom att allt är lite mindre men i samma proptioner! Så jag är mycket nyfiken på att veta var den stora skillnaden ligger enligt dig! häst som häst!
Och du säger väl att du inte har någon erfarenhet av shettisar, hur kan du då säga att det är helt annorlunda?
:confused:

Nora du svarade på mitt inlägg antar att det är LIA du frågar?
/Miamiamia

miamiamia skrev:
Nora du svarade på mitt inlägg antar att det är LIA du frågar?
/Miamiamia

aha...sorry. självklart LIA jag frågar. Dig håller jag fullt och fast med!

Allmänt svar.
Nu har diskussionen glidit in på tävling, vilket det inte gällde tidigare!
Ni talar om nerskalning häst - shettis. Gäller det backar, sträckor kuskvikter, rörelsemönster osv också? Var realistiska! Hur många gånger ser man t ex groomar springa utmed ekipagen i maraton för att avlasta en häst?

Om jag minns rätt, var det tidigare förbjudet att använda broms i dressyren? En utmärkt regel som borde återinföras. Halt utan broms visar kvaliténivå på kusk och bakomliggande träning. Bromsa kan vilken bilförare som helst göra.
"Behovet" i maraton går jag inte in på, det blir för långt.
Nog om tävling.

Jag har sagt "Är inte så hemma på shettisekipage", men inte sagt shettisar!
Har dessutom tydligt förklarat mig beträffande bilderna och förutsättningarna tidigare. Att se över en häst på 178 cm är liksom inte samma sak, som att se över en shettis.
Om Nora bara är grälsjuk, lägger jag ner!

Den som inte inser skillnaderna mellan att köra rockard efter shettis respektive stor häst, rekommenderar jag att sätta sig efter en häst på 170cm och prova.

LIA

Jag håller klart med dig om att en häst ska kunna bromsa vagnen själv och att i dressyren det skulle visa mer på hästens kvalitet om amn köra utan broms. Men sen vid maraton och precision i beckig terräng håller jag inte med. Där ska ju hästen också kunna bromsa vagnen men varför lägga på den onödigt arbete när den ska gå en såpass hård tävlingsgren? Då är det ju bättre att lägga krafterna på andra saker. Och nej, jag har aldrig sett en grooma springa bredvid ekipaget.

När det gäller att se över hästen pratade vi om, trodde jag i alla fall, en shettis med rockard och en häst med uppbyggd rockard, ungefär som den på bilden jag visade. Där tycker då inte jag att det är någon skillnad på hur man ser över hästen, då det är samma propotioner.

Jag är inte ute efter att gräla utan jag blev väldigt nyfiken på vad du menar med
Broms- behöver man en sån till en rockard, är något fel.
Vad är fel om man behöver broms? Vill du inte diskutera det så är det ju helt okej.

LIA
Man ser aldrig någon groom springa bredvid något ekipage på tävling. Om man gör det så blir man diskad.
Förstår inte heller varför du är imot broms på vagnen. Det hjälper väl även ett ekipage som inte tävlar??????
/M

Jag håller klart med dig om att en häst ska kunna bromsa vagnen själv
Den inte bara ska kunna, utan det är en självklarhet att den gör det. Lätt! Anser jag.

Men sen vid maraton och precision i beckig terräng håller jag inte med.
Nu är vi inne på tävling igen! Jag har aldrig varit med om så backig terräng när det gäller precision, att jag använt broms ens med maratonvagn (jo, ibland har man bara en).

Du kan inte bara skala ner! Tänk till!
Förutom det, ser jag inga problem med att sitta lågt och kika utmed hästen.

Rockardbroms= se tidigare svar + det till Mia.

LIA

Man ser aldrig någon groom springa bredvid något ekipage på tävling. Om man gör det så blir man diskad.
Å sjutton. Tidigare fick man (utom i hinder och vid start och målgång). Jag har sett många groomar lubba bredvid för att underlätta för ponnyn.

En rockard ska en häst klara utan broms, lätt. Att skämma bort hästen så den "slipper" ta lasten utför, är att göra den en riktig björntjänst.

Tunga vargnar är en annan sak.

LIA

men är det fel att göra dem en björntjänst då?? på tävling kan du kanske få en högre poäng om du använder broms i halten (bättre halt), o i lätt prgram är det 3 halter .. mkt poäng där, o självklart ska hästen kunna stanna utan broms, men om nu inte hästen kan göra det så tror jag inte ens att man är ute o tävlar.

kan du förklara vad du menar att det inte bara är skalan som skiljer att köra stort vs smått, har tänkt till o fattar ändå inte vad du menar .. är väl trögtänkt eller??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka