Ska beställa från ett visst stort postorderföretag och behöver synpunkter!

Totola

Trådstartare
Jag ska som sagt beställa från ett stort företag som börjar på B :D men jag är skeptisk till att köpa billiga saker just för att kvalitén kan vara därefter, så här är några saker jag vill ha synpunkter på:

*Kingston Allroundsadel (ska inte användas flitigt men är ändå bra att få höra lite synpunkter, vilka sorters hästar den passar på osv.)
*99:- fleecetäcket "Goldtex"
*Ridkänga "Strong"

Tack på förhand :bow:

Sv: Ska beställa från ett visst stort postorderföretag och behöver synpunkter!

Kingstonsadlarna ska du akta dig för, de är oftast av VÄLDIGT dålig kvalitet. Jag skulle aldrig i livet köpa en sådan, tror att kvaliten är så dålig att det rentav kan vara farligt att rida i en sån sadel.

Håller man sig ifrån kingstonprodukterna (sadlar, träns m.m) så har nog börjes skaplig kvalitet på sina grejer. Jag har precis beställt lite prylar, dyker väl upp om en dryg vecka.

Håller med Sweet, Kingston är urusel kvalitet.

Jag brukar köpa märkesgrejer och förbrukningsvaror från Börjes. De varor där det står att lädret är svenskt, eller av märket HP/Horsepol brukar också vara bra.

Dessutom, om man köper på postorder så får man skicka tillbaka om man inte gillar grejerna.

Ärligt talat skulle jag heller aldrig använda en Kingstonsadel på min häst :D men som tur är så är den inte till min häst, utan den är till en tjej som har ett par travhästar som hon bara ridtränar nån enstaka gång. Tycker ni fortfarande man ska undvika lågprissadlar då? Visst, det ÄR bättre med en äldre märkessadel, men att få tag på en för bara någon tusenlapp är svårt har jag märkt..

Sadeln är hemskt obekväm och stel, förutom de nackdelar för hästen som KAN bli om du råkar få fel exemplar...

Deras billiga täcken brukar vara hemskt stora i bogen, men dettta ser iaf ok ut på bilden.

Är det inte bättre att köpa en beg sadel av något vettigt märke? Det brukar gå att hitta billiga, iaf syntetsadlar om man kan tänka sig en sån, och de ligger säkert bättre på hästen.

täckena är jättestora i bogen, har man en karaftig häst sitter dom bra men min tunna hänger dom bara på och går knappt att använda..

Det är inte särskilt svårt att hitta en begagnad Griffin sadel för några få tusen.

Bara för att man bara ska rida ibland så ska man inte köpa skräp, det kan vara farligt både för ryttare och häst.

Men Griffín är ju också ett "lågprismärke" som visserligen är i syntet och kan skära ner på priset därför, men det jag är nyfiken på är VAD som gör Kingstonsadlarna sämre än en gammal Griffin?

Om griffin va en lädersadel så skulle den förmodligen vara värd mycket mer än sina 3500-4000 kr som den kostar nu! Förmodligen skulle den hamna runt 8000 kronors klassen! Kingston är ju redan en lädersadel och kostar bara runt 2000! Säg mig vilken sadel som är bäst i utförande?? Självklart blir det ju Griffin!!

Man kan ju jämföra garantierna tex.

Kingston: 2 års bomgaranti. Garanti på övrigt material/hantverk:???

Griffin: 10 års bomgaranti. 3 års garanti på övrigt material/hantverk (från tillverkare Hööks ger bara 1 års garanti på övrigt material/hantverk.)

Kingston är gjorda i Indien.
Griffin är gjorda i england av världens ledande tillverkare av syntetsadlar.

Griffin går att jämföra med betydligt dyrare sadlar, anledningen till att de är billigare? Jo, de har valt att göra sadeln i ett syntetmaterial istället för läder som är hutlöst dyrt om det är av bra kvalitet.

hade ALDRIG köpt en sadel som e så billig,och jag hade ALDRIG köpt en sadel utan titta på den..hur vet då om den passar???

har ett annat fleecetäcke därifrån. jag tappade hästen en gång när hon hade det på sig, när jag hann ifatt henne hade det gått sönder. det var i trasor. :crazy:

Har ett sådant fleecetäcke. Tycker det är fint och bra för det priset.

Sadeln skulle jag nog aldrig köpt.

Ang ridkängorna... Har den gamla varianten av dessa och de har hållt jättebra! Tycker de varit super. Vet dock inte om den nya varianten är lika bra?

Sen måste jag dock säga att varje gång jag beställer från B så är det alltid lika trist för det dröjer så länge och ändå får man inte alla grejor och sist jag beställde nu (riktigt nyligen) så hade en linimentflaska packats längst ner i paketet så den hade pressats och läckt ut över de andra sakerna i påsen. Plus att den påsen hade det gått hål på, så det hade även läckt ut på lite andra saker. MÅTTLIGT ROLIGT!

I övrigt får man ju en hel del saker billigt därifrån. Lädervaror har jag dock slutat köpa därifrån. Ingen idé. Aldrig ngt bra ändå.

rid hellre barbacka än i kingstonsadlarna.

hopp_o_galopp skrev:
Har ett sådant fleecetäcke. Tycker det är fint och bra för det priset.

Sadeln skulle jag nog aldrig köpt.

Ang ridkängorna... Har den gamla varianten av dessa och de har hållt jättebra! Tycker de varit super. Vet dock inte om den nya varianten är lika bra?

Sen måste jag dock säga att varje gång jag beställer från B så är det alltid lika trist för det dröjer så länge och ändå får man inte alla grejor och sist jag beställde nu (riktigt nyligen) så hade en linimentflaska packats längst ner i paketet så den hade pressats och läckt ut över de andra sakerna i påsen. Plus att den påsen hade det gått hål på, så det hade även läckt ut på lite andra saker. MÅTTLIGT ROLIGT!

I övrigt får man ju en hel del saker billigt därifrån. Lädervaror har jag dock slutat köpa därifrån. Ingen idé. Aldrig ngt bra ändå.

Måste säga att när jag beställst från börjes så har sakerna kommit inom en vecka! Då tycker jag nog att hööks är bra mycket söligare.... Sedan kan man ju om man har bråttom lägga till 50:- óch få ett snabbpaket!

Hade nog inte köpt en kingston sadel. Hårda och väldigt stela. Men har hört att romano och edinburgh sadlarna skulle vara bättre. Täcket är jätte bra men.

Kingstone sadlarna är helt usla att sitta i stenhårda och passar fasiken ingen häst.
har ett ylletäcke där i från...bra men lite hårt i materialet.Skorna vet jag inget om men för det priset så håller dom väl en säsong i alla fall.Jag köper mest salvor och sånt från börjes.

Kan inte svara för de andra grejerna men fleecetäcket är definitivt värt pengarna, det är ingen tjock fleece men det suger effektivt bort fukt från hästen och det sitter kanon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka