Ska bebisar ha kudde eller ej?

jacko

Trådstartare
Vi håller på att förbereda bebisens ankomst (BF 2 jan) och har fått tag i en hel del bra grejer via blocket. Vi har dock inte fixat täcke och kudde än, för vi vet inte riktigt hur trenden är. SKA bebisar ha liten kudde, eller inte? Och täcket, ska det vara tjockt eller tunt? Läste att många "bara" hade en filt som täcke - räcker det?

Novishälsningar från Skåne.

Sv: Ska bebisar ha kudde eller ej?

Vad jag lyckats läsa mig till så rekommenderas kudde idag, men då en spädbarnskudde. Eftersom barn idag bör ligga på rygg så ska kudden tydligen motverka platt huvud.
Jag och svärmor hade en diskussion nyligen om just kuddar, hon hävdade bestämt att kudde inte behövdes - ända tills hon kom på att då sambon+syskon var små så rekommenderades ju att bebis sov på mage.

Om filt räcker beror på hur varmt/kallt ni har hemma. Hos oss räckte det inte med filt när han var nyfödd.

Bvc-sköterskan tog bort lillans kudde när hon var på hembesök när lillan var ett par veckor gammal. Hon menade att bebisar inte ska ha nån kudde.

Jag har använt kudde för jag ville inte att han skulle få sned skalle. Han låg helst åt ena hållet och det fanns en antydan till snedhet.

Vår BVC går ut med informationen att spädbarn ska ha kudde för att undvika platt bakhuvud. Det brukar finnas 3 tjocklekar och lite beroende på sort är det 1 eller 2 som gäller.

När bebisen börjar vända på sig sade de att vi skulle ta bort kudden några veckor (antar att det är för att barnet inte ska lägga sig med ansiktet ner i kudden och riskera att kvävas).

Så vi har kört med kudde.

Rekomendationerna att använda kudde kommer ifrån socialstyrelsen, konstigt att din barnmorska sa annorlunda.

socialstyrelsen skrev:
Vi råder dig att låta barnet sova på rygg redan från början. För att förhindra att bakhuvud blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. När barnet kan vända sig själv tra du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde.

Moa har kudde när hon sover i vagnen.
På natten sover hon mellan oss och har ingen kudde, sängen är ju så mjuk ändå. Hon somnar nästan alltid på sidan och vaknar även så, ibland vänder hon över på rygg när hon sover.

De första dagarna hade vi inte någon kudde men efter jag hade pratat med dem på bvc så började vi använda en kudde. Just för att undvika sned huvudform.

Om du har filt eller täcke lär du dig snabbt, man känner hur varm bebisen är. Vissa föredrar sån där sovsäck med armarna fria och andra kör på bara blöja men mer täcken. Sover bebisen hos dig kanske den bara behöver en kortärmad body.

Jag hade heller ingen kudde till Sam, han sov nästan alltid på sidan eftersom vi ammade oss till sömns i sängen.

Min son föddes 8 augusti och han hade i princip inte kläder alls på sig första månaden då han var så varm.
Nu sover han på mage (sen drygt 2 mån) med pyjamas och en filt och på en stor kudde om han är nyäten för att han ska ligga i "uppförsbacke" (har fått för mig att spyorna inte kommer så lätt då, vilket dom kan göra annars.
Han sover dessutom mellan oss i sängen.
Vi har alltså gått emot alla rekommendationer eftersom vi annars inte skulle få sova alls :grin:

Trådkapning!

Jag handlade ett täcke på IKEA här om veckan. Såg nu att det står från 1 år och uppåt. Är det Big nono att använda det på nyfödd? Tänkte om det är för tjockt eller så?

Jag kan iaf säga att det inte är så praktiskt o smidigt till en nyfödd. Får plats typ tre bebis under det täcket. ;)

Det kan bli för varmt + bebis kan sparka så de kommer upp över ansiktet. De är lite tyngre än ett bebistäcke oxå. Men stoppa ner det i fotändan så de sitter fast ordentligt så ska de inte vara någon fara. När Rasmus flyttade från vaggan till spjälsängen började han använda både kudde och täcke från IKEA, han var väl 4-5 månader då.

Det är ju för IKEAS säkerhet de satt 1 år. För de inte ska få skulden för någon PSD-fall. Även om de inte alls beror på deras täcke/kudde.

Jag har ingen kudde till min lille. Han är snart 4 månader och är som en elvisp i sängen. Många gånger har jag hittat honom i hörnet i sängen med kudden intryckt mellan spjälorna och ansiktet, så kudden tog jag bort ganska omedelbart.
Likaså, inget täcke då han hamnar under det, trots att jag har bäddat under det i madrassen. Han får sova i pyjamas och har en tunn filt över rumpan, som han ändå sparkar av sig.

Mina 3 har alla haft både täcke och kudde från att de var nyfödda.

Tjocklek på täcket har varierat beroende på årstid och på hur varmt det varit i sovrummet nattetid.

Jag har kudde till liten eftersom hon bökar runt så galet annars... och illvrålar när hon slår huvudet i sänggaveln. Med kudde kommer hon inte upp lika lätt, och hon kryper inte heller iväg över madrassen så jag hamnar på golvet.

Min bebis rör sig mest när hon sover:D

Jag har inte ens tagit det ur förpackningen, så jag har ingen aning :) Funderar på att köpa en lite tunnare filt istället. Onödigt att riskera ngt. Tänk om... Skulle aldrig förlåta mig själv...

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 425
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård ...och finns det chans att ändra beslutet?! Ska ta det från början och skriva så kortfattat det går! Häst med konstaterad...
Svar
12
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka