Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Kaeela

Trådstartare
I december skickade vi in ett papper till Agria om att betala en av hästarnas försäkring via autogiro. Detta skulle dras från min sambos konto, som alla andra av våra försäkringar.

I februari, tror jag det var, så inser vi att det inte har dragits några pengar. Ringer Agria, de säger att det inte kommit in något autogiropapper och att föräkringen upphört. Frågar då varför de inte underrättat oss om saken och de påstår att de skickat ut info ang detta. Vi har inte fått något.

De undrar om vi vill teckna ny försäkring. Men då går det bara att teckna en veteranförsäkring för att hästen fyller 15 i år, den har mycket sämre villkor och täcker mycket mindre.

Vi försöker få Agria att låta hästen ha kvar sin gamla försäkring och erbjuder att betala in årspremien omgående. Säljaren pratar med sin chef och vi får nej. Hästen har varit försäkrad hos dem oavbrutet sedan 2003 så det känns dumt att byta bolag nu men vi verkar inte ha något val.
Vi tecknar en ny försäkring hos ett annat bolag. Nya bolaget tar gladeligen emot hästen som kund utan reservationer och utan några krav på att hon endast får försäkras som veteran.

Skiter i allt vad Agria heter och hoppas att hästen ska fortsätta vara skadefri och om det dyker upp någon skada så är det bara att hålla tummarna på att det inte ska vara någon gammal skada som uppkommit.

Nu förra veckan så lägger vi märke till att Agria har dragit pengar från min sambos konto under tre månader. Ungefär hälften av vad hästens försäkring gick på varje månad. Sambon ringer dem och undrar vad de tar betalt för. Då har de satt autogiro på hundens försäkring, som vi brukar betala varje halvår. Han påpekar att han aldrig begärt att ha autogiro på den försäkringen men däremot på en hästförsäkring. Två dagar senare, i fredags, ringer kvinnan upp. Hon har rotat i arkivet och hittat papperet vi skickade in på hästen :eek:. Det har blivit fel och någon har knappat in att det gäller hunden.
"-Oj, det verkar vara vi som gjort fel här. Om ni vill kan ni få återuppta den gamla försäkringen på hästen."

Jag pratade med Agria nu och förklarade att jag redan har en ny försäkring som gäller ett år framöver och undrade hur de ska lösa det här. Vill ju helst ha hennes gamla försäkring kvar, för säkerhets skull, men tänker inte betala fullt pris för två försäkringar. Förklarade att det är ju faktisk de som gjort fel och undrar om de kan åtminstonde kan ge någon form av rabatt som kompensation, när det uppenbarligen är de som ställt till det från första början. ICKE!
Ombudet på Agria rådde mig att prata med nya försäkringsbolaget och försöka få den försäkringen upphävd, de tänkte inte rabattera en krona men jag var varmt välkommen tillbaka med hästen till dem.

Herregud vad less jag blir!

Känner mig inte det minsta sugen på att ha någon som helst försäkring hos Agria, men att byta föräkring på en äldre häst är visst inte så smart om jag förstått rätt.

Hur hade ni gjort? :confused:
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Vilket kasst bemötande :devil:

Förstår precis hur du tänker med den gamla försäkringen, men jag skulle ALDRIG tagit tillbaka dem, och gett dem pengar pga hur de sköter sina kundrelationer. :mad:

Jag tycker dessutom att du skulle drivit på från början (lättare sagt än gjort, och mycket har du redan gjort) vad gäller att de inte skickat någon som helst information till er om att försäkringen har upphört och att papper inte inkommit (enligt dem) man kan ju tycka att det borde komma en förfrågan om att pappret saknas eller I MINSTA FALL information om att inbetalningar inte kommit in och att ni riskerar bli av med försäkringen..

Jag bytte fortare än kvickt ifrån Agria när jag köpte min häst, och jag kan inte vara gladare för det (har inte haft behov utav min försäkring *peppar* *peppar*) har många vänner som har/haft dem och är verkligen skräck historier..

Hur är din häst i övrigt hållt sig skadefri och så? Jags kulle nog behållt den nya försäkringen sålänge inte agria tänker om och ger er ett år gratis eller så :grin:
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jo, hästen är skadefri. Jag har haft henne i fem år och har aldrig behövt nyttja försäkringen, tidigare ägarna kan ev ha använt sig av den en gång då det gick lite illa vid en hoppträning men jag är inte helt säker. Det var lite mjukdelar som skadades och syddes ihop.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Agria i ett nötskal! Jag skulle för många år sen ta bort min häst i förtid pga av skada. Fick godkännt från Agria, dagen innan hästen ska tas bort får jag ett papper om att det inte är godkännt :eek:och att jag inte får ut något på försäkringen om jag tar bort hästen. :devil:
Efter en disskution så oj då dom hade visst gjort fel och faxade ett nytt godkännande. Hästen togs bort och jag väntade på pengarna. Efter 2 veckor ringde jag och hon sa att det skulle ta max en vecka till innan pengarna var på kontot.
En vecka gick och inget hände så jag ringde igen. Hon rabblar då upp ett helt annat kontonumnner än det jag angivit, snacka om att den killen i kiruna vars konto dom satt in pengarna på hade varit glad :eek:
Dom hävdade att jag skrivit det numret och jag begärde då en kopia på pappret samt hotade faktiskt med polisanmälan.

3 dagar senare hade jag pengarna på kontot....aldrig mer agria.....

En vän till mig fick inte kejsarsnittet på sin tik betalat trots att hennes försäkring skulle täcka det. När hon pratade med agria hänvisade dom till sina jurister och att hon gärna fick gå vidare med det hela men påminde henne om alla kostnader det skulle bli :devil:så hon gick inte vidare utan bet snittet själv och bytte bolag....
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Blev plötsligt lite sugen på att byta försäkringsbolag...
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Samma här.... Ångrar att jag tog över försäkringen, och inte valde mitt gamla försäkringsbolag istället, synd bara att man redan betalat årspremien...
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

PRECIS vad jag förväntar mig av Agria. Det finns alltid ett värstasätt att sköta saker på, de lyckas med fingertoppskänsla pricka detta sätt varje gång man har kontakt med dem.

Jag hade aldrig i livet gett en spänn i premiepengar till dem. Jag hade hellre stöttat det bolag som med öppna armar tog emot er, hellre än att premiera det värsta bolaget i historien: Agria.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Att de som jobbar på Agria är ett gäng nötter är ju ingen nyhet....
De slarvade bort ett veterinärintyg för mig o när de väl lyckades hitta det ville de inte försäkra hästen eftersom intyget hade gått ut. Att jag hade skickat in det i god tid o det var de själva som slarvat bort det räknades visst inte...

Folksam däremot försäkrade snällt hästen med ett gammalt intyg efter att jag förklarat hur det låg tilll.

Så jag hade haft kvar hästen i det nya bolaget.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Herregud vad glad jag är att jag inte har Agria när jag läser sådana här trådar :crazy: Finns det någon som är nöjd med deras service?
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Herregud vad glad jag är att jag inte har Agria när jag läser sådana här trådar :crazy: Finns det någon som är nöjd med deras service?

Ja. En häst (nu avlivad), två hundar (nu avlivade), två nu levande hundar samt två levande katter är/varit försäkrade i Agria med start 1997. Aldrig några problem trots många ärenden dit med tre sjuka hundar samt hästen.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag har haft Agria i 20 år till flera hästar .
Aldrig något problem med någonting, tvärtom faktiskt.
Snabba utbetalningar, alltid trevligt bemötande + Mycket hjälpsamma !
Där ser man vad olika det kan vara !

Hej från Hambo
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Kl
Här är också en nöjd agriakund!
Har haft mina hästar försäkrade hos dom i mer än 10 år. Har inte behövt utnyttja det så ofta förr om åren ett par kot/knäledsinflammationer bara.

Men på senare år hade jag en väldigt sjuklig unghäst som så småningom också fick avlivas vid 2,5års ålder. Var aldrig några problem alls nånstans och var mkt strul med den hästen så jag är helnöjd! De började prata på strömsholm om att jag inte skulle få nåt när jag tog bort henne pga hennes sjukdomar så jag vart positivt överaskad av att de inte ens ifrågasatte nåt. (hade jag inte fått några pengar hade jag skitit totalt i det för jag var så nere över att hästen försvann så jag hade inte orkat bråka om en sån skitsak.)

Tror att det beror mkt på vilka handläggare man har, jag har haft kontakt med två stycken här i örebro (varav en har seminstation) och de är toppenbra bägge två.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag är också jättenöjd med Agria. Har varit kund där sen urminnes tider (då det fortf hette JFB) med undantag för ett år när jag skulle "testa nåt nytt" (Sveland = jag var jättemissnöjd och bytte tillbaka).

Jag har för dagen ca 15 hästar försäkrade och har aldrig några problem. Jag tror att det mesta hänger på vilket ombud man har, jag sköter alla kontakter med bolaget via mitt ombud. Han svarar alltid i telefon och löser alla eventuella problem.

Jag har inte utnyttjat försäkringen överdrivet mycket (avelshästar så det handlar sällan om regelrätta skador) men de gånger jag har behövt det så har pengarna kommit direkt eller via direktreglering.

Det enda jag hängt upp mig på var vid en kastning i vintras, då man ska få ut 10% av mammans värde. Stoet var bara försäkrat i 5000:- så det rörde sig inte om några pengar, men varje liten bäck... Då skulle jag ha två stycken oberoende vittnen - det räckte alltså inte med bild på det kastade fostret. Det tyckte jag var overkill så jag brydde mig aldrig ens om att försöka få ut femhundringen...
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Herregud vad glad jag är att jag inte har Agria när jag läser sådana här trådar :crazy: Finns det någon som är nöjd med deras service?

Agria har varit jättebra när det gällt både hund och häst hos mig. Har fått ersättningen direkt och aldrig varit några problem med dom. Dessutom otroligt hjälpsamma när vi ringt till dom och undrat saker.

Det kan bli galet hos alla försäkringsbolag, tror inte agria är värre än nåt annat.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Jag har haft Agria i 20 år till flera hästar .
Aldrig något problem med någonting, tvärtom faktiskt.
Snabba utbetalningar, alltid trevligt bemötande + Mycket hjälpsamma !
Där ser man vad olika det kan vara !

Hej från Hambo
Jag har i över 20 århaft hundar och katter försäkrade i Agria. Instämmer med snabba utbetalningar och trevligt bemötande.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Aldrig något problem med någonting, tvärtom faktiskt.
Snabba utbetalningar, alltid trevligt bemötande + Mycket hjälpsamma !
Där ser man vad olika det kan vara !

Hej från Hambo

Samma här.. Agria i 16 år, inga problem :)
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Agria är experter på att luras. De rä Jättebra, tills deras ombud ser en möjlighet att vägra betala ut pengar... Ett ombud "hotade" mig som 19 åring med att jag inte fick överklaga deras beslut... för jag hade ändå ingen rätt, och så lät han Riktigt arg och dominant... *suck* 8000:- vann han på det... och jag kommer aldrig mer använda Agria på hästar där jag har ett alternativ!
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Herregud vad glad jag är att jag inte har Agria när jag läser sådana här trådar :crazy: Finns det någon som är nöjd med deras service?

Jag har bara gott att säga om Agria. Haft folksam och sveland oxå men gått tillbaka till Agria, inte för att de andra varit hemska men Agria är lite smidigare enligt min erfarenhet. Bra service, bra att diskutera med och snabba utbetalningar.
 
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

Exakt det där hände mig,dock så var det en yngre häst,försäkringen hade inte blivit betald,trots att vi fick hem en bekräftelse,när det gått ETT ÅR så får vi hem en räkning där vi ska betala för hela året innan,plus det nya året,vi höll på att svimma! :eek:

Aldrig mer att jag kommer försäkra något i Agria! Tycker inte att jag fått bra hjälp av dom när det blivit skador heller. Plus att jag tog bort en knöl bakom armhålan på min hund -06,nu i år så fick han nya knölar,och en framme mittpå bröstet bla,tycker att jag får betala så mycket själv,och veterinären säger att det var en knöl som inte ersattes av Agria,jag trodde att dom kanske bara betalade 3 knölar eller nått (hade 4),men sen när jag får hem papprerna från Agria så står det att han har en reservation för knölar på bröstet,inget som jag fått nån info om under dessa 5 år,och det var inte ens på bröstet den förra satt,utan i armhålan!

Nu är hunden för gammal för att byta bolag,så han får tyvär stå kvar,men alla andra djur är försäkrade på annat ställe!
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt irriterad på försäkringsbolaget!

KL

Här är en nöjd Agriakund till :D! Har haft häst och hund (numera bara hund) försäkrade hos dem och har aldrig haft några problem. Är jättenöjd!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 100
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 086
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp