Sjukt föl....

L

Lady

I går 29/5 23.30 föddes ett rätt stort stoföl här, fullgången.
Hade nästan ingen sugreflex.
Så kl 02.00 åkt vi till djursjukhuset.

När vi kommer fram så står hon faktiskt och diar i transporten.

Tar in henne iallafall.

Där är hon kvar nu,
Dom har tagit folcheck=Normalt.
Hon har fått dropp pga lite vätske brist.

Vet tyckte att hon är lite seg upp (hon säjer att vid den åldern så ska dom kliva upp och gå direkt till ljuvret!?) Hon lullar runt lite innan hon diar.

Dom har tagit prov på om hon har blodförgiftning, men det tar vist en vecka att få reda på. Dom har ställt henne på antibiotika.

Funderar på att ta hem henne i morgon för försäkringen kommer inte räka så mkt längre. Och tänker att kan vara bra att kunna ta ut vet här hemma med.

Kom gärna med funderingar, men inget hackande, Tack!

Helt kluven, just nu.....

Sv: Sjukt föl....

Hur märkte ni att hon hade dålig sugreflex när hon bara var 2,5 h gammal? Vår började inte dia förrän efter 4 h. Vi började bli lite oroliga och var på väg att hämta flaska och mjölka ur stoet, men plötsligt gick det bra. Men det första dygnet kunde han "ta fel" och leta vid stoets framben. Äter, sover och går omkring lite om vart annat så hade jag tagit hem dem om inte vet kan ge någon ordentlig anledning till att de ska stanna kvar.

Hur märkte ni att hon hade dålig sugreflex när hon bara var 2,5 h gammal? Vår började inte dia förrän efter 4 h. Vi började bli lite oroliga och var på väg att hämta flaska och mjölka ur stoet, men plötsligt gick det bra. Men det första dygnet kunde han "ta fel" och leta vid stoets framben. Äter, sover och går omkring lite om vart annat så hade jag tagit hem dem om inte vet kan ge någon ordentlig anledning till att de ska stanna kvar.

Alla är vi olika, vi har aldrig (på ca 25-30 fölningar) haft något föl som väntat 4 timmar innan diandet kommit igång.
De flesta har diat ordentligt inom 2 timmar.

Jag hade inte släpat ett 2,5 timmar gammalt föl till djursjukhus om det inte var något allvarligare fel.
Råmjölk brukar funka som startgas på små ungar av alla sorter så mjölka ur och ge ungen nästan direkt om den verkar svag. Bara några klunkar brukar göra susen.
Det är ju bättre effekt att få i dom lite så snabbt som möjligt då upptaget av antikroppar i tarmen minskar drastiskt dom första timmarna.

¤ Det är inte ovanligt att man får hjälpa fölen upp på benen första gången, sedan klarar dom det själva.

¤ Många utav mina föl har diat ca 1,5 timmar efter fölningen, men det hänger en stor del på stoet, hur pass hon visar fölet att det finns mjölk där

¤ Sedan finns det föl som föds mätta, det hänger på när sista målet gavs innan fölningen, och de fölen diar inte förren något senare.

¤ Men en medtagen fölunge efter en svår fölning, behöver allt mer tid innan den kommer igång.

Och du och hämta ditt föl.

Det gick inte att få i fölungen en droppe ens, mjölkade ur stoet direkt hon hade fölat.

Brukar alltid ge våra föl 1-2gånger med flaska så man är säker på att dom fått i sig råmjölken!

Så tyvärr kändes det inte som nåt val just då, att åka..

Alla föl har inte sugreflex direkt.
En del kan man flaska i 10 minuter efter fölning, andra behöver längre tid på sig att vakna till.
Hade din lyckats med bedriften att stå i transporten och dia så skulle jag vilja säga att den var ovanligt duktig för sin ålder.

Förlåt mig men för mig så låter det naturligt om man inte lämnar sto och föl ifred för att knyta kontakt. Vi/många är så överdrivet oroliga, lung och ro vill man ha.

jag kan berätta om min egen fölning :cool: förlåt förlossning ;) då kände jag mig inte så ren efteråt utan lämnade barnet till pappan och gick och ställer mig i duschen :D det skulle jag inte gjort :o sen blev jag och min son övervakad, kyter hon ann, har hon mjölk :eek: havandeskapspsykos :eek: inget var det jag vill duscha och pappan var en bra pappa :love:

Man måste ge naturen tid, mår föl och sto bra lämna dom ifred (samma för mor och barn)

Jag hade inte släpat ett 2,5 timmar gammalt föl till djursjukhus om det inte var något allvarligare fel.
Råmjölk brukar funka som startgas på små ungar av alla sorter så mjölka ur och ge ungen nästan direkt om den verkar svag. Bara några klunkar brukar göra susen.
Det är ju bättre effekt att få i dom lite så snabbt som möjligt då upptaget av antikroppar i tarmen minskar drastiskt dom första timmarna.

bara en fråga, hur skulle du få i den mjölken om den inte har sugreflex?
mvh
/Evale

Det gick inte att få i fölungen en droppe ens, mjölkade ur stoet direkt hon hade fölat.

Brukar alltid ge våra föl 1-2gånger med flaska så man är säker på att dom fått i sig råmjölken!

Så tyvärr kändes det inte som nåt val just då, att åka..

Tyckte du gjorde helt rätt, sen att fölet kom igång själv var ju en bonus!!
hade den varit svag på riktigt hade den haft bra förutsättingar att klara sig då den kom till djursjukhus i ett nafs! Nu kan den ju säkert åka hem med hälsan i behåll!

Så tråkigt när fölen körs in för sent, när de redan förvandlats till slappa disktrasor, och så mkt svårare att få rätt på dem då..
/Evale

hade den varit svag på riktigt hade den haft bra förutsättingar att klara sig då den kom till djursjukhus i ett nafs! Nu kan den ju säkert åka hem med hälsan i behåll!

De flesta föl som kommer till djursjukhus får diverse infektioner, som de inte skulle fått i hemmiljön.
Så att den kommer hem "med hälsan i behåll" är inte alls säkert...

Jag fattar inte ens att ett djursjukhus (om man nu ringer innan man åker in) tar emot ett 2,5 timmar gammalt föl "bara" för att det inte kommit igång med sugreflexen?

*K-L*

Jag har flertalet gånger detta året blivit förvånad (o oroad) över att det verkar finnas så oerhört lite kunskap om hur ston/föl/juverfunktioenr osv:eek:

För mig verkar det som om många betäcker utan att noggrannt läsa på om ALLT som är normalt fölning/digivning , istället för att läsa alla skräckscenarior om vad som KAN hända:crazy:

Givetvis är det bra att vara förbereda om det värsta skulle hända, men faktum är att många "stirrar" till det i onödan, och i vissa fall, faktiskt går in och manipulerar o rubbar det normala.

Och vad följderna av det blir har m,an ju sett för många gånger allaredan:mad:

Detta är ett allmänt inlägg, inte riktat till någonn enskild individ:grin:

Fölet står fortfarande kvar, ska ev hämta i morgon.
Dom tycker hon diar lite dåligt.

Och har ställt henne på två sortes anibiotika.

Kan tilllägga att det här är inte vårat första föl, har haft runt 25st, så det är inte av oerfarenhet vi kört i väg dom.

Vet om riskerna med djursjukhus, det är det som oroar mig mest, specielt nu när dom ställt henne på antibiotika!!!
Tyvärr så finns det ingen duktig vet att få tag på här på helg, därför fick det bli djursjukhuset.

De flesta föl som kommer till djursjukhus får diverse infektioner, som de inte skulle fått i hemmiljön.
Så att den kommer hem "med hälsan i behåll" är inte alls säkert...

Jag fattar inte ens att ett djursjukhus (om man nu ringer innan man åker in) tar emot ett 2,5 timmar gammalt föl "bara" för att det inte kommit igång med sugreflexen?

Det kan hända att de blir utsatta för infektioner, men vad tror du händer hemma med svaga föl som inte diar och får ett tillräckligt antikroppsskydd?
På sjukhuset blir det ju boostrade med plasma mm just för att få ett skydd+ all möjlig intensivvård som kan behövas. En DV-vet kan ju komma och hälla i fölet plasma men har inte möjlighet att ge avancerad vård.

Jag tycker inte att det är betrakta som normalt att fölet inte har sugreflex efter 2,5 timme. Den ska finnas där redan efter 10 minuter från att den är född, se vetenskaplig litteratur.

Uppenbarligen är ju TS föl inte helt normal, sugreflexen var sen, den behövde dropp, och eftersom den fortfarande diar dåligt, enda slutsatsen är ju då att det var rätt att hon åkte in..

Att man sätter svaga föl på 2 sorters antibiotika är "gold standard", inget konstigt alls. Det tar ju som sagt ett tag innan man får svar på blododlingen.

Hoppas att den piggnar till och får åka hem snart!

Jag tycker inte att det är betrakta som normalt att fölet inte har sugreflex efter 2,5 timme. Den ska finnas där redan efter 10 minuter från att den är född, se vetenskaplig litteratur.

Där ser man...
10 minuter enligt vetenskaplig litteratur.

Mycket möjligt på fräsiga ettriga stoföl och föl av större format.
Annars kan i alla fall inte vi stå för din teori.
Kan ta längre tid att få igång ungen.

Du som är så bra på uppfödning borde ju då veta att det skiljer sig avsevärt mellan ungar. Det finns inget "så här är det"

I övrigt kan jag väl säga att prematurt kan vara lite segare i sugreflex.
Glöm nu bort med antal dräktighetsdagar för det är inte det jag menar med prematurt.

Sedan är det synd att ingen veterinär kunde komma ut och gå igenom ungen ordentligt och eventuellt sonda med råmjölk från stoet om man ansåg det nödvändigt.

Själv hade jag inte åkt in, utan veterinär hade fått åkt ut.

Däremot kan jag väl anse och tycka att orutinerade uppfödare gör all rätt att söka hjälp.

Till TS
Hur går det med ditt lilla föl?

AM

Jag flaskar så gott som alla föl som föds här, och det är faktiskt inte särskilt många som har ordentlig sugreflex efter 10 minuter.
Men jag har kanske en oventenskaplig klocka? ;)

Hur bra är det för magen att sätta ett nyfött föl på dubbel antibiotika?

bara en fråga, hur skulle du få i den mjölken om den inte har sugreflex?
mvh
/Evale

TS skrev "nästan ingen sugreflex" det tolkar jag inte som "ingen sugreflex" men vi kanske läser olika. Ofta kommer dom igång bara dom känner mjölksmaken.

Jag har kanske inte CK eller Naffas erfarenhet av nyfödda föl men har säkert ett par hundra kalvningar i bagaget. Givetvis är kalvar mkt tåligare men mkt är samma.

Hoppas det går väl med fölis och jag kan förstå att Lady körde till djursjukhuset som jag har förstått bara ligger ett stenkast bort.

Senast ändrad:

Hur bra är det för magen att sätta ett nyfött föl på dubbel antibiotika?

Just den biten kan faktiskt jag svara på trots att jag inte alls har er erfarenhet. Antibiotika oavsett hur stark (alltså inkl tetracyklin) är ingen fara alls för fölis, faran med antibiotika vad gäller magen på vuxna hästar är att den slår ut den normala tarmfloran. Tarmflora har ju inte föl när de är så små därav att det är helt ofarligt att pumpa i dem tex de megadoser tetracyklin de får tex vid senkontrakturer. En vuxen hästs mage hade brakat vid samma doser.

Intressant!
Då har man lärt sig nåt nytt idag också, jag trodde att de var känsligare än vuxna hästar just eftersom tarmen inte är fullt utvecklad eller hur man ska uttrycka det.

Intressant!
Då har man lärt sig nåt nytt idag också, jag trodde att de var känsligare än vuxna hästar just eftersom tarmen inte är fullt utvecklad eller hur man ska uttrycka det.

Ja jag blev också snopen när jag fick höra det av veterinär, men det är ju faktiskt ganska logiskt iom att problemet med antiotika är att det kan slå ut de "goda" bakterierna i tarmfloran i magen. Alla föl föds ju helt utan tarmflora och det är det de skaffar sig genom att äta mammas bajs.
Jag kan tänka mig att när de väl har hunnit skaffa sig en egen tarmflora så är de säkert känsligare än en vuxen men i startskedet är de alltså inte det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 164
Avel Helsingborg, Gira calling...... Jaha så fick då sista dräktiga märren för året för sig att föla.... Knappt fyllt juver, gul...
2
Svar
31
· Visningar
3 975
Senast: ancan
·
C
Övr. Katt Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra! I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en...
Svar
2
· Visningar
1 288
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka