sjuklåda..

K

knasenknas

har skrivit upp en del saker som andra här på buke har i sin sjuklåda, så nu undrar jag vad det är jag kan ta bort och vad är det mera som är viktigt att ha? :

bomull
sax
jodopax
bandage ----vad för bandage ska man ha?
termometer
handduk
sterilhandtvätt
kompresser/gasbinda
tejp
svamp
sårsalva -----vad för någon?
tvål
sårspray ------vad för någon?
plåster
sjukbok
pincett
alvedon
kniv ----vad för kniv?
potatismjöl
helosan
tea tree oil
karledssalva
sårpuder ----vart finns detta å köpa?
zinkpasta ----vart kna man köpa detta?
koksaltlösning -----vart kan man köpa detta?
alsollösning ----vart kan man köpa detta?

Sv: sjuklåda..

Bara av ren nyfikenhet, varför vill du ha dessa?
*alvedon
*potatismjöl
*tea tree oil

Hej!!

En bra sårspray är "Lila sårspray"- finns att köpa på de flesta hästaffärer eller att beställa från ex Hööks el. Börjes.

Jag brukar använda ProCells sårsalva, finns att köpa på hästaffärer.
Helosansalva funkar också bra, går att köpa lite varstans, även vanliga matvarubutiker.

Ja, en hovkniv kan ju vara bra att ha, går att köpa på vissa hästaffärer där de även säljer hästskor, söm o.dyl, går också att beställa från Hööks och Börjes. Annars kan en "vanlig" kniv, typ Morakniv vara bra att ha.

Sårpuder, Zinkpasta, alsollösning/sprit och koksaltlösning kan man köpa på apoteket!!

Ett bara bandage är sk Farmflex eller Equiwrap som de också kan kallas. Alltså självhäftande lindor. Annars så funkar gasbinda alldeles utmärkt att linda om skador med.

Sterilhandtvätt är knappast nödvändigt, tvål o vatten räcker bra inför vanlig sårvård.
Plåster brukar fungera dåligt på häst.
PL

Doneloge skrev:
Bara av ren nyfikenhet, varför vill du ha dessa?
*alvedon
*potatismjöl
*tea tree oil

alvedon kan väl vara bra om man får huvudvärk eller nått, dte är alltså till mig

potatismjöl vet jag någon här på buke använde på sin hästs knölar (skimmelsjukan) om dom sprack, la potatismjöl på och sedan bandage.

tea tree oil ska vara bra mot småsår, även myggor och sånt..

tips på bra sjukbok? där det står lite om allt, hehe

Hej!!

Jag antar att plåster (och alvedon) är mening för människan :D

Liknande trådar

M
Hästvård Hej! Vet att det finns lite trådar om hästapotek men hittar ej någon som svarar på mina frågor så därför startar jag här en ny. Jag har...
2
Svar
23
· Visningar
4 826
Senast: Elina8
·
K
Hästvård Nu har jag rabblat upp allt jag kan komma på att ha i första hjälpen lådan. bomull fetvadd sax brems hovkrats termometer pincett tejp...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag tycker om att köpa saker till mitt stallapotek, tycker väl det känna skönt att veta att jag har vad som kan tänkas behövas. Men nu...
Svar
12
· Visningar
2 106
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?