Sjukhage - hur beter era hästar sig?

Sv: Sjukhage - hur beter era hästar sig?

det verkar som det inte bara e min pålleponke som blir sjövild av vila! han blir som en ångvält o rätt svårhanterad, ute i sjukhage går det rätt bra...så länge han har o äta..inne e det värre, jag behöver två händer o minst en fot för att kunna räkna gångerna han har sparkat ner boxväggarna, har fått tapetsera med gummimattor o dom e inte lätta direkt!han blir helt helt galen..fast inte när han har o äta, men det kan han inte göra hela tiden, han e inte svårfödd direkt, snarare tvärt om!
jag märker stor skillnad på honom i stallet, när han har gått o inte..men det lite lustiga e att det kan räcka med att jogga honom i trav o galopp en kvart bara, så e han skitnöjd i boxen sen..han mår helt enkelt inte bra av att vila... så hoppas han håller sig oskadad och frisk! *håller alla tummar jag har*

Hejhej,

Vår ponny står i sjukhage han med också på grund av gaffelbandskada. Han har stått där i snart 6 veckor nu och *peppar peppar* han har varit lung och snäll därinne. Vi har våra hästar "på lösdrift" dvs vi har boxarna i hagen där de kan gå in och ut när de själva vill. Vi gjorde så att sjukhagen liggen an till hans box och att han har kontakt med den andra hästen. Han har inte fått gå på promenader än (ska på ÅB den 7e och förhoppningsviss får vi göra det efter ÅB) men när jag ledde honom till stallgången för att hovisen var här gick han lung och sansat.

Jacky

Min häst kan inte heller stå inne i stallet ensam med boxvila. Men med sällskap i stallet går det jättebra! Övriga friska hästar får turas om att en åt gången stå inne som sällskap...

Mitt tvååriga sto har ordinerats tre månaders vila, 12 dagar i box och sedan 10 veckor sjukhage) på grund av en rejält skadad has (avsprängningsfraktur och sidoligamentskada):( . Hon är lugn i både box och sjukhage, om hon kan se och helst nosa på sina kompisar. :banana: De lyder henne så om hon gnäggar kommer de. (Gentlemen!:love: ) (Hon gick i sjukhage innan operationen).

Jag ska gå ut och gå med henne 15 minuter 2 ggr dagligen. Men när man ska gå ut och gå med henne då är hon minst sagt pigg! Första gången så stegrade hon sig, bockade, tog ett galoppsprång och trav. Men som tur hjälps jag och min syster åt och går på vardera sida. Idag (andra dagen med promenader) höll hon sig riktigt lugn och stannade flera gånger för att titta på allt omkring henne. Bara en gång fick hon ett ryck, men det blev inte mycket mer. :banana:

Magdalena

Alla mina hästar har vackert fått lära sig att stå själv vare sig det är i stallet eller i hage så vi har inga problem med det.

Sjukhage - vad betyder deeet?

Jo... första tre dagarna går det prima, sedan början man pipa och studsa så fort man kommer ur boxen (äter morötter o bröd, dvs turbomat :D ) och är rädd för ALLT!
Efter en vecka åker kedjegrimskaftet franm, då står vi på bakbenen och övar caprioler för hand...
Sjukhagen är prima för galoppombyten, piruetter och caprioler, eller hur?
Så då får han stå inne en dag imellan och gärna vara ute när det regnar och är dåligt väder, då är det inte lika kul att busa. För när man röjer så mkt i sjukhagen att man går omkull och åker kana på magen i leran, då har man inte förstått det där med att hålla sig i stillhet...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny som har stått i sjukhage sedan i april och bara gått korta promenader som nu ska börja sättas igång lite lugnt...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama