Sjukförsäkring

Emuliiaa

Trådstartare
Vad har ni för bolag?
Vad betalar ni i månaden?

Jag själv har fortfarande trygg hansas "trygga barn" som min mamma försäkrade mig i för många år sedan och den är tre försäkringar i ett. En sjuk- & olyckfallsförsäkring samt en livförsäkring.

Betalar 1500kr per år.

Jag har faktiskt dålig koll på om jag har någon sådan alls. Så jag ställer lite dumma frågor istället :D
Varför ska man ha en sån? Är det för att få ut mer pengar än vad man får från försäkringskassan om man inte kan jobba? Betalning av sjukhusvistelse? Vad kostar sådant utan försäkring?

@Idas
Det är lite därför jag undrar :D
Varför jag betalar så mycket och om man verkligen behöver allt. Min sambo har något som ingår i hemförsäkringen (?) som jag kan läggas till i och då slipper denna hos trygg hansa.

@Emuliiaa En försäkring som du har haft sedan barn är väldigt mycket värt, särskilt om du har haft en del skador/sjukdomar redan. Om du väljer att byta, tänk bara på att när du byter att den nya försäkringen inte täcker sådant som har funnits sedan innan, och jämför även beloppen på de olika försäkringarna när du även jämför pris/år.

@Idas Jag har en olycksfallsförsäkring för att jag cyklar mycket, och att jag i de fallen är oskyddad om jag cyklar omkull själv och skadar mig allvarligt. Blir det en långdragen historia med många läkarbesök så täcker även min försäkring sjukvårds- och läkemedelskostnader med en självrisk på 1000 kr.

Om det blir bestående men, har jag då möjlighet att få ut ett engångsbelopp för tex anpassning av bostad osv. Sjuk- och livförsäkring har jag ingen, vilket jag ångrar idag, men där är samma sak. Det finns en hel del sjukdomar som täcks av en sjukförsäkring (det är lite olika från bolag till bolag, och från försäkring till försäkring), och där kan man få ut ett engångsbelopp för bl.a. bestående men, förskottsbelopp i vissa fall, exempelvis vid en cancerdiagnos osv. Det finns även försäkringar som täcker upp för inkomstbortfall, men det är inte lika vanligt om jag uppfattat det rätt, eftersom de är väldigt dyra.

Det finns även en hel del gruppförsäkringar som erbjuds via arbetsgivare, facket mm, men de är bundna till den arbetsplatsen/det facket. Om man har råd, är det guld värt att behålla en barnförsäkring/sjukförsäkring om man har haft den i ett par år.

@SweetPanther
Saken är den att jag aldrig varit skadad eller speciellt sjuk :confused: Vet inte varför min mamma har satt en sådan försäkring på mig. Kanske när jag började hålla på med hästar mycket?

Vad är "standard"försäkringen de flesta har idag? Bara olycksfall?

Vad har ni för bolag?
Vad betalar ni i månaden?

Jag själv har fortfarande trygg hansas "trygga barn" som min mamma försäkrade mig i för många år sedan och den är tre försäkringar i ett. En sjuk- & olyckfallsförsäkring samt en livförsäkring.

Betalar 1500kr per år.
Den försäkringen du har är mycket bra och du skall inte byta.

Visst är det en förlust om du aldrig blir sjuk eller råkar ut för en olycka men det vet man ju inte idag.

Puttar!

Vad har ni för försäkringar där ute??

Jag har med Trygg Hansa barnförsäkring, eller ja, det var det mina föräldrar tecknade en gång i tiden. Nu är jag över 25 så den har övergått till "vuxenförsäkring". Jag har (tyvärr) haft användning för den, bla på grund av en hästrelaterad skada. Vet att andra försäkringsbolag inte automatiskt täcker hästrelaterad skador, men det gör min. Jag har fått ersättning för sveda och värk, invaliditet och vanprydande ärr. Den hästrelaterade skadan har jag nog fått sammanlagt ca 55 000 för, vilket kanske låter som mycket men jag hade så mycket hellre varit utan skadan. Jag har inte fått mer pengar vid sjukskrivning än det vanliga 80% från försäkringskassan. Men ersättningen från Trygg Hansa hjälper ekonomin lite, dock tar det rätt lång tid innan man får ersättningen, eftersom det måste gå en viss tid innan man kan avgöra invaliditetsgrad och hur ärren ser ut. Jag tycker dock inga pengar kan ersätta "lidandet"/besvären av skadorna, men visst, bättre än ingenting alls.

Trygg Hansa är dyra, men jag kommer nog aldrig att byta på grund av att jag nu har ett par skador, så jag kan ju tänka mig att om jag skulle byta försäkringsbolag så skulle de förmodligen häva, om jag råkade ut för något igen, att det är relaterat till en gammal skada och därmed inte täcka så värst mycket...

Jag hade också Trygga Barn från när jag var liten, när jag blev 25 valde jag att låta den automatiskt gå över i Trygga Vuxna. Kändes enklast. Med min studentekonomi känns det ibland som mycket pengar men jag vet att jag kommer vara innerligt tacksam om det nu skulle hända någonting.

Jag har samma försäkring men precis som några andra i tråden är jag över 25 så den har övergått i en vuxenförsäkring. Mina föräldrar har alltid sagt till mig att aldrig byta bort den försäkringen då det inte går att få någon bättre. Så jag lyssnar på dem ;)

@SweetPanther
Saken är den att jag aldrig varit skadad eller speciellt sjuk :confused: Vet inte varför min mamma har satt en sådan försäkring på mig. Kanske när jag började hålla på med hästar mycket?

Vad är "standard"försäkringen de flesta har idag? Bara olycksfall?

Vad som är standardförsäkringen är svårt att svara på eftersom jag inte sett statistik på det, men det blir allt vanligare med privata sjuk- och olycksfallsförsäkringar, särskilt i takt med att det offentliga sjukförsäkringssystemet försämras/ändras.

Jag skaffar försäkring för att det kan hända, inte för att det har hänt (för det hjälper förstås inte i efterhand). Det finns sjukdomar som kan ta lång tid att få diagnos på, och det är därför det är så användbart att behålla en försäkring som man har haft sedan flera år, eftersom man då är försäkrad en tid innan ett eventuellt insjuknande. Det finns många vardagliga symtom som senare kan visa sig tillhöra en sjukdom som sedan blir diagnosticerad, och har man då inte försäkring när första symtomen visar sig så får man ingen ersättning.

Jag har Ifs Stora Vuxenförsäkring. Betalar en 50-lapp i månaden ungefär. Har inte använt den, så än så länge vet jag inte hur pass bra den är. Men jag har bra erfarenhet av Ifs försäkringar, så vi får väl se.

Både jag och min sambo har barnförsäkringar som övergått till vuxen. Skulle aldrig ta bort en sådan!
För min sambo är det extra viktigt då han har diabetes.

Om ens föräldrar har varit kloka nog att ta en barnförsäkring på en när man var liten så ska man absolut inte ta bort den och man ska mycket noga undersöka vad den kan övergå till när man fyller 25 och inte får ha den kvar längre. Om mina föräldrar hade varit så smarta så hade jag kunnat få ut väldigt mycket pengar för min hörselskada men eftersom jag inte har någon så blir jag utan de pengarna. Det räcker absolut inte med en sådan tilläggsförsäkring som man kan teckna ihop med hemförsäkringen. Dels så gäller den enbart olycksfall och de flesta får bestående problem ifrån sjukdomar och dels är beloppen väldigt låga. Min vuxenförsäkring jag har idag har ett tak på 1,8 miljoner på olycksfallsdelen och en ren olycksfallsförsäkring som man kan teckna ihop med hemförsäkringen brukar ofta ha ett tak på 50000 kr. Lite skillnad om olyckan skulle vara framme.

@TinyWiny Jag och sambon har en hemförsäkring med olycksfallstillägg (jag är dubbelförsäkrad eftersom jag har en olycksfall sedan innan med 1 000 000 kr) och där är beloppet 700 000 kr. Men visst är det skillnad.

Anledningen till att du har en sådan försäkring är att du inte kan lita på att försäkringskassan betalar allt du behöver om du blir sjuk. Du kan få hjälp med sjukhusvistelser, hjälpmedel och liknande. Livförsäkring har jag själv behållit för min familjs skull. Begravning är dyrt och eventuellt kanske de vill göra något lajban för att komma ifrån eländet en stund.

När min son fick en fraktur i 4e halskotan (i Karibien) fick han operationen betald av arbetsgivarna i Miami. Sen fick han på försäkringen 50 000 för att jag klokt nog hade en sån sen han var liten. Jag tror den är kvar som vuxenförsäkring nu, om jag känner mig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Sanslösa priser på försäkringar nu alltså. Trygg Hansa ville att jag skulle betala nästan 15 000kr om året för Ammo, och då pratar vi...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 460
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 366
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V