Sjukdomar i akvariet.

A-K.Eng

Trådstartare
Jag blir snart galen. Alla firrar utom discusarna och algätaren dör. De sväller upp som golfbollar, fjällen ställer sig utåt och sen dör de. En efter en. Jag har varit i zoo-butiker och frågat. I en säger de att det kan vara en ovanlig parasit som när värddjuret dött, flyttar över till nästa. Vilket kan förklara att bara ett djur i taget blir drabbat. I en annan butik säger de att det kan vara vad som helst och att det säkert är bakterier. Köpte medicin i den sistnämnda butiken men det har inte hjälpt.
Jag har ett 240liters akvarium med mycket växter i och få fiskar. Jag byter ca 10% av vattnet en ggr i veckan. Har Sera aqutan som jag häller i för att göra vattnet bättre. Har dock bra vatten. Ej egen brunn.
Någon som kan det här med akvarium?

Sv: Sjukdomar i akvariet.

Jag är kass på det....
Mina fiskar dör hela tiden oxå, köpte fem fiskar för typ 1-2 månader sen, två av dem lever!
Två veckor innan dess hade jag köpt fyra,bara ålarna som lever! (2st)
Och jag byter precis som du och har i sånt medel!
Så jag vet inte vad det är...har ett 105 l akvarium!

Det låter som bukvattensot. Nu var det flera år sedan jag hade akvarium och var ordentligt insatt så jag minns inte vad det beror på eller vad man gör åt det så kolla om akvarieguiden.nu finns kvar. Där fanns det massor av kunnigt folk.

Hej. Vilka fiskar har du, och vilka har dött? Hur stort är akvariet och vilken filtrering har du? Vilken temp är vattnet? Vilket pH-värde, kh-värde och hur mycket nitrit och nitrat har du? Vilken medicin är det du ha fått som inte verkar fungera?

Att fiskarna inte blir sjuka samtidigt beror på att de har olika motståndskraft, precis som att alla barn och fröknar på ett dagis inte blir sjuka samtidigt, utan smittar varandra fram och tillbaka. Mest utsatt är man om man är stressad, trött och har närings/vitaminbrist.

Tycker också det låter som Bukvattusot, och mot detta är det sällan någon behandling hjälper..Ibland kan en behandling med nitrofuranpreparat hjälpa. Bukvattusot beror på infektion genom bakterier pga dålig vattenhygien. Att byta ca 10% av vattnet hjälper inte mycket då det ändå finns bakterier kvar. Starta om från noll är mitt råd.

Att starta om från noll hjälper ingenting, eftersom det är en jättepåfrestning för fiskarna, och man riskerar att utöver de problem man hade innan även få en hög nitrithalt. Bara dåliga saker händer snabbt i akvarium brukar man säga. Har man smutsat ner vattnet under lång tid får man ta sig tiden att göra rent under lång tid. 50% vattenbyten 1-2 ggr i veckan då man inte rör gruset och filtermaterialet är ok. En slutlig halt på 20 mg nitrat per liter vatten tycker jag är acceptabelt. Över det bör man inte gå för långsiktigt bra resultat.

Var andra värden ska ligga beror på fiskarnas art.

Mest funktionella medicinen mot bukvattensot (som det verkar röra sig om) är flagyl/metronidazole.

Hon hade ju nästan inga fiskar. Eller åtminstone få..vad nu få räknas som...2-3 st kanske ?!

Då kan man ju fråga sig om man vill medicinera eller ine, eftersom medicinen är dyr. Dock skulle man ju inte resonera på det sättet om det rörde sig om andra djur.

Om hon vill göra en omstart kan hon ju göra det, men jag vill påpeka att det inte är rätt sät att skydda djur från sjukdom, utan en myt som hänger kvar i akvariesammahang. Fiskar hålls friska av att hållas i vatten som har ett ph-värde, kh, temp, ledingstal och syresättning som stämmer överrens med vattnet i den miljö de kommer ifrån. Uttryck som "bra vatten" är egentligen väldigt missledande, eftersom ett vatten med 1200 i microsiemens ka vara toppen för en fisk, och döden för en annan. Gemensamt är dock att inga fiskar bör utsättas för nitrit överhuvudtaget och endast låga halter nitrat. (Utöver detta ska fisksammansättningen vara ostressande för fisken, och fodret anpassat.)
Om fisken ändå blir sjuk skall diagnos ställas tidigt och behandling sättas in snarast.

Jag snackade i kväll med en gammal kompis..han är akvarist sedan minst 20 år tillbaka. Nu kommer jag inte i håg allt han sa, men det jag kommer i håg var att: Han ansåg att du bytte vatten alldeles för ofta. Att röra om i akvariet 1 ggr/veckan var inte bra. Hellre då att 1 ggr/mån göra ett ca 30% vattenbyte...om det nu var/är bukvattusot. Kunde vara annat, för han själv har råkat ut för div saker.

Vill du kontakta honom så kan du göra det på

adalensakvarieforening@hotmail.com

Skadar inte att slänga i väg ett mail

Mynta2 skrev:
Jag snackade i kväll med en gammal kompis..han är akvarist sedan minst 20 år tillbaka. Nu kommer jag inte i håg allt han sa, men det jag kommer i håg var att: Han ansåg att du bytte vatten alldeles för ofta. Att röra om i akvariet 1 ggr/veckan var inte bra. Hellre då att 1 ggr/mån göra ett ca 30% vattenbyte...om det nu var/är bukvattusot. Kunde vara annat, för han själv har råkat ut för div saker.

Det går ju inte att säga hur ofta hon ska byta vatten utan att veta hur höga nitratvärden det är i vattnet. Är de låga behöver hon inte ta fram slangen, men är de höga behöver hon byta vatten betydligt oftare än en gång i månaden. Därmed inte sagt att man måste röra runt i akvariet. Med en vanlig slang tappar man snabbt ur lämplig mängd vatten utan att grumla eller störa fiskarna.

Det är viktigt att ha kunskap i ämnet innan man svarar tycker jag.

mvh

Senast ändrad:

Tack för många intressanta svar.
Jag ska kanske förtydliga lite hur jag sköter firrarna. Är bara en glad amatör och vill ju inte orsaka mina husdjur lidanden.
Discusarna inköptes fyra stycken i juni och då hade jag bara haft akvariet i några veckor. Då hade jag ett par stycken hemmauppfödda palettciklider i. En av discusarna började växa bra från början och mobbade de två minsta som nu är döda. Den siste plockade jag upp ur vattnet i dag. Tyvärr.
Det hela började med mina guppisar som blev sjuka en efter en. Har köpt sju stycken som alla dog. Så även paletterna. Väntade ett tag och trodde att det hela var lugnt. Köpte ett fjärilsciklidpar. Honan visade sig ha fel på ögat som var svullet och till slut såg det ut som om hela hjärnan var på väg ut ur huvudet. Då fick hon sluta sina dagar. Efter någon månad så svullnade hanen upp och togs bort.
Min algätare och mina kuhlisar verkar må bra. #Peppar peppar#
Vad jag menade med bra vatten var att jag inte har en egen brunn som kan ställa till det med diverse föroreningar.
Filtreringen består av ett Juwel filtersystem, står det på broschyren. Alltså ett pumphus med en pump och filter med olika täthet. Dessa rengörs varje vecka. Måste dock erkänna att jag den senaste månaden varit slarvig med rengöringen då det hela bara känns hopplöst.
Jag "dammsuger" bottenmaterialet vid varje rengöring. Är det inte bra säger ni? Det blir ju en massa äckel och bajs på botten annars.

Snart så har jag inga fiskjävvlar kvar så jag kan lika gärna starta om skiten. Den store discusen ser ut som hälsan själv och den vill jag ju inte bli av med.
Akvariet var begagnat när jag fick det. Kan det ha varit någon sjukdom med i tro? Det hade varit malawiciklider i innan.

Hur ofta ska man helrengöra ett akvarium? En eller två ggr per år? Eller aldrig?

Jag har varit tvungen att tidigare mata dem ganska friskt för att få de små discusarna att äta något men de har varit dåliga på att ta för sig. De svalt väl ihjäl.
Jag vet att för mycket mat kan bidra till nedsmutsningen men jag har ju bytt vatten varje vecka och dammsugit botten.

Medicinen jag haft i akvariet kommer jag inte ihåg namnet på men det var gult och dyrt och skulle ta de flesta sjukdomar.

Har kollat nitritvärdet och vattnet skulle vara ok. Även PH-värdet.

Har jag gjort något galet? I så fall vad? Tacksam för tips och råd.

A-K.Eng skrev:
Jag blir snart galen. Alla firrar utom discusarna och algätaren dör. De sväller upp som golfbollar, fjällen ställer sig utåt och sen dör de. En efter en. Jag har varit i zoo-butiker och frågat. I en säger de att det kan vara en ovanlig parasit som när värddjuret dött, flyttar över till nästa. Vilket kan förklara att bara ett djur i taget blir drabbat. I en annan butik säger de att det kan vara vad som helst och att det säkert är bakterier. Köpte medicin i den sistnämnda butiken men det har inte hjälpt.
Jag har ett 240liters akvarium med mycket växter i och få fiskar. Jag byter ca 10% av vattnet en ggr i veckan. Har Sera aqutan som jag häller i för att göra vattnet bättre. Har dock bra vatten. Ej egen brunn.
Någon som kan det här med akvarium?
10% vattenbyte behöver ju inte göras mer än 1 gg i månaden.
Annars hinner det aldrig få en stabil bakterieflora i vattnet.
Bukvattensot orsakas av förgiftning.Dvs olämpligt vattenvärde,för höga nitrit-nitratvärden eller ammoniakförgiftning.Orsak: Vid vattenbyte har pH värdet förändrats så att tidigare surt vatten har blivit basiskt(ammoniakbildande).För högt nitrit-nitratvärde.Förgiftning genom giftiga ämnen i ledningsvattnet.
Behandling:Sörj för bra genomluftning eller tillför syre genom oxydator.Byt en tredje del av akvariets vatten.Filtrera med kol.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka