Sjukdom vid inplastat hö?

Unit

Trådstartare
Är nån som vill hjälpa mig att reda ut några saker om inplastat hö sk 70/30.
Kan hästar bli sjuka av en död råtta i balen? är det extra försiktighet som gäller vid övergång från vanligt torrt hö till rundbalshö?
Tacksam för svar o förklaring!!

Sv: Sjukdom vid inplastat hö?

Du pratar om Botulism. Det kan orsakas av tex ett dött djur i en hösilage bal. det är inte enda sättet det kan spridas på, men står hästen på silage brukar man vaccinera som extra försiktighets åtgärd, även om många inte väljer att göra det, då risken ändå är rätt liten. Men om du är orolig skulle jag vaccinera. Du kan söka på Botulism här på forumet så får du upp en massa svar!

Om du inte vet vart silaget kommer ifrån=hur det är hanterat så är det en bra försäkring att vaccinera.

För att botulinumtoxin ska kunna utvecklas krävs syrefri miljö. Toxinet utvecklas från en jordbakterie, bakterien finns alltså i jord. Med torrt grovfoder blir det sällan syrefritt i plastade balar, det blir helt enkelt ingen ensilering.

Det man ska vara vaksam på vid så torrt plastat material är främst mögel, inte botulinumtoxin. Mögel ställer till det mycket för hästar, de kan få luftvägsproblem, problem med matsmältningen och en rad diffusa, svårtydda symtom.

Jag har fodrat med hösilage i närmare 10 år utan att vaccinera, då risken inte är större än med t ex havre vid tshalter över 50 %.

Jag hade inte använt en bal med en död råtta(eller annat dött djur) i även om botulism risken är minimal, förrutningsprocessen i sig innehåller väldigt mycket bakterier.

Mvh
Camilla

Hej!!
jag vet inte vem som kom på att man ska ge hösilage eller ensilage till hästar?? :confused:
Min veterinär sa att det är bara kossefoder :d

Hästar i det vilda äter torrt, om det inte har regnat förstås. Annars slits inte deras tänder normalt. :D
Men det är klart annars hade inte häst tandläkarna något arbete :cry:
För fånghästar är det inte så bra för tarmfloran, då de är känsliga för det :eek:

Nä!.torrt fint hö är det bästa :)

Tack för mig

Betesgräs innehåller runt 80% vatten även när det inte har regnat! Kan knappast kallas torrt.
Det finns många veterinärer o foderforskare som inte alls delar din veterinärs åsikt.
PL

Countrygirl skrev:
Hej!!
jag vet inte vem som kom på att man ska ge hösilage eller ensilage till hästar?? :confused:
Min veterinär sa att det är bara kossefoder :d

Hästar i det vilda äter torrt, om det inte har regnat förstås. Annars slits inte deras tänder normalt. :D
Men det är klart annars hade inte häst tandläkarna något arbete :cry:
För fånghästar är det inte så bra för tarmfloran, då de är känsliga för det :eek:

Nä!.torrt fint hö är det bästa :)

Tack för mig

Konstigt då att silaget ökat så otroligt som hästfoder de senaste åren då det anses vara väldigt passande som hästfoder i de flesta avseenden. ;)

"Ko" silage (sk ensilage) är inte riktigt samma substansmässigt som det man fodrar hästarna, - det är nog det du tänker på, för det är BLÖTT.. silaget lämpligt till häst är mycket torrare.)

Vårt silage går knappast att skilja från hö torrhetsmässigt om man tar i det eller tittar på det. Däremot är en stor skillnad att det är grönare och energi rikare än höet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 507
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat