Sjuka Platys

AraSlei

Trådstartare
Jag har ett relativt nystartat akvarium (ca 3 veckor), och det har gått kanon ända tills för några dagar sedan.
Fiskarna verkar få problem med simblåsan, eftersom de simmar på sidan/snurrar runt?
Vad kan vara problemet? Nitrit?
Och vad ska jag göra för att få bort det?

Det är just nu 3 Platys (2 st har dött) i ett 60L akvarie, temperatur ca 27 grader och med en fungerande pump..

tack för svar!

Sv: Sjuka Platys

När stoppade du i fiskarna ? Jag menar, du startade ju upp det för bara 3 veckor sedan...

Det låter som förgiftning pga olämpligt vattenvärde. Kolla nitrit/nitrat halten genast, byt en tredjedel av vatten och filterar över aktivt kol.. Sörj även för bra genomluftning, eller tillför syre genom oxydator.

jag misstänkte att det hade något med nitrit/nitrat halten att göra, så jag bytte en tredjedel av vattnet igår. När ska jag göra det igen?

Jag har inget att testa vattnet med hemma, men jag ska in till centrum imorgon, och hinner nog springa förbi djuraffären och lämna in ett vattenprov. Brukar de ha aktivt kol i butikerna?

Syretillförseln tror jag inte det är något problem med..

jag funderar på temperaturen, om det kanske är för varmt? Jag minns knappt sen när jag hade fiskar men det lät mycket.. Sen är det olika från fiskart till fiskart.. Någon som vet vad platys trvis bäst i?

jo, enligt zoopets hemsida skulle de ha mellan 24-28 grader eller något sådant.. Jag hade ca 24 innan, men nu när jag höjde lite så blev det lite mer fart på dom :)

Hur ofta ska jag byta 1/3 av vattnet för att få bort nitriten? Varje dag?
Hur får man bort den annars?

Grundproblemet till varför du får nitrit är att vattenreningssystemet inte fungerar. Hur mycket växter har du? Verkar de växa och må bra, eller är de lika stora (eller mindre) som när du köpte dem? Hur gjorde du när du startade upp akvariet? Hur ofta (och hur mycket) har du bytt vatten sen dess?

Annars är väl vattenbyte bästa sättet.

Man kan köpa stickor att testa vattnet med i akvariebutiker, de är inte jätteexakta men ger en fingervisning. Börja med det kanske?

Just nu har jag bara 2 st växter, och de har vuxit sedan jag köpte dom, så det verkar ju må bra ivf!
När jag startade upp akvariet fyllde jag på med stenar, växter etc +vatten och startade pumpen. Det fick vara igång så i 4 dagar innan fiskarna fick flytta in.
Sedan dess har jag inte bytt så mycket vatten, eftersom jag fått som råd att inte göra vattenbyten så ofta i början. Jag har bytt en tredjedel två gånger på 3 veckor kanske?

Japp, hann inte med zooaffären idag, men imorgon har jag mer tid, och jag måste ändå dit och köpa fler växter och tänkte köpa en sån sticka då också.

Hur ofta ska jag byta vatten nu när det finns för mycket nitrit i?

Vad jag har hört så varannan dag kanske. Men det där kan säkert andra bättre.

Vet inte riktigt varför man inte skulle göra vattenbyten i början, jag byter i vilket fall 40% en gång i veckan, och har så gjort sen vi startade upp akvariet. Har aldrig haft nitritproblem.

Två växter låter lite, särskilt som de ju brukar vara väldigt små när man köper dem. Vad är det för sort? I början är det bra att ha väldigt snabbväxande växter, just för att de gör av med mer nitrit, och tyvärr är standardväxterna i djuraffärerna sällan de som är mest snabbväxande.

jag tycker mig också ha hört varannan dag, så det kan nog stämma :)

Jo, det är alldeles för lite :p
Jag och namn, haha. Det är ivf en liten växt som är ca 15 cm hög och inte så stor i omkrets, och en större som är ca 25 cm hög och vid med många blad som de kan simma igenom.
Tanken är dock att det ska fyllas på med mera växter, som det är nu är det alldeles för tomt tycker jag, jag vill ju gärna att platysarna ska yngla också :)

Försök ta reda på vad det är för växter du har, olika växter har väldigt olika krav. De flesta som säljs i vanliga djuraffärer är väldigt ljuskrävande, och de flesta människor har ganska dålig belysning i sitt akvarium. Tillsammans blir det inte så bra (de flesta har ju också algproblem), antingen får man leta rätt på växter som inte behöver så mycket ljus, eller också får man uppgradera sin lysramp.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
S
Övr. Djur :confused:Hej !:confused: Jag har en hona som varit tjock länge nu, så imorse så kunde hon inte simma utan var slö så jag trodde hon...
Svar
1
· Visningar
1 364
Senast: Hallonkvist
·
G
Övr. Djur Eftersom jag är lite av en newbie på akvariefronten och just nu sitter helt utan möjliga svar på min fråga, vänder jag mig till mina...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar