Sjuk? På vilket sätt?

Panne

Trådstartare
Hejsan.

Min annars så pigga häst har under våren och sommaren varit trött och framförallt flåsig samt att det rinner ur näsborrarna och ena ögat.
Hon har varit ganska svår att sätta i god kondition men nu orkar hon ingenting... :( Hon känns trött bara jag "släpar" med mig henne ut på gårdsplan och hon flåsar en hel del när man travat en kort stund.
Jag har funderat och googlat på en hel del åkommor men ingen verkar stämma?
Strup-pipning, bronkit, fästingsjukdom och nu även pollenallergi.

Jag har varit inne på klinik där veterinären har tittat på luftvägarna med kamera och allt har sett bra ut. De har tagit blodprov som också sett bra ut och nu skickat iväg mer prover för att se om hon är pollenallergisk. Veterinären tycker att jag ska motionsrida och lyssna på hur mycket hon orkar, men motionsrida kan ju betyda olika saker för olika människor så jag känner mig väldigt tveksamt till hur mycket jag vågar rida henne.
Hade det inte varit för att hon är väldigt rund och går i en nerbetad gräshage så hade jag antagligen ställt av henne men det känns inte som ett alternativ just nu då hon är så lättfödd.

Jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill med tråden men någon av er därute kanske känner igen symptomen och kan ge mig tips och idéer som jag kan bolla med veterinären?

Sv: Sjuk? På vilket sätt?

tack! Jag ska skriva upp det på min lista över saker att ta upp med veterinären nästa gång jag pratar med honom :)

Känns så tråkigt och se att hon är besvärad av något och att jag än så länge inte kan lindra :(

Det låter som min häst. Han hade precis samma symtom fast min hade klåda över hela kroppen oxå. Jag var o allergitestade honom och de gick ner o kollade luftrören, men där såg det fint ut.

När jag fick provsvaren så var han lite allergisk mot pollen 3 på en skala 1-5 vilket tydligen inte är så särkillt mycket.
När de gick vidare så fick jag beskedet att han var inte allergisk mot gräspollen vilket jag trodde utan.. hmm har glömt namnet.., på ett ogräs som vi knappt har :confused:

Jag har iallafall tagit bort honom från gräset, gett nostril och certizin (antihistamin receptfritt på apoteket) Jag är även noga med insektstäcke och smörjer honom eftersom han är känslig för knott o insekter. Vid ridning har jag nosnät. Och nu mår han otroligt mycket bättre! Så visst var det något han är allergisk mot, även om testen visade att han inte är allergisk. Undrar hur bra de där testerna är egentligen?

Om jag vore du skulle jag ta bort honom från gräset och prova nostril. Se om han blir bättre. Är de allergiska mot gräspollen mår de ju inte bra av att gå med näsan i gräset hela tiden.

Senast ändrad:

Tack för svar! :)

Min tjej verkar inte så brydd över flugor/knott i hagen, och hon har (tack och lov) inte uppvisat nån form av klåda.

Hur mycket nostril ger du? Om det är receptfritt kan det ju inte vara allt för starkt, om hon inte skulle tåla det menar jag.

Jag sitter som på nålar och bara väntar på att veterinären ska ringa och ge besked om vad provsvaren visar. Han sa också förra gången jag pratade med honom att om de inte visar något ska vi gå vidare med EKG.

Sparkar igång den här tråden igen i hopp om att få lite tips.

Detta pågick ju förra året och man kom efter mycket om och men fram till att det vara anaplasma hon led av.
Hon fick stå inne på klinik en vecka med penicillinkur och hon behandlades även en gång i vänster hovled (vi tror att det var anaplasman som satte sig i leden för det behövdes bara en behandling innan hon var helt fräsch)

Således så stod hon ju hela sommaren i princip och när det var dags att sätta igång henne så var hon ju pigg och glad. Tog det lugnt hela vintern och hon var fullt igång nån gång i mars i år. Då börjar det om igen :(
Jag väljer att åka till en annan större klinik för utredning igen.
Hästen flåsar som en blåsbälg efter bara en lätt pass dressyr och några mer ansträngande pass är inte att tänka på... vi får göra ett ordentligt arbetsprov med EKG och endoskopi under ett ridpass och allt ser fint ut.
Det enda dem kan hitta som skulle avvika var lite foderrester i luftstrupen.
Vi har bokat in ny tid för att röntga lungorna nu så får vi se om det ger något.
Finns det nån som har tips om vad det skulle kunna vara? Så jag kan passa på att fråga veterinären när jag åker dit, det är en bit att åka så jag vill gärna passa på att ta så mycket prover som möjligt när jag ändå är där.
Det känns som att vi har gått igenom det mesta, men något måste ju vara fel eftersom hästen har så svårt att sätta kondition och flåsar så :(

Min första tanke var allergi! Flåsande/andfåddhet och rinniga ögon och att det kommer på våren och samma period, så känns det som hästen reagerar på något i miljön den tiden?

Min är björkpollenallergisk. Obehandlat så andfådd/lättflåsig, taskigt med ork (typ som dålig kondition även om han är i kondition innan pollensäsongen), rinner ur näsan och så hosta (ibland torrare ytlig, ibland tung hosta som låter som slemhosta - fast det finns inget slem att tala om i luftvägarna vid endoskopi).

Behandlades efter diagnos med kortisoninhalationer och slemlösande. Kändes knas med det slemlösande då det knappt fanns nåt slem i luftvägarna ju, men det rann fascinerande mängder ur näsan på honom ändå.

Nu år 2 så får han kortisoninhalationer "efter behov" under pollensäsongen helt enkelt, och inte fått problemen med andning, rinnig näsa osv.

Tack för svar! :)
Ja det låter onekligen som att det skulle vara allergi men hon är testad för det redan och det finns inget hon är allergisk mot. Hon hostar ingenting alls.
Det känns som sagt som att vi har gått igenom det flesta "vanliga" åkommorna och jag funderar på om det finns nån ovanlig sjukdom som kan ge symtom såsom andfåddhet/flåsighet, prestationsnedsättning mm. Kanske är nån liten bakterie som kommit in via nåt sår och ligger och lurar (ja, jag vet att jag griper efter halmstrån lite här nu..)

Det går ju att provbehandla mot allergi kanske, om ni inte kommer på annat?
Min är inte 'allergitestad' btw. Utan de uteslöt att han hade infektion (tog nåt prov i samband med endoskopin, från lungor/luftvägar alltså, samt blodprov), och i och med när debuten kom gissade vet direkt björkpollen. Så behandling sattes in och häst blev bra. Sen när den sattes ut (då var pollenet borta) kom det inte tillbaka. Förrän nästa pollensäsong då.

Ang bakterier, sjukdomar etc så jag antar att de tagit blodprov, då borde sånt setts. Men annars finns det ju en hel del i den vägen (arabvalacken jag hade fick någon envis infektion, upptäcktes eftersom han hävde som en blåsbälg av inget arbete alls och tog evigheter att gå ner i andning efteråt. Togs rutinblodprov som visade infektionsbild, och sen massa fler blodprover). Att någon sjukdom skulle ligga latent och bara dyka upp på våren känns kanske inte så troligt, men ev om den skulle triggas av ngt annat i miljön?

Hur man än vrider på det känns ju miljön som utlösande, nåt som kommer om våren? Fast det är ju bara verkligen amatörgissningar. Jag lider med dig, måste vara enormt frustrerande att de inte hittar vad det är =( Och håller tummarna de får rätt på det!

Hej! Ramlade in på din tråd och undrade om du löst problemet? Fick du något svar? Har en häst med liknande problem och håller på att bli galen av att inte veta vad som är fel....

Liknande trådar

S
Hästvård Idag på eftermiddagen när vi kom till stallet stod vår ena häst längst bort i hagen och bara skakade. Han hade ätit lunch för ett par...
Svar
15
· Visningar
2 199
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka