sjuk och mager katt - inte min - vad göra?

diabla

Trådstartare
min pojkvänns syster har en liten hon kat. sist jag såg henne var hon jätte fin i pälsen, normalt byggd och sprang omkring och mjauade och var glad och ville kela.

igår åkte jag hem till huset vart katten bor och det var för jävligt.

smalaste katten jag någonsin sett. rygg kotorna och revbenen syntes. när man tog på den var den inte fett nånstans.
pälsen var tovig, oglansig och stod rätt upp, liksom inte låg ner utan stod åt fel håll.
det rann ur näsan och ur ögonen
katten var helt stel och rörde sig som att den var 100 år.
:cry:

Ägaren sa att hon har avmaskat den men det hjälpte inte. hon sa att katten är 14 år och bara har åldrats och jag har nog bara inte sett den på länge och nu är den äldre än sist. visst, jag har inte vart där på ett tag och inte sett katten på kanske 6 månader, men att den åldras så mkt så snabbt? och även om den är gammal så behöver den ju inte vara smal och ha ögonsjukdommar.

min första fråga är - vad tror ni har hänt med katten? vad kan det vara för fel på den?

Sen också, familken har 3 små barn, alla under 4 år. precis fått en ny liten bäbis så de har mkt att tänka på. huset är jätte stökigt. det är som att de bara bryr sig om barnen. kattens hälsa är nog det som kommer sist. och det är mycket barn som busar med katten och springer omkring och lyfter upp den - det sista en sjuk gammal katt behöver.

jag vill erbjuda mig att ta hem katten till mig. få bo i en lägenhet med bara mig och min sambo, ta den till en bra veterinär och ge den massa mat och se till att den äter och inget skrik och tjohej från barn.
men jag tror verkligen inte att mamman kommer vilja det, för barnen har fäst sig vid katten. har ni några tips på hur jag kan lägga upp det på ett bra sätt?
 
Sv: sjuk och mager katt - inte min - vad göra?

Kan du inte erbjuda att först ta den till en veterinär, eftersom de verkar ha mycket annat att tänka på och säga skulle veterinären rekommendera att den behöver en massa extra vård och pyssel och lugn och ro, så kan de bo hos er?

Det känns inte okej att de kan ha en katt som verkar ha tacklat av och inte ta den till en veterinär för att barnen skulle sakna den, har man ett djur så måste man se till att den får rätt vård när den behöver det.

Och vad bra att du bryr dig om kissen, hon verkar vara en speciell en.

Kram, Maya
 
Sv: sjuk och mager katt - inte min - vad göra?

Instämmer med föregående talare, erbjud dig att ta katten till veterinär. Så som du beskriver kanske det inte finns så mycket att göra - katten är ju ändå 14 år och har fått gå så där ett tag uppenbarligen. Istället kanske den kan få avsluta sitt liv utan att självdö av sjukdom.

Om de inte lyssnar, förklara att man enligt lag måste ge ett sjukt djur vård!
 
Sv: sjuk och mager katt - inte min - vad göra?

Jag håller med båda föregående talare helt!

Något måste göras för katten som uppenbart verkar lida av någonting. Det kan ju vara en tumör, cancer eller något annat hemskt också och det är ju fruktansvärt smärtsamt för katten.

S
cystor i ljuvret (eller hur det stavas) är väl relativt vanligt hos honkatter (särskillt om de har fått en kull i livet) eller är jag helt fel ute? :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 140
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 323
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 329
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp