Sjuk kattunge

NaTTa

Trådstartare
Min mamma har tagit om två kattungar som har en mamma ungarna är runt två-tre månader gamla.
Ena kattungen är lite slöare än den andra och har problem med ögonen. Ibland är det helt igen gegigt och hon ser inte så mycket utåt. Rinner och är röda. Hon har lite problem att öppna ögonen helt...

Vi har gjort rent med koksalt och ögonsalva, men det verkar klia. beror det på salvan eller själva ögonproblemet?

Någon som har erfarenhet utav det här? Växer det bort?

Sv: Sjuk kattunge

Det kan hon inte, hon har ekonomiska problem...
De pengar som blir över lägger hon på katt-mat till hemlösa katter.
Jag vet att det att låter dumt, men det blir en för hög kostnad...

Kan problemet försvinna med åldern och om man rengör det noga?

Problemen kommer inte försvinna. Det handlar antagligen om herpesvirus eller calicivirus och iaf herpes kan ge bestående men och i värsta fall göra katten blind. Väntar ni kan det bli betydligt värre och då blir veterinärvården betydligt dyrare än den blir om ni söker hjälp idag. Mest troligt kommer veterinären titta på katten och sedan skriva ut Fucithalmic (ögonsalva) och antagligen är det allt som kommer behövas för att katten ska bli frisk.

Allt som allt (veterinärbesök+ögonsalva) kanske vi snackar om en kostnad på runt 500 kr. Försök skrapa ihop det!

Har man inte råd att ha djur ska man inga ha!:mad:
Det är olagligt att inte ta ett djur som behöver veterinärvård till veterinären.

Växer bort gör det inte, möjligtvis kan hon klara ev infektion själv men det tar tid och det är synd om katten. Ev. kan det bero på trånga och/eller igensatta tårkanaler och då behöver dom spolas. Men är katten dessutom slö och allmännpåverkad ska den definitivt till veterinär!

Det kan hon inte, hon har ekonomiska problem...
De pengar som blir över lägger hon på katt-mat till hemlösa katter.
Jag vet att det att låter dumt, men det blir en för hög kostnad...

Kan problemet försvinna med åldern och om man rengör det noga?

Snällt att ta hand om hemlösa katter, men om ni inte har råd med behandling och kattungen inte verkar pigg, avliva den. Att ta hand om vanvårdade katter och att avliva en del är också att ta hand om, bätre det än att de svälter sig till döds.

"Min" hittekattunge hade också igenkletade ögon när vi hittade henne (var då 6-7 veckor). Jag tog henne till vet följande dag, konstaterades ögoninflammation samt löss:eek:, hon fick medicin mot båda, totalt gick det på 50€ (ca 500 kr). Ögonen var helt bra på en vecka med ögonsalva 3 ggr/dag.

Annars säger jag som de andra, tar man sig an ett djur, vare sig man betalar för det eller hittar det, ska man ha råd att ta det till vet om det behövs. Annars är det faktiskt bättre att avliva.

Du som har en häst och fortfarande går på gymnasiet måste väl få dina pengar någonstans ifrån? Din pappa eller?
Snälla, avliva hellre katten än låt den lida. Din mamma verkar bry sig mkt om katter men man ska inte hålla ett djur vid liv om den behöver vet.vård och man inte kan betala för den.

Kan inte du sälja någon hästsak eller något?

KL: Har din mamma tänkt behålla ungarna och mamman? Isåfall bör de ju kastreras, så de inte sätter ännu fler oönskade kattungar till världen! Mamman borde ju kastreras nu omedelbums. Det kostar också endel pengar.
Sen bör de ju vaccineras samt avmaskas, kattungar födda ute är i allmänhet fulla med spolmask. Hur ska hon ha pengar till det?

Du som har en häst och fortfarande går på gymnasiet måste väl få dina pengar någonstans ifrån? Din pappa eller?
Snälla, avliva hellre katten än låt den lida. Din mamma verkar bry sig mkt om katter men man ska inte hålla ett djur vid liv om den behöver vet.vård och man inte kan betala för den.

Kan inte du sälja någon hästsak eller något?

Det är min riktiga mamma det handlar om, har knappt nån kontakt med henne, såg bara att katten behövde få hjälp med besvären i ögonen.

Ska fråga henne om det inte är bättre att ta bort katten...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 498
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 789
Senast: nickan1
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 591
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter