sjuk kattunge

K

krigarinna

Som vanligt blir jag oroad för minsta lilla. men när det gäller småttingar (6 veckor gamla kattungar) så blir jag rejält orolig när dom inte beter sig som dom ska.

I det här fallet är det en honkatt som hade dumpats med sin syster i norge. vi tog hem båda två för några dagar sedan. Har inte märkt något ovanligt förutom att dom hade haft lite rinniga ögon. inte så det märktes att det rann, men man såg spår efter det. Även vid nosen fanns lite märken av att snor eller något runnit.

Dom har varit pigga och aktiva hela den här tiden, men idag hade en av honkatterna börjat kräkas emellanåt och ha lätt diarre. Inte äkta diarre men så där löst. För en stund sen kollade jag till dom igen (dom får vara i ett eget rum där vi tittar till dom ofta) och märkte att honkatten var slö och nästan apatisk. Bajsade emellanåt halvlöst bajs och ville sen inte röra på sig. Går med benen ganska brett isär. Jag la henne på bädden igen och hon började genast halvsova. Hon reagerar iaf när man knäpper med fingrarna eller gör något annat så hon är inte helt däckad.
Hon känns heller inte varm och andas normalt. Men hon är håglös och sömnig.

Vad kan vara fel på henne?

Sv: sjuk kattunge

Med så små kattungar går det fort, ta dem till veterinären!
Hoppas det går bra för de små..

oj glömde skriva att hon också kräkts litegrann och är vattnig i munnen.

Om jag säger såhär då, i värsta fall är det något så allvarligt som kattpest och då dör kattungen om den inte kommer till veterinär omedelbums?!

Vi pratade med vet tidigare idag. Men hon sa att vi skulle avvakta ett par dar. Kattungen är helt som vanligt nu. Hoppar och springer omkring med sin syster :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka