Sjuk kaninunge - ganska akut

S

_satelit_93

Vi behöver lite akut hjälp,

idag hämtade jag hem två kaninungar just fyllda 8 veckor.

Den ena hade inte mått så bra dagen innan men var helt frisk vid hämtandet. När jag sedan kom hem och skulle lyfta ut honom och hans bror ur transportburen verkade han väldigt slapp och lite kall, brydde sej inte om vad jag gjorde. Släppte ner honom i buren och han kunde inte använda framtassarna ordentligt utan försökte trycka sej fram med baktassarna. Lyfte upp honom igen och han var som sagt väldigt slapp och lite kall, kollade om det var något fel på tassarna men dom verkade helt OK. Släppte ner honom igen och lämnade honom ifred några minuter medans vi packade in dom andra kaninerna i sina burar. när jag sedan kollade till honom igen hade han flyttat på sej, sen kissade han lite. Sen så började han "rusa" längs med burens sida utan att ha kontroll på benen och liksom stödja sej mot väggen tills han sprang in i mitten av buren och ramlade omkull/rullade runt. Kollade om han var uttorkad men han verkar inte vara det. Hans bror mår hur bra som helst, äter hö som vilken frisk liten kaninunge som helst. Vi ska ringa strömsholm nu och googla och lägga ut på fler sajter och se ifall någon känner igen symptomen och kan ge råd.

Har du något råd att ge? känner du igen "sjukdomen"?.

mejla genast: lolnonnonea@hotmail.com
hemskt tacksam för alla svar även bara en liten vink.

Kram Linnea Jansson.

Sv: Sjuk kaninunge - ganska akut

Det låter verkligen inte okej...Kanske något med hjärnan eller något helt annat, veterinären är i alla fall väldigt mycket bättre än google på att ställa diagnoser. Bra att ni har ringt, åk in med honom och kolla nu så håller vi tummarna!

Vi hann tyvärr inte göra så mycket

Vi ringde vet ungefär precis efter mitt inlägg, dom rådde oss att försöka tvinga i lite mat och vatten (även om jag tvivlar på att det skulle göra någon skillnad)!.

efter att ha pratat med vet gick vi ner för att kolla till kaninen, då hade han lagt sej ner med huvudet bakåt, liksom så som dom ligger när dom är döda, han var stel men var nätt och jämt vid liv (blinkade, andades etc). Då tog vi beslutet att spara hans lidande och avlivade honom.

R.I.P Silvertistel av Grenen :cry:

:cry:vad tråkigt:( Du gjorde vad du kunde, nu lider han åtminstonde inte mer...Starkt av er att avliva honom och inte låta honom plågas mer. Inte säkert att han hade överlevt resan till veterinären, dom hade väl ändå låtit honom somna in då...:cry:Ibland finns det inget att göra.:(

Men då...:crazy::( Så tråkigt, jag beklagar.

Tråkigt med den lilla...

Har du kontaktat uppfödaren? En seriös uppfödare vill nog gärna veta om sånt här.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 318
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka