sjuk? kanin

M

Madelene

Fick en fråga per telefon häromdagen om en bekants kanin som inte gick ordentligt. Bestämde att åka dit och kolla.

Det jag såg var en kanin som släpade bakdelen efter sig, precis som om den vore förlamad i rumpan och bakbenen. Kände och klämde och kaninen verkade inte ha någon känsel i bakdelen, inte heller reagerade den när jag böjde ihop benen och sträckte ut dom. Inget brutet vad jag märkte.

Ägaren till kaninen hade fått tips från både bekanta och djuraffär att det kunde bero på vitaminbrist ????
Det tyckte jag lät konstigt, vitaminbrist borde visa sig på annat sätt än "förlamningssymptom" tycker jag.

Nu är kaninen inte vid liv längre, men jag är ändå nyfiken på om det är någon som varit med om liknande??
Kan det har varit ryggbrott??

Sv: sjuk? kanin

Jag har varit med om liknande, ja.
Men i min kanins fall berodde det på ryggbrott (han hoppade ner från buren och landade illa).

Min första tanke när en kanin släpar bakbenen efter sig är ryggbrott, liknande skada eller en stroke.

Förlamning kan bero på bla selenbrist, men det är vanligast hos ungdjur. I så fall fungerar det ofta att ge tomatjuice, men bör givetvis kollas upp.

Jag har haft två äldre kaniner som fått problem med balansen och varit vingliga i bakbenen. Dock inte släpat de efter sig.

Något liknande hände med en av våra gamla honor. Hon var avels- och hoppkanin innan hon blev för gammal och hade aldrig några hälsoproblem innan hon plötsligt började släpa bakbenen/bakdelen efter sig. Veterinären trodde att det berodde på ett hjärnfel; en hjärnblödning eller liknande. Hon fick kraftig starr inte långt efter att bakdelen började krångla och avlivades strax därefter.

Hon var en underbar kanin och det var hemskt att se hur dålig hon blev :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en 9 månaders jämthundstik som har blivit sjuk men vi vet inte vad som är fel med henne. Det började i november då vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 289
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar