sjuk häst

A

AWAKE

vad kan det va för fel på hästen om den har 39-40 graders feber, inte äter och har svullna ben?

Sv: sjuk häst

Jag hoppas verkligen att du har kontaktat veterinären redan??!??! :eek:

Om hästen har de symptomen Awake beskriver tycker jag knappast att man ställer frågor på ett internetforum utan man kontaktar veterinären direkt!
Varför svarade du inte själv på frågan då?!

Håller med. Det är bara att ringa till vetrinär fort som attan. För så hög feber e inte bra. Tro mig det kan bli farligt.

Jag tog in min gamla ponny från betet och upptäckte precis samma sak. Ringde Vet. som inte kom förräns vid femtiden på kvällen samma dag. Då hade det tillstött vinglighet och hästen hade börjat gulna i ögonvitor och på mulen (normalt rosa mule).

Visade sig vara Akut Illichios. Vet fick komma fem dagar i följd och ge injektioner i halsådern. Lagom på midsommarhelgen var det oxå...
För min gamla ponny var det allvarligt, han klarade sig men har aldrig blivit riktigt okej efter pärsen.

Din häst kan ha precis vad som helst, men jag skulle nog inte våga vänta med vet.

Hoppas det reder sig!

mvh Eva

Skulle väl kunna vara allt från hovböld, llichios, lymfangit, huggorms bett. Men som alla tidigare sagt ring vet omg.....

Men TS skrev inte att det handlade om h**s häst, det skulle kunna vara en hypotetisk fråga, vad jag reagerar mot är att man här direkt hugger!!!!
Istället för att direkt svara på frågan om man har den kunskapen så börjar det ges råd som inte har med frågan att göra.
Nej jag svarade inte på frågan eftersom jag inte tyckte att jag kunde ge ett uttömmande svar:crazy: .

Infektion av något slag. Många viroser, t ex hästinfluensa, virusabort, virusarterit m fl ger liknande symptom i initialskedet. Även den fästingburna sjukdomen ehrlichios (numera kallad anaplasmos, antar att det även är denna de som föreslagit "Ilichios" avsett). Om man upptäcker dessa symtpom så är det onekligen en god idé att kontakta veterinären.

Sitter svullnaden bara i ett ben är det förstås ett annat scenario. Hovböld, ledinfektion, lymfangit, bett, spark... Febern kan komma sig av smärtan, men den samtidiga avsaknaden av aptit talar mer för infektionsfeber.

Sen finns det förstås en massa konstiga åkommor med påverkan på inre organ som kan ge de symptom du beskriver.

Det är en skoluppgift och hade det varit "in real life" så klart jag hade ringt veterinär.

Tycker inte heller om när folk direkt hugger och inte håller sig inom forumets ramar.

Tack alla andra för bra svar! Vi ska undersöka sjukdomarna närmare. :bump:

Så tokigt det kan bli... Jag trodde att det var din häst som var dålig.... Men det var ju tur att det bara var en skoluppgift för sådana där sjukdomar är verkligen inte roliga.

Tant Ester och övriga, med Illichios menar jag naturligtvis ehrlichios Kass på att stava hemska sjukdomar bara...

mvh Eva

För din skoluppgift:

Missa inte att de olika sympromen faktiskt kan ha helt oberoende orsaker, svullnad i benen pga foderbyte/hård träning, feber och äter inte pga inflammerad tand eller nåt annat klurigt som visar att du tänker mycket längre än läraren som gav uppgiften. Om det inte är en lärare som blir hotad och sur av sådant förstås, eller om du fått mer bakgrundsfakta än vad du skrivit. :angel:

Äter inte pga brunst, boxbyte, stopp/skit i vattenkoppen så hästen börjar bli uttorkad, unket hö...

Feber för att det är värmebölja, tempen är tagen efter rörelse...

Det borde ge ett extra + i kanten! :-)

TILL ALLA ANDRA:
Japp, ta reda på fakta innan ni går till attack :smirk:

Tack för ett jättebra svar! :)

*svarar flera*
Jag förstår om man kan få ett hugget svar på en sådan fråga.
Det är många "troll" här som faktiskt gillar att retas, sen är det faktiskt vissa som inte kontaktar vet först, utan sätter sig lungt på ett forum å frågar..
Det kan vara bra att skriva i frågan att det gäller ett skol arbete el om det bara är en rent nyfikenhets fråga.

Kan bara säga att liknande symptom hade min häst. Hög feber, över 40 grader, åt och drack knappt något.

Jag fick rådet av veterinären, när jag ringde, att avvakta. Så att någon skriver en sådan fråga här tycker inte jag är konstigt alls.

Efter tre dagar med feber upp till 41 grader kom veterinären ut och tog blodprov som visade på höga vita blodkroppar och fler prov skickades in på fästingburna sjukdomar. Hästen behandlades inte.

TILL ALLA ANDRA:
Japp, ta reda på fakta innan ni går till attack :smirk:

Vore bättre att du själv skrev ett smartare inlägg...:smirk:

Att vissa här reagerade är väl inte så konstigt.
Det finns massor med sopprötter till amatörer som äger häst fast dom inte borde p.g.a. ingen kunskap.

Om du bläddrar runt här bara på Hästvård så får du ju själv se...:idea:

I övrigt, på din fråga, skulle man kunna gissa allt från fölsjuka till blodförgiftning..

AM

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka