Sjuk häst -hösilaget?

eldione

Trådstartare
Russet blev sjukt i helgen :(
Min kompis hade sagt att han sett hängig ut på lördag morgon så hon hade ställt in honom i en box (gick i lösdrift) när jag kom till stallet tog jag tempen på honom och då hade han 40,6 grader!
Veterinären hade dubbla distrikt och kunde inte komma förrän 4 timmar senare på kvällen, då hade han en temp på 40,1.
Han åt ingenting (hade ätit lite på morgonen) men drack några klunkar vatten och bajsade som vanligt(såg normalt ut men luktade starkt enligt min icke-förkylda kompis)
Han var ganska gasig i magen. Han har under tre dagar haft fri tillgång till hösilage, innan gick han på hö. Han har gått på hösilage förr men det är några månader sedan. Övergången till hösilage var omedelbar! Hösilaget är väldigt torrt så jag trodde det var hö :crazy:
Vad kan det vara? Inga andra tecken som vi kan se.
Han fick antibiotika av veterinären och igår var han mer eller mindre feberfri(38,1 morgon, 39,0 kväll) och han äter hö men rör inte kraftfodret.

Idag fick han komma ut i hagen och inledde det hela med att hoppa över stängslet till stona i lösdriften(som vart ganska elaka mot honom :() men han ser fortfarande lite hängig ut.

Härlig inledning när jag köpte honom förra veckan :(

Sv: Sjuk häst -hösilaget?

Kanske fång ?! du vet att, byter man från ett parti hö till ett annat måste man vänja in..Nu trodde du det var hö, men även om det varit hö och det var ett helt annat parti är invänjning viktigt.

Veterinären sa inget om det, han går helt normalt. Men det kanske kan vara det endå?
Han har alltså ätit stallets hö i några månader innan och så kördes en halv bal ut i hagen, då trodde jag det var en halv bal hö men det visade sig att bonden tog halva hösilagebalen från korna.

Nu är han feberfri och äter av sitt kraftfoder men inte allt. Ser fortfarande lite hängig ut men går ute med dom andra hästarna på dagen.

Liknande trådar

Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min nordsvensk hade fång för 13 år sedan, det upptäcktes ganska tidigt och behandlades hos veterinär. Förra året blev hon lite lite...
Svar
0
· Visningar
782
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.