Sjuk gerbil!!

pinky

Trådstartare
Min sambo ringde nyss och berättade att vår ena gerbil var dålig! Har ringt vet, men den enda som gick att få tag på var jourhavande distriktare, och han kunde inte smådjur... :crazy:
Är det någon som känner igen följande symptom:
*Slö
*Tovig päls
*Tung andning
*Hopkurad ställning
*Ev. lätt diarré (Svårt att veta vems pluttar det är...)

Har sökt lite på nätet, och hittat lite info om nåt som kallas Tyzzers sjukdom. En tarmsjukdom som tydligen kan orsakas av stress och miljöombyte. Vi har för några månader sedan flyttat buren, och ett par månader innan det flyttade de hem till min sambo...
Kan det vara det som har gjort henne sjuk?
Finns det någon annan sjukdom som stämmer in på symptomen, allmän infektion, typ?

Jag är jätteorolig, finns det nån som är bra på detta? :cry:

Har ingen aning men borde den inte ha blivit sjuk tidigare om det beror på miljöombyten :confused: Några månader är ju rätt lång tid för ett så kortlivat djur, men det kanske tar sålång tid att utveckla sjukdomen?

Så tänkte jag också, att det kanske är först nu som bägaren har runnit över...

Men jag kan inget om gerbilers sjukdomar, och det här är som sagt den enda specifika sjukdomen jag har kunnat hitta som ger dessa symptom. Det som inte stämmer är att den oftast drabbar unga hanar, och min snutta är en tjej på ca 2 år. :confused:

Konstigt :confused:
Men du kan ju alltid ringa en vet någon annanstans, kostar ju inte att fråga.
Lycka till med gerbilen, håller tummarna :)

Hon är 2 år, låter mer som ålderstecken...jag vill bestämt påstå att "flyttarna" inte är boven i dramat. En gerbil blir ofta inte mer än 2 ½ år....Ialla fall har inte jag lyckats, även om jag känner till såna som blivit både 4 och 5 år.

Men oj!! Kan det vara så? :cry:

De jag har haft tidigare har blivit i snitt 3,5-4 år, rekordet är drygt 6 år... Men jag kanske har haft tur med dem?

Hon har iaf överlevt natten, men verkar inte bli något piggare så jag ska ringa en annan vet nu idag. Det skulle vara rätt skönt ändå om det "bara" är ålder, även om det är synd om henne. :(

Det är ju så himla lite man kan göra tyvärr, de är ju så små, och man känner sej så maktlös. Veterinärerna vet ju inte så jättemycket om dem heller vill jag påstå...jag hoppas att det bara är nån förkylning hon fått!
Jag trodde jag skulle mista en av mina här för ett par veckor sen, när hon hade diarre, men det löste sej med tålamod och lite medicin...

Tyvärr klarade hon sig inte...

Jag tittade till henne många gånger igår förmiddag, och hon var vaken och kikade fram lite ur huset när jag pratade med henne.
Jag ringde vet på dagen, som tyckte att vi skulle åka dit med henne. Jag ville vänta med det och se om hon inte verkade lite bättre ändå, och när jag tittade till henne vid halv tre var hon död... :(

Stackars liten. :cry:
Vi får se hur den andra klarar sig ensam, hon var väldigt orolig igår, men lugnade sig framåt kvällen.

Oh, vad tråkigt! Tycker synd om dej! Men skönt att det gick rätt så fort ändå, man vill ju inte se dem lida. Jag tror att den andra kommer över sin sorg efter ett tag, annars får du väl försöka para ihop henne med 2 bebisar så småningom?
Skickar en varm tröstkram.

Tack så mycket!
Det är alltid jobbigt när ens djur dör, men som sagt, skönt att det gick rätt fort ändå... :(

Vi får hoppas att hon accepterar att få nytt sällskap, annars vet jag inte vad vi ska göra. Är det vanligt att de klarar sig länge utan sällskap? Det måste ju bli hemskt tråkigt för henne, och även om vi människor pysslar och pratar med henne så får hon ju sova ensam t.ex.

Samtliga min gerbiler har blivit ensamma pga olyckor/sjukdomar redan ganska tidigt. Och de har klarat sej förvånansvärt bra, det finns ju även ensamma människor i vårt samhälle,man får stimulera dem så mycket man kan istället. Även om det inte är att rekommendera eller föredra naturligtvis. Klart det är bra om man kan sammanföra dem med nya kompisar, men det är inte lätt, man ska ha lite tur...jag har inte orkat/vågat ta smällen att ha flera burar med osams-råttor. Men jag hoppas att du kommer att lyckas, håller tummarna för dej! Vore spännande att se hur det går!

Tack för allt stöd och hjälp, det underlättar verkligen! :)
Jag återkommer när vi bestämt hur vi ska göra, om vi ska försöka skaffa "bebisar" åt henne eller om hon klarar sig själv.

En gerbil blir ofta inte mer än 2 ½ år....

FEL FEL FEL
Medellivslängden på en gerbil är fem år! De kan sällan få ungar efter ca 2-3 år men de kan bli mycket äldre. Mina dog av diverse saker efter ca fem år.

Till trådskaparen:
Jag tycker definitivt att du ska försöka skaffa din kvarvarande gerbil en kompis, beroende på burstorlek kanske t.o.m. två? Gerbiler kan ha väldigt roligt tillsammans och väldigt tråkigt själva.
Lycka till! (Jag känner med dig!)

kom på en sak, jag har ju tips för hur man kan lyckas "lura" dem att tro att de varit kompisar för evigt! (Eller nåt)

Det här är en sak som jag bara testat på mina vanliga möss, men det kan funka!

Först och främst måste du ta ut alla djur ur buren de ska vara i och rengöra ordentligt, ingen ska ha övertaget.

Sedan ska man skvätta parfym på båda mössens ryggar så att de inte kan känna varandras doft. Dels blir luktsinnena förvirrade av den starka parfymdoften, dels "maskerar" den musens egna doft och gör att de luktar lite lika, det kan vara nog för att de ska se varandra som familjemedlemmar!

Sedan släpper man ner mössen i buren och de kommer att vara väldigt upptagna först med att undersöka allt nytt. När sedan parfymdoften avtar är de redan så vana vid varandras sällskap att de inte finner anledning till att bråka.

Jag har sammanfört många möss i mina dagar, och har jag bara gjort det här ordentligt har jag inte haft ett enda bråk!

MEDELlivslängden är INTE 5 år, dock kan de bli det, det är inte helt ovanligt heller. MEN faktum kvarstår; Det vanligaste är att de blir ca 3 år.

personligen skulle jag aldrig stänka ner mina gerbiler med parfym, alldeles för starkt! Gör ist som du sa: REngör buren noga samt skålar hus os.v sen kan du ta lite kalk och bada in pälsen i på båda! då försvinner deras egna dofter.
=)

Gerbiler brukar tyvärr vara ganska mycket knepigare än möss... En delad gallerbur är det enda sätt jag introducerar gerbiler på, även om man vill även kan "parfymera" gerbilerna med t.ex. vaniljsocker.

Att introducera gerbiler kan vara en riktigt pärs! Vissa går ihop på ett par timmar, andra par kan det ta någon vecka med. Jag har alltid handskar på mig när jag väl släpper ihop dem, att hamna emellan gör ont! Med gerbiler handlar det mycket mer om personligheten hos djuret/djuren än om man gör det rätt, det är åtminstone min erfarenhet :).

Jag har en hona här hemma som lyckades komma under gallret i en delad bur ett natt när hon var liten och skulle sättas ihop med en äldre hona. Det som räddade hennes liv var en halväten toarulle som hon gömde sig i, när jag kom ut på morgonen var hon så illa däran att jag funderade på att avliva henne. Idag lever hon och mår bra men är handikappad; hon har bara ett öra, svansen är "död" och hon haltar. Den äldre honan hon skulle introduceras till var en av de svåraste jag stött på men de blev faktiskt ett par till slut.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med den berättelsen egentligen :confused:.

jag har också haft svårighjeter med att introducera gerbiler, tror att min stora erfarenhet vad gäller kaninintroducering som hjälpt mig till sist.
den äldsta honan, tyson, är den värsta satmaran till gerbil jag stött på, redan som unge var hon förjävlig rent ut sagt mot den hona, spdivej, hon skulle bo ihop med.
likadan har hon varit mot de ungar hon i sin tur intrats med, sedan spidvej dog. tajger (tsunamis saffran) tog det två veckor för henne att acceptera, ändå var tajger superliten unge som kapitulerade med ens.
när sedan pipen kom i somras var det som om hon och tajger känt varandra i evigheter, medans tyson fullkomligt hatade henne.
det tog också där två veckor innan hon accepterade pipen men när pipen blev könsmogen började det på nytt. totalt sett fick jag introdúcera tyson och pipen TRE gånger om.
idag är det inga som helst problem, de är bästa kompisar och pipen tillåts numera märka ut revir på vattenflaskan precis som de andra..... :)

Liknande trådar

C
Övr. Djur Finns det några gerbilexperter här på buke? Jag köpte för ett halvår sedan två st gerbilhanar som hade väldigt roligt ihop. En morgon...
Svar
2
· Visningar
1 746
Senast: Just_A_Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama