Sjuk fölunge!

Girasol

Trådstartare
Lägger tråden här, då detta gäller väldigt ungt föl.
På vårt ena föl, då åtta dagar gammalt upptäcker jag ett lite svullet framknä. OBS inte galla utan mer att underarmsbenet har svullnat längst ner i själva knäleden. Blir konfunderad, ingen värme, hälta eller dyl. Avvaktar således med tanken på att hon kan ju fått en smäll. Morgonen därpå är bulan betydligt större och hon går ju givetvis stelt. Eftersom det dessutom är fredag ringer jag kliniken och får en akuttid och vi åker dit och röntgar. Knät ser inte bra ut för blotta ögat, men själva röntgen visar absolut ingenting. Man röntgar t.o.m. det friska framknät som referens. Men vet. hittar absolut ingenting.

Hem igen och fölet blir varken bättre eller sämre. När jag fredags skulle gå ut med dom till vår lilla minisjukhage i stl box. ser jag hon går något vingligt bak. Hon försöker busa lite men hoppar då jämfota bak för att sedan hoppa på tre ben. Sedan när hon saktar av och går ner i skritt syns inget. Alltså ett dåligt bakben nu!!!
Känner igenom och får en liten misstanke om höger bakknä. Ringer kliniken som ska ringa upp. Det tar några timmar och under tiden svullnar således detta upp på samma vis som på frambenet. Ringer akut och nu står bebban på antibiotika samt har akuttid i morgonbitti.

Tempade högt i fredags kväll men helt normalt igår.
Hon är 18 dagar idag.

Ena vet. misstänker beninflammation?! De har haft en fölunge för nåt år sedan med liknande symptom som blev bra av antibiotika. Har själv aldrig råkat ut för detta, så goa bukare någon som vet?
(fölsjuka avskrev jag själv ganska omgående, då vi haft det för tio år sedan på en fölis. Vet. håller med om att det inte är det.)

Hon var väldigt pigg som nyfödd, diade bra med en gång och allt har flytit på som rena skolexemplet.

Gira :banana: -något konfunderad....

Sv: Sjuk fölunge!

Hoppas att det går bra med fölis! Vad är det som gör att ni har avskrivit "fölsjuka"?

Nja, vi vet ju inte hundra vad det är. Men det stämmer inte med de "klassiska fölsjukor" jag har sett.

Den vi råkade ut för gick oerhört fort. Att på dygnsgammal fölunge se gulaktiga slemhinnor och viss slöhet -få ut veterinären som påstår fölet är uttorkat -ge sockervatten! Redan då sa jag att vi har en fölsjuka. Veterinären åkte och det tog inte mer än en timme så fick den lille, gallor i en has och medföljande hälta. Tempen låg på 39,3 (kollade i boken). Vi ringde Helsingborg och lastade och körde direkt. Tar 2½ timme dit och när vi lastade ur så hade han fått gallor i andra hasen. Sätts direkt på antibiotika av stark version. Blev bättre men fick ett bakslag på dag åtta och vi valde låta avliva honom och hämtade således endast hem märren. Han hade allmän sepsis.

Andra sk fölsjukor jag sett har rört enstaka leder och med hälta samt gallor. De svullnar upp på ett helt annat vis än vad det gjort på vår fölunge.

Om jag nu ska tycka något så går mina tankar åt tenosynovit. Nåväl, vi får se vad de har att säga i morgon.

Då jag var på kliniken för 9 dagar sedan och man inte misstänkte fölsjuka då, trots stuterierfarna veterinärer så känns även det som om just fölsjuka inte ligger så nära till hands. (om jag nu tänker mig som jag beskrev ovan.)

:bow: Roligt är att nu under em har vi kunnat konstatera att fölungen piggar på sig och gladeligen brallar runt mamma -så det blev att gå in till boxen på 16 kvm, istället för att stå ute på 20 kvm.Inne är det mycket tråkigare..... Ser ingen hälta bak öht, inte ens då den brallar. Framknät är dock fortfarande svullet medan knät ser bättre ut. Fram har den aldrig haltat... Även detta får mig att höja på ögonbrynen. Efter två doser på antibiotika syns förändring -fölsjuka brukar vara svår att rå på många gånger.

Ja det visar sig. men i förrgår var jag ganska så säker på att vi inte hade oddsen på vår sida. Nu kan man bara hoppas, för de små liven är ju ganska känsliga och bakslag kan komma fortare än man hinner blinka.

Gira :banana:

Hoppas att antibiotikan biter och att vad det nu än var/är läker ut och inte kommer tillbaka!

Jag kan tyvärr inte så mycket om olika sjukdommar, men håller tummarna att det fortsätter på bästa sätt. Så nervöst när hästar inte är 100% krya..
U

Hur går det för fölis?
Vi hade ett föl med rodococcer/fölsjuka förra året, han fick en böld i korsbensleden eller nåt sånt och han blev vinglig bak. På ca en vecka gick han från att va lite hängig, kom efter dom andra i hagen till att bli liggande i boxen på djursjukhuset och inte kunna komma upp. Han fick stark antibiotika som han inte svarade på utan blev bara sämre och avlivades till slut. Året innan hade vi två föl med nåt liknade som svulnade i knäleden med hälta. Den ena avlivades ca två veckor senare efter att ha börjat hosta och man såg på röntgen att lungorna var fulla med bölder. Den andra blev sakta bättre och efter behandling så gott som hela sommaren så verkar hon fullt frisk idag. Alla dessa tre föl var ca 1 månad gammal.
Hoppas verkligen inte att det är något sådant på ditt föl!

Var på kliniken igår, igen. Fölis har nu tempat normal i två dygn gott och väl, äter bra och hältan var som bortblåst i går morse. Gjorde ändå beslutet att åka till kliniken. Framknät ser likadant ut, vi bestämde avvakta och förlänga antibiotikakuren till tio dagar eftersom hon svarat så bra på den. Svullnaden i bakknät är helt borta, så förhoppning finns om att även framknät kommer återgå till normalt utseende.

Ingen av de tre veterinärer som var på plats vet vad det är. Men någon form av beninflammation är väl prel. diagnos.

Gira :banana:

Hua att drabbas så hårt som du gjort. Sänder dig en tanke....

Vad skönt att hon verkar vara på bättringsvägen! Hoppas det håller i sig och att hon inte får några men.
Som tur är var det inte mina egna hästar utan olika ägare på alla fölen. Det är ett stort stall med mycket hästar och man börjar ju fundera på om det är någon smitta/bakterier där. Jag har flyttat därifrån nu, annars hade jag nog funderat på att flytta stoet till nästa år när hon ska ha föl igen för att inte riskera något.

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
Lantbruksdjur För ungefär 1 1/2 vecka upptäckte jag att min get börjat halta på vänster bak. Det var en fredag. Ringde veterinären och h*n tyckte att...
Svar
5
· Visningar
3 012
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Avel Vill börja med att säga att jag inte varit i kontakt med veterinär i denna fråga ännu, och att det är veterinärens bedömning jag i...
2
Svar
27
· Visningar
3 757
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar