Sjuk el testar?

A

annjo743

Hej

Vet inte riktigt vart jag ska börja.... Men kan börja med att jag köpte min nya häst för lite drygt 3 mån sedan nu. Han har hela tiden varit hur snäll och glad som helst och älskat att bli ompysslad. Men så ganska plötsligt börja han bli sur i boxen. Lyfter bakbenet när man borstar och sätter på täcke och har öronen backåt. Har naturligtvist varje gång sagt åt på skarpen att så gör man inte. Detta börja för ca 1,5 mån sedan...

För en mån sedan ungefär börja han hosta lite. Inte alls mycket- Max 2-5 gånger per dag och då mest när man rider. Detta är dock inte alltid. Har inte haft någon temp men har ibalnd varit lite snuvig (vitt). Några andra hästar i stallet har oxå varit lite snuviga till och från(vitt/gult). Har nu tagit det lugnt med mest skrittpromenader för att se om det går över.

Men nu de sista gångerna jag ridit har han börjat bråka spec om jag ör i ridhuset. Han vill helt plötsligt inte gå och börjar istället bara studsa och tänka uppåt.... Då jag åkte av för en v sedan vid en utteritt och skadade knät så skulle min tränare motionera honom lite nu i v. På tis hade hon lösjobbade hon honom utan ryttare och han gick verkligen kanon. Sen på tor när hon skulle rida honom fick hon knapp runt honm på en volt och det gick apsolut inte att trava honom. Det ser ut ungeför som det låster sig när hon håller ihop honom när hon rider. Hon hoppade av och longerade honom. Då går han på framåt. Det ända man kan se att han går lite med rumpan utanför i höger varv p åliten volt. Men det som oroade oss var att han någon gång rulla med ögonen. Har sett att han gjort det en gång förut. Då hade vi ridit g hårt och vi avslutade då naturligtvis direkt men denna gång kanske han travat 3 min...:crazy:
Tyvärr är det så att min förra häst hade likande bettende vid ridningen och då vissade det sig att det var samanväxter i hela ryggraden och vi fick ta bort honom direkt. Har därför beställt en röntgen på ryggen nu för att förhoppningsvis uteslutat detta...

Undrar nu vad vi tror det kan vara. Har ni varit med om liknade? Tror ni allt kan ha samband el är det bara så att han testar mig..?

Sv: Sjuk el testar?

Men så ganska plötsligt börja han bli sur i boxen. Lyfter bakbenet när man borstar och sätter på täcke och har öronen backåt.
Har naturligtvist varje gång sagt åt på skarpen att så gör man inte.
Mår hästen bättre av det, undrar jag. :confused:
börjat bråka spec om jag ör i ridhuset.
Han vill helt plötsligt inte gå och börjar istället bara studsa och tänka uppåt
lösjobbade hon honom utan ryttare och han gick verkligen kanon.
när hon skulle rida honom fick hon knapp runt honm på en volt och det gick apsolut inte att trava honom.
Det ser ut ungeför som det låster sig när hon håller ihop honom.
han går lite med rumpan utanför i höger varv
han någon gång rulla med ögonen. Har sett att han gjort det en gång förut. Då hade vi ridit g hårt
Tror ni allt kan ha samband el är det bara så att han testar mig..?
Jag skulle aldrig tänkt tanken att hästen testar dig...:crazy: :cry: Bra att du väljer att kolla upp honom.

Kan det ha hänt något särskilt innan detta började?
Har ni ändrat på nåt rid och träningsmässigt?

Hur är han riden hos förra ägaren, ibland är det en mkt stor omställning för en häst att byta ägare.Ny sadel, nya rutiner, ny ryttare. Det kan hända mkt med muskulatur och annat...Även om man ändra till det bättre så blir det en prosess för hästen där den måste anpassa sig....

Lycka till på klinikbesöket. OM de inte hitta något speciellt så föreslår jag en kontakt med ET, massör eller osteopat, ifall det bara är en liten låsning nånstans:)

Kanske ont i ryggen, sadeln passar inte eller rent av sne. Låter lite som min ena häst beteende. Hon hade slagits i hagen och blivit sned i rygg och rumpa.
Tycker verkligen att du ska kolla upp hästen samt sadeln.
Lycka till!

Kolla rygg och sadel, kanske den behöver ett avbrott från träning på bana.

tycker helt klart du ska kolla upp honom så du får veta.

var själv och kolalde upp min häst förra veckan som är väldigt varranandags häst 4åring som är riden sen 3november förra året alltid varit lugn och fin nångång imellanåt han busat elel stälyt sig inget ovanligt.
men efter tre veckor vila i september började vi rida första veckan i oktober hästen funkade kanon första veckorna sen böel det värre och värre reser sig jämfota hopp, och allmänt bråkig, andra dagar kan han vara hur fin som helst men tillslut vågade jag inte längre då det inte var likt honom och åkte ner till spångfors så jag fck veta fall det bara var en period då han var jobbig eller om han faktiskt hade ont. När han trava på bandet såg man riktigt hur bakdelen låste sig vissa steg sen gick han på pecis som vanligt igen men imellanåt kom dessa låsningar.

Diagnosen blev chockartad för oss och vi ska nu ner till kågeröd för atroskopiröntgen (elelr hur det stavas) och kolla hur illa det egentligen är.

Så du ska helt klart åka och kolal honom om hanhar ont ska det inte behöva gå så långe som det gjorde för mej inna vi åker och kollar det.

Var igår på klinik med honom och kolade. Ua på böjprvoet och vi röntgade även ryggen på honom och där syntes inget heller. Vet tyckte han såg jätte fin ut så det var bara att rida. Tog även ett borrelia och elichia prov då jag tyckte att det skulle var askönt att kolla så det inte är något sådant. Om det inte är något där så ska en IR-teraput kolla på honom och om inte hon heller ser något vet jag inte vad jag ska göra.
Sadeln sitter bra på honom och vi har tagit det lungt nu en period.
Jag hoppas nästan nu att vi hittar något på provsvaret då det vore skönt att få en förklaring.
Det var någon som undrar hur han haft det förut. Han har nog haft det ganska tuft då bla han alltid för är riden på graman.... varför de gjorde det var dels pga han kunde bussa lite + "gick snabbare att få ihop honom"...Därför hoppas jag nu att detta betende han har haft nu inte har något med det att göra.... Men samtidigt tycker jag det verkar lite konstigt då jag från första dagen tog bort den och han har inte gjort något fören nu den senate tiden...
Någon som har några tankar då jag skulle vara glad för alla tips jag kan få.

Jag började rida min nya häst i juli och då hade han vilat länge. Han behandlades av E.T innan. Han har testat förra ägaren ganska mycket men med mej va han jättesnäll hela tiden. Efter ett tag fick han återfall med bäckenet som E.T behandlat honom för men han protesterade inte då heller och han behandlades igen. I början av oktober började han helt plötsligt protestera. Han vägrade gå fram när vi red ut och bara stog på bakbenen och bockade så fort jag skänklade. Han kunde också vägra gå in i stallet vissa dagar och var allmänt trotsig. Borrelia, erlichiaprov togs och han var positiv på båda! Han behandlades för det och efter en vecka skulle jag börja skritta honom men han protesterade fortfarande. Han stod emot och protesterade så fort jag tryckte med skänklarna. Och detta va när jag skrittade på långa tyglar bakom dom andra hästarna på väg hemåt... Han har vilat fram tills nu och i går va vi hos E.T igen och han hade en liten, liten skevhet igen men kändes bättre än han gjort innan. Jag tömkörde idag och han rörde sej riktigt bra så förhoppningsvis är han frisk nu. Det kan ju va det på din med, men det får du ju veta inom några dagar!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 641
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama