Sjuk av vaccination?

Fiffi1

Trådstartare
Är det vanligt att katter reagerar på vaccinationen?
Läste precis om Maja som dog, vekligen sorgligt.

För tre veckor sedan när min minsta katt blev vaccinerad så blev hon dålig någon dag efter, hon kröp undan och ville va i fred och hon pep när man lyfte henne.
När jag tog henne till sängen när jag skulle gå i säng så var hon varmare än vanligt.

Nästa vecka på onsdag ska hon kastreras, id-märkas och få sin andra vaccination. Tänk om hon blir dålig igen, då är hon ju i ännu sämre skick i och med kastrationen.

Hon är troligtvis över 6mån, när vi hämtade henne sa de att ungarna var tolv veckor. De är födda ute och hade varit inne i ca 2 veckor när vi hämtade henne. I så fall skulle hon ha varit 7 mån nu, men vid 1:a vacc. sade vet. att det inte kunne stämma för kattungar präglas under sina 8 första veckor på omgivningen. Hon var för snäll och "tam" för att ha blivit intagen vid 10 veckor, hon skulle ha varit mer vildkatt om hon inte träffat människor under hela början.
Vet trodde att hon ev. tagits in vid ca 6- 7 veckor och att vi fick henne vid 8-9 veckor.

Hon var liten men med tanke på att hon föddes ute så trodde jag det berodde på det. Har en katt som är 9 mån. nu som jag kunde jämföra med.

Men hur ska jag göra med vaccinationen på onsdag, törs jag?

Sv: Sjuk av vaccination?

Berätta för veterinären om din oro så kanske ni kan vacc först å åka in senare för att kastrera eller tvärt om...

fråga efter avdödat vaccin istället för levande. är inte alla veterinärer som har det så kolla upp det innan.

vet inte om det fungerar med att byta vaccin sädär bara men kolla upp det.

ju äldre katten är när de vaccineras desto bättre utvecklat immunförsvar har de för att klara av vaccinet. bäst vid första vaccinering är runt 12-14 vecor egentligen...

Ja det ska jag göra, tänkte ta två flugor i en smäll för hon är väldigt rädd för främmande människor.

Man ska också begära kvicksilverfritt vaccin.
Det kan vara kvicksilvret de blir sjuka av.

Vad är avdödat vaccin och vad är skillnad mellan dem?
Blir hon inte lika dålig eller vad är det för fördelar jämfört med det vanliga.

Det kanske inte går att byta mitt i vaccinationen. Hon var 5 eller 6 månader vid första vaccinationen så hon var ju mycket äldre än rekomendationen.

Verkar vara en hel vetenskap det där med vaccin. Vad får vet. att välja just den sorten de väljer.
Om katter riskerar att dö av vissa vacciner är det ju konstigt att de använder dem om det finns bättre sorter, men det är väl en prisfråga.
Det jag har vaccinerat med kostar 250kr.

Avdödat vaccin innehåller dött smittämne och man tillsätter istället hjläpämnen som skall trigga immunförsvaret, ibland används tungmetaller som kvicksilver som hjälpämnen.

Levande vaccin innehåller modifierat levande smittämne, inga hjälpämnen behövs utan kroppens immunförsvar reagerar mot smittämnet eftersom det lever. Katten kan dock få en släng av sjukan det vaccineras mot.

Trodde inte det fanns avdödat vaccin att få tag i längre. Fast vissa veterinärer kanske har nåt lager kvar...

Min vet använder FelOvax, som man söker licens för att använda. Jag valde att använda det för att Hanoo fått en hudreaktion efter Felocell, som är ett av de mesta använda levande vaccinerna. Enligt min vet är risken för biverkningar ungefär lika stor med båda typerna, och sköter man vaccinationerna ska de vara lika effektiva också. Kan man läsa mer om levande vs avdödat vaccin någonstans? Jag vet att många upfödare var irriterade när Felidovacen försvann, eftersom de inte ville vaccinera sina småttingar med levande vaccin.

adore skrev:
fråga efter avdödat vaccin istället för levande. är inte alla veterinärer som har det så kolla upp det innan.

vet inte om det fungerar med att byta vaccin sädär bara men kolla upp det.

ju äldre katten är när de vaccineras desto bättre utvecklat immunförsvar har de för att klara av vaccinet. bäst vid första vaccinering är runt 12-14 vecor egentligen...

Vissa katter reagerar kraftigt på levande vaccin, kan vara livshotande!!!

Ayla skrev:
Vissa katter reagerar kraftigt på levande vaccin, kan vara livshotande!!!

Samma sak gäller tyvärr även för avdödat vaccin. Vissa katter drabbas av anafylaktisk chock av adjuvanset och det har katter dött av så tyvärr, inget vaccin är säkert.

Hon vaccinerades med avdödat vaccin och verkar tåla det bättre.
Såg ingen reaktion alls som förra gången.
Visserligen blev hon kastrerad samtidigt och var dålig i ca 3 dagar efter det, men nu är det full fart igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 019
Senast: Edla
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 457
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 458
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka