Sjövatten som dricksvatten inne + ute

Dorfen

Trådstartare
Vi flyttade just till ett nytt stall där hästarna får sjövatten att dricka både ute och inne. Jag har hört att det fungerar till viss del om det inte är alg blomning osv om sommaren. Men finns det någon som upplevt problem med sjövatten som dricksvatten även på höst/vintern ?

Sv: Sjövatten som dricksvatten inne + ute

Bor vid kusten. Hästar,får och kor har alltid fått sjövatten. Fungerar alldelles utmärkt.

Gör ett vattenprov, det skulle jag gjort oavsett varifrån vattnet tas.

Gör ett vattenprov för säkerhetsskull.

Att hästar dricker rent vatten är jätteviktigt pga att vattnet inte passerar magsyran och därmed renas det inte på något sätt innan det når tarmen...

Hur menar du med att vattnet inte når magsyran?
Och varför skulle magsyran rena?

Jag har stått i ett sånt stall på sommaren och min häst vill inte dricka vattnet alls, det är taget från en bäck, är ofta lite grumligt så att säga oxå, jag släpade dunkar hela sommaren. Hon drack så klart om inget alternativ fanns men när jag ställde fram rent vatten tvekade hon inte så det sa sig själv.....det finns mycket föroreningar i våra sjöar, i alla fall där jag bor....

Jag har visserligen inte sjövatten men dammar/källor och en del bäckar i hagarna. Hästarna här väljer själv att hellre dricka det vattnet när de ute fram tills att det fryser än det som finns i vatten baljorna. Men inne får de "riktigt" vatten d v s från samma brunn som det vatten vi själv använder.
Det enda som jag tycker hörs underligt är att man skulle ha sjövatten inne också? Bär dom in vatten utifrån till hästarna eller hur fungerar det?

magsyra har väldigt lågt ph (surt) och på så sätt dör vissa bakterier och mikroorganismer och patogener som kan vara skadliga för kroppen innan det skickas vidare ut i kroppen.

Att magsyra har lågt pH vet jag, och att det hjälper till att spjälka mat, det vet jag, men att det skulle bryta ner patogener det visste jag inte.
Eller, jo, det är väl självklart att allt inte klarar surt pH, men hade magsyran renat så himla bra så hade vi ju sluppit alla möjliga magsjukdomar.

Hur kan vatten inte komma i kontakt med magsyran då, undrar jag?

jag kan inte det där fullt ut, men som jag fått förklarat så rinner vattnet vidare liksom och inte blandas med maten som ska brytas ner och jäsas sen i tarmarna. Utan det far fortare ut i kroppen utan att det går igenom samma process där bakterier och annat bryts ner till att bli ofarliga. Ungefär så ;)

Om magsyran inte lyckades döda patogener och sånt som inte passar så bra i kroppen hade man varit sjuk mycket mycket mer! Tänk hur mycket bakterier och smuts man får i sig, hade inte magsyran "renat/dödat" dessa hade de ju farit direkt ut i kroppen och orskat sjukdom.

Allt lyckas ju inte magsyran bryta ner så visst kan man bli sjuk, men vid tex magsjuka så kräks man ju för att få ut det dåliga ur kroppen

Sorry, my bad, hängde upp mig på ordet "renar". Magsyran tar ju liksom inte kål på allt och så kommer det ut på andra sidan rent som ett sommarregn, utan det neutraliserar/dödar av allting som är känsligt för så pass lågt pH. Vissa saker är ju inte det, och vissa saker skyddar sig mot det.
Resten av GI-kanalen spelar ju också stor roll.

Men att vatten inte ens kommer i kontakt med magsyran har jag svårt att tro?... Det enda jag hittar i mina böcker är att vätskor och flytande föda lämnar magsäcken snabbare, och att de fasta "delarna" stannar kvar längre för att spjälkas. Med tanke på att magsäcken utsöndrar magsyra mer eller mindre hela tiden, så känns det märkligt att just vätska skulle kunna ta någon form av genväg och slippa nudda syran? Nåja, strunt samma.

Förlåt för trådkap TS. Mitt tips är att ta ett vattenprov, det måste vara det bästa.

Mina hästar har gått på sjöängar på bete förr om åren, och min erfarenhet är att får de välja mellan att dricka sjövatten och dricka "vanligt" vatten så tar de det sistnämnda. Jag hade aldrig vågat ge mina endast sjövatten, då hade jag inte litat på att det är rent eller att de dricker så mycket som de ska.

Till exempel så är östra Mälaren dricksvattentäkt för Stockholm och många av kranskommunerna. Jag skulle inte oroa mig om det var mälarvatten

jo nog borde det komma i kontakt med magsyran, men kanske inte tillräckligt så att man kan ha halvdålig vattenkvalitet?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: inverterad
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka