Sjögräshö?

Sv: Sjögräshö?

ett otroligt oetablerat, näringsfattigt för att inte säga intetsägande grovfoder i fråga om sådant. varför vill du ge ett sånt?

ett otroligt oetablerat, näringsfattigt för att inte säga intetsägande grovfoder i fråga om sådant. varför vill du ge ett sånt?

Nu frågar TS efter vad det är, inget annat ;)
Har själv aldrig hört talas om det och skulle vilja läsa mer, utan en tanke på att ge det.

och det har TS fått svar på ;) Vad stör det dig om jag skriver en följdfråga? TS kanske tex vill ge ett sånt hö av väldigt specifika orsaker som isåfall skulle vara högst relevanta.

Misstänker att det är det gräset som växer på våtmarker som man kallar sjögräs. Det är inte riktigt samma sorter som på vanliga vallar utan innehåller en hel tålel. Det brukar inte vara gott för hästar så dom brukar rata det mer eller mindre helt och hållet. Har inte heller så bra värden för det är ofta så att man inte kan slå det förrän det är torrt i marken så att man kan komma dit med maskiner.

En följdfråga skulle kunna lyda; "skulle du vilja utfodra med sjögräshö?"
I din fråga påstår du att TS vill utfodra med det, vilket TS aldrig påstått.

Jag tycker generellt, att många gör grova antaganden gentemot diverse TS i deras frågeställningar. Vilket stör mig, ja.

Misstänker att det är det gräset som växer på våtmarker som man kallar sjögräs. Det är inte riktigt samma sorter som på vanliga vallar utan innehåller en hel tålel. Det brukar inte vara gott för hästar så dom brukar rata det mer eller mindre helt och hållet. Har inte heller så bra värden för det är ofta så att man inte kan slå det förrän det är torrt i marken så att man kan komma dit med maskiner.

Varför slår man det gräset? Är det bara för att utnyttja marken maximalt eller finns det några djur som det är bra att ge det till?

Jag är också nyfiken.... Är det torkat sjögräs, eller är det hö från våtmarker?

Är det hö från våtmarker så är det ju sånt som i alla tider har getts till häst, "myrslåtter" även kallat. Myren gick inte att ha till mycket annat.

Men herregud..... då får du väl sluta läsa.jisses...... snacka om att störa sig på saker som är 1) helt orelevanta för din egen del och 2) störa tråden. Vad jag vet har TS inte tagit ett dugg illa upp av den tydligen störande formuleringen enligt dig. Skulle det vara så så får väl denne hojta till.

inte norm som grovfoder till häst. per motivering sen tidigare. och följdfrågan ställd till TS utifrån det om det fanns några speciella omständigheter som gör att man isåfall skulle välja det fodret?

Skulle gärna vilja veta vad är. Det kanske finns någon annan på buke som kan ge ett konstrutivt svar på en enkelt ställd fråga.

har inte flertalet i tråden gjort det????? det finns ju ingen etablerad sån term i fråga om grovfoder, så folk har svarat och TS skulle behöva komplettera med dennes information om vad som avses utifrån benämningen bortsett från andras svar.

Kl

För mig är sjögräshö nåt som man använde för gammalt och det var nödmat till häst och övrigt kreatur.

För vinterfoder tog man in hö, sly, kvistar, löv och sjögräshö som man tog in och förvarade i lador som ofta stod i närheten av där det togs upp som man kunde hämta av om det blev kris.

Ska inte vara så vidare innehållsrikt utan var mest bukfylla ifall det blev ett nödår och åts bara av djuren ifall det verkligen var ett måste.

Varför slår man det gräset? Är det bara för att utnyttja marken maximalt eller finns det några djur som det är bra att ge det till?
Hänger ihop med naturvård bland annat, man hugger det för att det inte ska växa sig för kraftigt och förstöra våtmarken. Man kan ha nötkreatur som betar det under sommaren. Men eftersom det inte är gott så betar inte heller korna det förrän det inte finns något annat. Så om man ska klara kraven som ställs ibland för vissa EU-bidrag får men helt enkelt hugga det och ta bort det.

Konstigt hur en tråd kan bli på väg att spåra ur bara för en fråga ??? Lätt komiskt. Till alla som undrar: jag hade aldrig hört uttrycket och trodde det var nåt nytt. Och nej, jag hade inte heller tänkt fodra med det för jag har inte ens nån häst....;) Tackar så mkt för svaren!

ja du ser ;)
intressant skulle ju fortfarande vara om det fanns ngn info om vad det är som säljs som sjögräshö? eftersom det inte finns ngn sån term som sagt? fanns det ngn annan info än just benämningen på fodret, som du skulle vilja redovisa här, i fråga av vad som avses lite mer exakt?

Jag har i många år fodrat med hö som slagits på mossar (innan jag började med hösilage på rundbal), det har haft fullgott näringsinnehåll enligt analys. Det har varit senare utvecklat än höet odlat på åkrar, så bönderna slog vallarna där efter att de var klara med övriga höbärgningen. Innehöll mer örter och andra grässorter än de insådda vallarna. Hästarna älskade det och det täckte deras behov bra.

Vad gäller sjögräshö skulle det vara intressant att veta mer om vad det innehåller. Ligger det lägre i energi än "vanligt" hö? I så fall skulle det ju vara högintressant att kunna ge till lättfödda hästar, typ som halm (som mina kräsna ponnysar anser vara "sängkläder" - de bara blänger på mig om jag lägger halm i hölådan...). För man kan ju ändå ge tillskott för att få upp proteinhalten, problemet är ju att hålla nere energin från grovfodret och ändå ge tillräckligt mycket att tugga på.

inte norm som grovfoder till häst. per motivering sen tidigare. och följdfrågan ställd till TS utifrån det om det fanns några speciella omständigheter som gör att man isåfall skulle välja det fodret?

Aha. Annars när man pratar vall och grovfoder så har ju etablerad en helt annan betydelse, men då var det inte det du menade.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?