"Självsprickor"

Gecko

Trådstartare
Hej. Jag har en whippet tik på 10 månader som får som självsprickor i trampdynorna. Hon får väldigt ont utav det och blir halt Är det någon som har nåt tips på vad man kan smörja trampdynorna med i både förebyggande och läkande syfte? Just nu håller jag på och smörjer med Vaselin.

Sv: "Självsprickor"

Jag tar Niveas tjocka kräm, den där som finns i runda blåa plåtburkar, på min 4-månaders vovves tassar. Idominsalva, Helosansalva och speciell Tassalva är bra också. Jag stryker på det när hon ligger och dåsar/sover, så hinner det torka in ordentligt innan hon börjar tulta omkring igen. Är det väldigt torrt kan det vara bra att göra det tre-fyra gånger om dan, typ direkt efter promenad. Tvätta tassarna, torka och smörj! :)

jagalätt är en suverän salva! helt ogiftigt och finns i stift som är lätt att stryka på.

Tack så mycket för alla förslag. Har haft på Skillingarydssalva inatt. Verkar som att trampdynorna är lite mjukare redan. Ska testa med såpan också.

Jag använder Aloe Veracreme
till mina rottisars trampdynor.
Funkar skitbra. Dessutom läkande på sikt

Tvätta tassarna med olivtvål, alternativt lactacyd (olivtvål är bättre), om det finns olja el dyl på tassarna, vilket inte är ovanligt i stadsmiljö, kan man tvätta med yes el annat diskmedel först, sen olivtvål... smörj tassarna med killingaryd hund eller hästsalva eller idomin typ, och sätt på tubsockor över natten några dagar ska du se att sprickorna börjar läka. Men man ska akta sig för att sedan översmörja tassarna, det är som hästhovar, lagom är bäst... :)

... glömde... och att bnehandla torr hy innifrån är bäst! Solrosolja el linfröolja, en matsked i maten varje dag brukar göra susen... :banana:

Min far är jägare, o hans korsning (strävhårig tax/drever) har väldans problem med trampdynorna vid jakt!! Det slutar nästan alltid med att han blöder om tassarna den lille stackaren..Men farsan har nån slags tass-salva som han smörjer på! Men sen har jag provat med både skillingarydsalva, försvarets , vanligt vaselin, kåd-salva...Det funkar lika bra alltihop!! Jag tror att man måste prova sej fram, o kanske inte alltid använda samma salva.. Hoppas du hittar nåt som funkar för er!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar