Självförtroende för galoppfolk!

G

Genberg

I vårt travarland är det lätt att glömma hur GIGANTISK galoppsporten är i stora världen. Utanför Värmland....
För att alla galopptorskar ska få lite ammuniton när travarna pratar miljoner så kommer här lite siffror som får Ludde Kolgijnis (stavning?) 1,8 Mille för en åring att hamna i perspektiv.

(Kära travarfolk. Detta är inget angrepp. Bara ett sätt för oss att bevara självkänslan....)

I nya numret av RaceWeek är ett fint reportage från Keeneland auktionen i USA: Smaka på siffrorna

• 38 åringar såldes för över 8 miljoner kronor/st!
• Totalt såldes hästar för ca 800 miljoner kronor!!
• En ensam köpare handlade för ca 200 miljoner kronor (John Fergusson - snopet Maktoum)!!!
• Snitthästen gick för ca 4 miljoner kronor!!!!
• Dyraste hästen kostade ca 80 miljoner ( e Storm Cat)!!!!!

Och så läser vi att man höjt prispengarna i två gräslopp på Dubai World Cup dagen. Så att man nu har hyffsade 160 mille i prispengar. På en kväll...

En intressant reflektion är att Jockeyns 10% i ett av de stora loppen denna kväll, är (vad jag vet) mer än hela segerpriset i Prix d'Amerique...

Och som alla vet. Dett som gäller i världen, gäller förr eller senare här...

:cool:

Sv: Självförtroende för galoppfolk!

Arabgaloppörerna då? hur är utvecklingen internationellt? Finns det riktigt bra prispengar någonstans? och var finns dom dyraste arabgaloppörerna? vi som är längst ner i hästsportsverige behöver verkligen peppas lite. ( Eller det kanske är distansen som är längst ner, iallafall vad det gäller status).
Ingela

Gomir skrev:
Arabgaloppörerna då? hur är utvecklingen internationellt? Finns det riktigt bra prispengar någonstans? och var finns dom dyraste arabgaloppörerna? vi som är längst ner i hästsportsverige behöver verkligen peppas lite. ( Eller det kanske är distansen som är längst ner, iallafall vad det gäller status).
Ingela

I minna ögon kommer ni över både distans och utställning… :)
Nä men Skämt o sido, bäst pengar är det säkert i Dubai, arabländerna är så stolta över arabhästen som ”sin” häst så loppen med mycket pengar och de dyra hästarna finns nog där (delvis precis som för fullbloden)…

Senast ändrad av en moderator:

Ahhh! Nu är vi på min mammas gata....

Vad avser arabgalopp så finns det en hel del kul att berätta. Men det inte lika imponerande.

Men vi kör:

På Goffs arabgaloppauktion i Tolouse i augusti var snittpriset ca 240,000:-. Jämför med svenska fullblodsauktioner.
Dyraste gick för ca 1,3 mille.

Vad gäller prispengar så är de högst i

Turkiet
UAE
Qatar
USA

Turkiet har mest prispengar även för engelska fullblod. Ca 350 miljoner kronor om året. PER RAS!
1,300 lopp om året - per ras!

I UAE är det mest arablopp i Abu Dhabi (6-7 lopp per löpdag), men minst ett lopp per löpdag även i Dubai.
De största loppen är Kahayla Classic (på World Cup Dagen i Dubai) och Presidents Cup i Abu Dhabi. Båda har ca 2 miljoner i prispengar.

Även i Qatar finns det flera lopp med miljonpengar.

I USA har man bra pengar i Texas, Delaware och Californien.
Varav ett par i miljonklassen.

Sedan finns det stora lopp även i Marocko.

Många nya länder i arabvärlden är på gång med galopp. I större eller mindre utsträckning:

Saudi - Fullbllod
Oman - Araber
Bahrain - Fullblod
Kuwait - Araber
Irak - araber
Iran - araber
Syrien - araber
Libanon - blandat...
Egypten - blandat

Känns som en evighet sedan nu… Men jag har faktiskt sätt en ”arabgaloppbana” i Marocko. Var där på klassresa, men lärarna vägrade att stanna, prioriterade apelsinjuice fabrik!!!! *fortfarande bitter* Men det var nog ingen av de bättre banorna… =) Minns att jag förvånandes över de många färgerna, trotts allt så brukar de flesta vara skimlar…

Man har två STORA inbjudningslopp i Casablanca varje år i april.
"Kungens Cup" typ.
10,000:- i trpt bidrag. Tar man 9 hästar i en bil blir det 90 loppor att åka för. Dom var på oss i fjol och tyckte att det "tar bara 3 dagar att köra" Och sedan skulle det vara full-service när vi kom fram...

Har hört från folk som var på WAHO konferens där att när Marockaner bjuder - då saknas INGET!!!

Vet du vad det kommer att vara för prispengar i NORTH EUROPEAN DERBY 2009 som det står lite om på arbgalopp.se? Jag har ett föl som jag funderar på att anmäla, men totalt blev anmälningsavgiften ca 6200:- och då vill man ju att det ska finnas något att vinna. Speciellt eftersom det är i Holland och det kostar ju lite att åka dit. Ska du ha med några där? Vore kul att se Wings :d , jag blev väldigt imponerad av henne i somras...

/Karin (som hänger med Anna överallt)

Svårt att säga. Men till 2008 är 32 hästar anmälda. Det betyder att än så länge är det ca 30,000:- inlagt.
Kan tänka mig att det landar på ca 200,000:-. Men sedan kanske man får in en bra sponsor och då kan det komma upp rejält.

(Har man fullblod så tror jag at det kostar runt 25,000:- att vara med i Svenskt Derby...)

Jag tycker att det är ett kanoninitiativ. Dessutom "slipper" vi hästar från de sheik-ägda stuterierna i Frankrike och England.

Vi ska anmäla Top Flyte ungarna Wings och "Viggo" är tanken.

Jag tänkte anmäla två hästar till 2009, Gomirah e. Gomir u. Gishindi ue. Shakespeare och Djaminskah e. Gomir u. Dijanah ue. Ghazal.
Det var synd att jag inte visste att det skulle bli ett lopp 2008 för då hade jag nog anmält ett eller två föl.
Mats hur många av dom 32 hästarna som är anmälda till 2008 är svenska?
Ingela

Två tror jag. Pradas Pamir-avkomma, och Monika Eickers Samsheik-son.
Du kan se listan på www.ifahr.net, en bit ner med holländsk flagga.

:D Värmland har ju nada galopp :rofl:
Sverige är ju ett liiitet land om man tänker på galopp...bara i frankrike är det ju megastort och hästarna säljs för astronomiska summor....

Jag hittar den inte... Jag kanske är blind! Mitt problem är väl att jag inte har fått reg.beviset ännu så att jag kan anmäla henne. Jag har pratat med arab och fick inte något direkt svar på om det skulle gå att få fram i tid. Jag har även pratat med slu och de ska skynda på Glorihs dna prov. Hoppas bara att allt blir klart i tid!

Vet du vad det kan kosta att åka till holland? Det kanske finns bidrag man kan få, jag har för mig att man får transportbidrag när man åker till Jägers eller Täby och danmark med...

/Karin

BJÖRKIS! Ska inte du anmäla Tony?

martha skrev:
:D Värmland har ju nada galopp :rofl:
Sverige är ju ett liiitet land om man tänker på galopp...bara i frankrike är det ju megastort och hästarna säljs för astronomiska summor....

Det var det jag menade. Men är man i Värmland eller andra delar av mellansverige får man en känsla av att "Travet äger världen". Men ur ett globalt perspektiv är t o m kamelracing större än trav.
(Jag såg en kamelåring säljas för 1,5 miljoner i AbuDhabi förra månaden!)

Just därför ville jag visa alla galoppisar saker som ni kan hålla upp nästa gång ngn travarperson är stöddig....

:)

Fanatic skrev:
Jag hittar den inte... Jag kanske är blind! Mitt problem är väl att jag inte har fått reg.beviset ännu så att jag kan anmäla henne. Jag har pratat med arab och fick inte något direkt svar på om det skulle gå att få fram i tid. Jag har även pratat med slu och de ska skynda på Glorihs dna prov. Hoppas bara att allt blir klart i tid!

Vet du vad det kan kosta att åka till holland? Det kanske finns bidrag man kan få, jag har för mig att man får transportbidrag när man åker till Jägers eller Täby och danmark med...

/Karin

Du får trpt bidrag till alla banor i Sverige om din häst springer in mindre än 10,000:- i loppet det gäller.
Beloppet beror på avståndet från TRÄNAREN till banan. Skåne/Täby eller tvärtom är ca 1,500:-
Klampenborg ger 500:- till hästar som inte tjänat NÅGRA pengar.

Holland är inte dyrt att köra till. För oss i Skåne är det bara lite längre än till Stockholm. Plus broarna, Kristina i Danmark som har Neiron har NÄRMARE tilll Holland än till Täby...

Räknar du med de fina vägarna så tror jag det går snabbare att köra tilll Holland än till Norge.

Det är oerhört viktigt att vi Skandinaver SYNS på kontinenten.

För övrigt kan du säkert anmäla även utan reg bevis.

Här är länken till 2008 infon:

http://www.ifahr.net/index.php?act=2&mt=5&it=news-info&datei=&nr=118

Maila mig om du vill ha anmälningsblanketten....

/Mats

Genberg skrev:
Det var det jag menade. Men är man i Värmland eller andra delar av mellansverige får man en känsla av att "Travet äger världen". Men ur ett globalt perspektiv är t o m kamelracing större än trav.
(Jag såg en kamelåring säljas för 1,5 miljoner i AbuDhabi förra månaden!)

Just därför ville jag visa alla galoppisar saker som ni kan hålla upp nästa gång ngn travarperson är stöddig....

:)
Det var inte sådana här svar du ville ha men…. ;)

Istället för att hålla upp siffror på att travet är litet i världen föreslår jag att ni arbetar för att öka spelet på galopp i Sverige. Som det är nu parasiterar galoppen på travet. Ni kanske tycker det är stöddigt när det påpekas men det är fakta, så ser det ut. Hur det ser ut i övriga värden ger inte galoppen i Sverige mer prispengar och fler lopp. Det spelas för mycket mindre summor när galoppen har DD och V65. Prispengarna, och indirekt priserna på hästarna vid auktioner och liknande beror till stor del på spelet. Kommer det inte in några pengar till sporten den vägen så finns det inte heller så mycket att dela ut som prispengar.

Om galoppmänniskorna (jag vet att jag generaliserar grovt här) kliver ner från sina höga hästar och slutar se ner på travet som mindre fint, och inser att vägen till framgång är att samarbeta så tror jag att ni kan få fler intresserade av er sport. I Frankrike t ex finns det tränare som har både trav och galopphästar sida vid sida på gårdarna, t ex Jean-Pierre Dubois. Det är massor av hästägare som äger både trav- och galopphästar.

Titta på Peter Jarvén, han kommer från galoppen men har på kort tid blivit en väldigt populär montéryttare, han har ju även visat att han kan köra lopp. Jag tror att en bättre väg att gå för att få in fler hästägare och mer spel är att odla likheterna med fin hästsport istället för att slåss mot den elaka storebrodern travet.

Föresten, Ludde betalade 1,9 miljoner för en tvååring som startat tre gånger och vunnit samtliga.

Tänk att lilla Sverige tar medalj i OS i hoppning och har framgångsrika ekipage i dressyr. Ett litet land med snö och is flera månader och året. Inom travet är vi i världsklass! När får vi se en svensktränad galoppör vinna Breeders Cup, Melbourne Cup eller Dubai World Cup? :)

Heja, heja svensk hästsport, oavsett gren!

solros skrev:
Heja, heja svensk hästsport, oavsett gren!

Hej Solros!

Du anar inte hur mycket jag håller med dig!!!
Spelet är A & O. Och jag sliter som en hund med att få förbund och aktiva att inse vikten av att marknadsföra sporten.
Ett sätt är genom att göra inlägg som den här tråden. Alltid är det någon som inte visste som nu fick reda på att galopp är stort och fint i stora världen.
Jag tror nämligen att EN väg till att få galoppen att växa här är att få folk att förstå hur stort det är utomlands.

Ett dilemma är också att ATG är 90% trav. Och det finns givetvis inget intresse av göra galoppen större på bekostnad av travet. Även om jag menar att galoppen INTE behöver parasitera på just travet, utan kunde vara ATG's sätt att hitta ANDRA målgrupper. Svenska Spel har BÅDE Hockey och fotboll och hundar och Keno och Lotto...
Men jag tror att Galoppen var stöddig mot travet på 60-talet. Och det förlåter aldrig travet.

Även om det finns en massa "fint folk" med klackring och klubb-blazer inom galoppen så är det lite av en myt som travet odlar också. Se på en travdag jämfört med en galoppdag. Det är galoppfolket som är de slitande fattiglapparna med rostiga Volvo, och travgängen som flyger privatplan.

De inom Galoppen som ser sig som "finare" är nog ytterst få. Och de dör ut...
Själv tycker jag bara att galopp är mer Rock'n Roll

Vi får alltid hör att vi bara lever på grund av travet. Och just därför behöver vi ibland får en gnutta självförtroende, till exempel genom påpekanden av hur det är i stora världen.

Jag vill inte vara elak, men travsport internationellt är i huvudsak en fråga för Skandinavien, Tyskland, Frankrike, Italien och vissa delstater på USA's östkust.
När man läser om kapplöpningssport i svenska medier så får man dock lätt en bild av att trav är det enda som finns.

En travarman jag känner hade en gång en gård i Kentucky. Han berättade hur hästveterinären där skulle vara artig och säga att "nu hade han minsannn läst på och kunde lite om travare". Och så började han rabbla namn.
Det var bara det att alla namnen var på passgångare...

Det finns många beröringspunkter. Och jag upplever att många travtränare i Sveriga har en mer vetenskaplig approach i sitt arbete än sina galoppkollegor (och jag tror att i USA är det tvärtom - money talks). Hade varit intressant att se en av de stora travtränarna här få ett riktigt fint galoppämne att arbeta med.

Det finns gott om folk med en fot i varje läger. Du nämnde Peter Jarvén, men även hans ex fru Anette har vunnit Monté och jobbar för övrigt hos en travtränare. P-A Gråberg har också vunnit. Och danska jockeyn Ellen Piltoft är numera catch-driver!

Jag är också enig i att vår sport måste ut. Jag håller själv på med araber och var mycket drivande i att t e x få ner El Wodkine till UAE, där han faktiskt sprang på World Cup dagen.

Så - anyway. Jag är helt enig i att galoppen måste marknadsföra sig och stå på egna ben. Och det jobbar jag hårt för själv.
Tror också att galoppens rekryteringsbas bör ligga inom ridsporten. Men då vi alltid blir hudflängda av travet så behöver vi ibland en gnutta stjärnglans för att orka med. Och det var det jag ville ge.

No offense...

Varför bygger man inte kombinerade trav och galoppbanor, det finns ju en travbana i varje håla, det är lätt att halka in på trav för att det finns överallt i sverige.
Fick galoppen samma möjligheter som travet tror jag att det skulle se annorlunda ut, men vad vet jag?
Det känns som man alltid jobbar i motvind.
Ingela

I Frankrike är det lite så. Klipp en gräsvall och galoppa...
I Danmark är det kombi-banor både i Odense, Århus och Aalborg. Men travfolket gillar det inte eftersom det ökar deras avstånd tilll loppen. Lite som löparbanor på fotbollsarenor....
Jag skulle gärna prova arabgalopp (med långsammare och hållbarare hästar) på en vanlig 1000 m travoval!

Detta är verkligen en intressant diskussion om vi har försökt att för under flera trådar, med varierat resultat.

Det man dock bör tänka på är att det fans en tid då galoppen stod för spelet och travet var den eftersläpande lillebrodern. Vad travet gjorde var att göra sig ”folkligt” med en ungdomlig ledning som bland annat använde sig av andelsägande på ett helt annat sätt än vad som tidigare hade gjorts, bland annat Stall Union.

Att göra tävlingsdagarna till en folkfest ”alla engelsk fotboll” fick snurr på medelklassen som plötsligt bjöds in i både som ägare och spelare. Att flörta med dessa gjorde att man fick en stadig spelande publik. I dagsläget så lever sporten till stor del på det konstanta spelet och de ”professionella” spelarna. Om du som stor spelare skall leva/vara beroende av spelande väljer du en sport du kan spela på mer eller mindre varje dag/vecka beroende på ditt spelandes omfattning.

Galoppen har tack vara sina tidigare översittare fasoner, jag säger tidigare för att det har varit en ”överklassport” men under perioden då överklassen minskade och bildade en större medelklass, försvann också målgruppen för en exklusiv galoppsport. Stall Rio och Mr Asscot, tillhör en egen klick numera… Tack vare att man inte har anpassat sig har man bjudit in travet som med lätthet passerade galoppen.

Som spelare är det knappast lönsamt att sätta sig in i en sport som galoppen, visst är det lättare att få en överblick pga färre hästar. Men att sätta sig in i en sport som du tex i Skåne bara kan spela på under halva året, när galoppen stänger portarna, skall man förvänta sig att spelaren sätter sig i lugn och ro och väntar till våren? Knappast denne väljer helt enkelt att börja gå på trav, så när våren kommer har spelaren satt sig in i travet och orkar inte bemöda sig att återigen ”byta sport”. Stockholm har ju iofs hela året, men kommuninvånarna tror fortfarande att sporten är exklusiv” och drar sig för att åka dit annat än för att titta på de fina hästarna.

Tanken med kombinerade banor är ju inte heller så dum, men Jägersro är ju redan det! Och för de som inte minns (vet inte om jag var född) så VAR faktiskt Åby det…

Rörande personer med en fot i varje läger, Rolf Olsson tror jag kommer från travsporten från början, Hans Adielsson har en otrolig radda med championat som galopptränare fram tills att han lämnade in licensen 1988.

:banana: Galoppen, men inte på travets bekostnad… Men kanske det skulle kunna ge oss en chans att få stå på egna ben, och inte tönt förklara oss i tvrutan när vi väl får vara med? Måste faktiskt erkänna att jag både har defilerat och ”visat upp” galoppen på Solvalla på värdens finaste hinderhäst :love: Tyfone. Dessutom rider jag runt i rutan varje vecka (Miss Ulleröd), inte fick vi något betalt för det heller. Men det finns faktiskt aktiva som försöker! Men det tenderar allt som oftast att vara amatörerna, men vi har svårt att få gehör!

Den så grovt kritiserade torsdagsgaloppen har fått in galoppen i tvn, men hur ser det ut i vår egentliggen? Hoppas verkliggen att Galoppen en vacker dag skall kunna ta till sig lärdom av Travet, hälst innan det är försent…

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka