Självförsörjande?

Masqueradee

Trådstartare
Jag har blivit allt mer intresserad av att jobba mot att bli självförsörjande, kanske inte till hundra procent, men kanske i alla fall på grönsaker samt hembakat bröd.
Mitt problem är dock att jag bor i en lägenhet och har begränsade utrymmen och finansiering. Att flytta ut på landet är inget alternativ för mig just nu då jag har minst två till fem års studier vid universitetet kvar.
Så, hur gör ni som bor i lägenhet? Hur mycket odlar ni, vad odlar ni och hur/i vad odlar ni?
Tips, tricks och bilder mottages!

Idag har jag kommit ett minimaliskt steg närmare att börja odla. Har köpt två balkonglådor och frön (dill, biff-tomat och en sallads-sort) :D
 
Sv: Självförsörjande?

Jag odlar
tomater
squash
physalis
två sorters mynta och timjan
vitlök
persilja
rödbetor
paprika
solrosor
jordgubbar (tre sorter)
smultron
gurka

Och en helvetisk massa blommor.
Bor också i lägenhet, en trea med två katter och en sambo. Vi har balkong, den är överfylld med växter såhär på sommaren. I varenda fönster står krukor, har massa amplar med allt möjligt i och på golvet står stora krukor med diverse växtlighet.

Har man begränsad yta får man odla på höjden. Jag använde plastburkar som jag hängde upp i fönstren på olika nivå och väderstreck, men sambon protesterade till slut så jag fick köpa krukor istället :D

Vintertid odlar jag ingenting, bara förvarar mina fleråriga växter och planerar inför vårens sådder. Har dock lite planer på att ha paprika i vinter med, om den får tillräckligt med ljus.
 
Sv: Självförsörjande?

Vad odlar du inomhus respektive utomhus och har du sett att någonting trivs bättre i det ena eller det andra?
Sen får du gärna, om du har möjlighet, visa bilder! Vill ha massor av inspiration och tips :idea: :)
 
Sv: Självförsörjande?

Jag har det mesta ute nu när det är sol och varmt. Men physalis växer onekligen bättre inne. Har tre plantor ute och två inne. De två inne har redan frukt.
Tidigare år har jag haft allt inne, hade ingen balkong. När vi bodde på en vindsvåning med små och få fönster odlade jag mest tomat, kryddor, chili och paprika. Det var lite pyssel men det gick bra. Fick inte så hög skörd, men lite blev det allt.

Kan ta lite bilder senare idag :) Det finns lite i odlingstråden under hem och hobby
 
Sv: Självförsörjande?

Har du råd att skaffa dig en kolonilott/odlingslott? Annars kan ju det vara ett alternativ.

Själv nallar jag gärna allt jag kan från mina och sambons föräldrar. Från mina föräldrar tar vi jordgubbar och andra trädgårdsbär såsom krusbär och svarta vinbär. Av sambons föräldrar tar vi plommon, bigarråer och äpplen. Sen gör jag sylter, marmelader, mos, etc på det. Vi har inte köpt sylt på flera år. Dessutom plockar vi en del blåbär och lingon, samt kantareller. Någon annan svamp är det inte så vanligt med hemma hos oss.

Bröd försöker jag baka så mycket jag själv kan bara för att det faktiskt är nyttigare med hembakat bröd.

Men det är svårt när man bor i lägenhet och har begränsat med utrymme.
 
Sv: Självförsörjande?

Om du är ute efter kött-självförsörjning vill jag tipsa om kaniner, se tar inte mycket plats och är inte dräktiga länge och kan ge kött året runt.
Dessutom är de bra på att omvandla stråfoder. Om man bara är ute efter köttet så är det en bra idé att ha två djur av olika ras, då första generationen växer fortare upp till slaktvikt.

Även om du inte har plats nu så kan det vara något att tänka på:)

(Sen kanske du kan hyra hus utanför staden och på så sätt få mer yta, alla hus är inte dyrare än lägenhet)
 
Sv: Självförsörjande?

Ramona: Tyvärr så är det svårt att få tag på kolonilotter i mitt område och är de lediga så kostar det mer än de smakar..
Annars är brödbakning någonting jag ska försöka börja med då det är godare och mycket billigare än att köpa i affär!

Kethets: Att vara självförsörjande på kött ligger alldeles för långt bort i planeringen just nu. Är nöjd om jag lyckas odla ihop en egen sallad :)
Då jag är student och inte har ett körkort så är det svårt att hyra ett hus själv (transportkostnader etc ökar tyvärr när man inte kan cykla överallt ^^)
 
Sv: Självförsörjande?

Jag fick en stor kruka med 2 sorters plocksallad och en krydda av okänt slag när jag var hos mamma förra veckan. Kan vara en persilja eller nåt kanske, trodde mamma :p lyckas jag hålla den vid liv kommer jag att plantera lite allt möjligt till nästa säsong. Physalis, tomat och zuccini står högst på listan tillsammans med en massa kryddor. Kryddorna (tänkte mig väl lite basilika, kanske lite dill och sånt) går ju att köpa såna krukor i affären och plantera om när man kommer hem så den kanske jag drar igång redan inom närmaste tiden, när jag har köpt jord. Skulle kanske kunna bli morgondagens projekt...

Nu är jag inte särskilt duktig på att hålla gröna saker i krukor levande men när det ger mer än "fint" kanske jag är mer noga. Salladen står i köket så jag kommer ihåg den och så man ska kunna plocka av den vid frukostbordet. Tanken är att dela upp det i olika krukor för att få mer sallader.

Farfar hade en stoooor spenatplanta stående på bordet på altanen en gång som han plockade av och la på mackan typ. Det var galet gott med precis färsk spenat! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp