Själv i hagen vägrar gå in!

Mysaan

Trådstartare
Min häst fick för en vecka sedan ungefär börja gå ensam i en hage pga diverse orsaker. SEdan har han blivit svårare och svårare att få med sig in. I går höll jag på 45 minuter och lockade på honom men han vänder bara rumpan till och vägrar följa med. Tillslut gav jag upp med tårarna sprutandes. Känner mig som en nybörjare som absolut inte borde få ha häst.

För ca 4 dagar sedan så smällde han till mig i ansiktet med sitt huvud när jag skulle sätta på honom grimman. Jag vart arg eftersom glasögonen nästan gick sönder. Detta inser jag nu var olyckligt. :cry:

Han verkar efter detta helt ha tappat förtroendet för mig. :cry:

Måste ju få in honom iofs kan jag väl locka honom med havre hinken men det känns inte heller rätt. :crazy:

Tipset om att gå efter honom och "störa" honom är inget bra tuips för det testade jag i förrgår i spöregnet och efter 4 timmar gav jag helt enkelt upp.

Så snälla hjälp mig nu och kom gärna med tips på övningar som gör att han får tillbaks förtroendet för mig.

Senast ändrad:
Sv: Själv i hagen vägrar gå in!

jag är ingen speciallist men man ska väll knappast ha en häst ensam i hagen, du sa att det beror på olika anledningar, vad för några? beror det på hästen eller nått annat?

om hästen inte alls var så här innan han gick ensam, och när han nu går ensam har börjat, så har du ju orsaken till problemet rakt framför dig.

Mysaan skrev:
Tipset om att gå efter honom och "störa" honom är inget bra tuips för det testade jag i förrgår i spöregnet och efter 4 timmar gav jag helt enkelt upp.

Jag tycker att "störnings-modellen" ändå är den som fungerar bäst, jag tycker du ska förbereda dig med lite kompisar och ett par smörgåsar och med attityden att "om jag så j*vlar ska vara här hela natten så..", för tar det fyra timmar så tar det fyra timmar, här gäller det att inte ge upp.

Anja586 skrev:
jag är ingen speciallist men man ska väll knappast ha en häst ensam i hagen, du sa att det beror på olika anledningar, vad för några? beror det på hästen eller nått annat?

om hästen inte alls var så här innan han gick ensam, och när han nu går ensam har börjat, så har du ju orsaken till problemet rakt framför dig.
Stallägaren hävdar att han är elak mot deras unghäst. Han har förvisso sparkat henne några gånger men då har han först markerat 4-5 ggr och hon har inte flyttat sig utan snarare tvärtom flyttat närmare.

han går ensam men kan hälsa på de andra hästarna över staketet. Detta är en tillfällig lösning då jag förbrilt letar nytt boende till honom.

jag vet att mycket av problemet förmodligen ligger i att han går ensam men det hjälper ju inte mig nu. Han har dessutom nu tappat förtroendet för mig nu och det var det problemet jag ville ha hjälp med.

Blandrastik skrev:
Jag tycker att "störnings-modellen" ändå är den som fungerar bäst, jag tycker du ska förbereda dig med lite kompisar och ett par smörgåsar och med attityden att "om jag så j*vlar ska vara här hela natten så..", för tar det fyra timmar så tar det fyra timmar, här gäller det att inte ge upp.
Fast i detta fall fungerade det inte utan han blev snarare tvärtom ännu mer att han drog sig bort från mig. Jag har ingen möjlighet att springa runt i hagen så himla mycket eftersom jag faktiskt har familj oxå.

Ja det är ju inte lätt då de inte vill. Är ingen expert men vad är det nu egentligen för fel på att ha havrehinken eller nån brödbit med om detta får honom att komma till dig med detsamma?? Ibland måste man väl prioritera och om man har småungar runt fötterna kan man inte hålla på i timmar och ta in hästen....

Ett exempel på postiv betingning från min egen vardag: Min mamma slänger oftast åt hästarna åt nåt "godis" då hon går förbi hagen, bröd eller äpplen eller färskt gräs eller nåt. Detta har lett till att hon bara behöver visa sig för att de skall komma galopperande ifull fart till henne....oberoende om hon har nåt gott med sig eller ej :) .

Britta68 skrev:
Ja det är ju inte lätt då de inte vill. Är ingen expert men vad är det nu egentligen för fel på att ha havrehinken eller nån brödbit med om detta får honom att komma till dig med detsamma?? Ibland måste man väl prioritera och om man har småungar runt fötterna kan man inte hålla på i timmar och ta in hästen....

Ett exempel på postiv betingning från min egen vardag: Min mamma slänger oftast åt hästarna åt nåt "godis" då hon går förbi hagen, bröd eller äpplen eller färskt gräs eller nåt. Detta har lett till att hon bara behöver visa sig för att de skall komma galopperande ifull fart till henne....oberoende om hon har nåt gott med sig eller ej :) .
Har testat med morötter och de fungerade inte i går. I dag kom han utan problem så jag vet inte vad jag ska tro.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Är lite less just nu. Min häst har nu i flera dagar varit svår att få in från hagen. Hon går på lösdrift. Idag när jag skulle ta in...
2
Svar
28
· Visningar
4 393
Senast: Theamade
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30