Sixten är sjuk!

angelwings

Trådstartare
:cry: Min lille bebis!
I natt blev han helt lugn och tyst (han håller låda nästan dygnet runt) och han vill inte äta, har feber, han har kräkt två gånger, han ligger bara ensam ute i köket och ser riktigt 'skabbig' ut om ni förstår vad jag menar. HJÄLP!

Så klart har jag ringt typ alla veterinärer jag kunde hitta eftersom min vanliga är ledig idag. (LEDIG, när min bebis är sjuk???) Till sist fick jag en tid idag halv fyra i alla fall. Men halv fyra är ju en evighet. :(

Han är ju bara innekatt så vad sjutton skulle han ha kunnat äta som han blivit sjuk av? Vad annars kan det vara?
Tänk om han kommer att dö! Det tar knäcken på mig och på dottern. Som om allt elände bara kommer fortsätta och vi aldrig får slappna av och ha det bra. :cry:

Är det nån som har nån aning om vad det kan vara? Ska jag vara beredd på det värsta? HJÄLP!

Sv: Sixten är sjuk!

Oj, men finns det ingen annan veterinär som kan ta emot tidigare?

Annars får ni nog försöka hålla er lugna, för att lugna Sixten och försöka att inte ta ut något elände i förskott! Stackars lillkissen, hoppas inte det är något allt för allvarligt.

Ni kanske ska försöka få i honom lite vatten under dagen så att han inte torkar ut? Små droppar med hjälp av en liten spruta eller pipett?

Nej, det är ju ingen annan som kan ta emot tidigare :( Eller kanske någon jag inte ringt till men då lär det ju ta lika lång tid att köra dit så att vi inte är där förrän halv fyra ändå.

Men jag är jätteorolig. Han vill ju inte dricka heller så jag försökte med grädde till och med. Men han bara nosar på den och ser olycklig ut. :cry:
Andra katten blev nöjd däremot som fick grädde. De brukar ju aldrig få sånt annars.

Jag tog in honom till mig i soffan och lindade in honom i filten men han gick bara ut och la sig på samma ställe i köket igen. Han brukar ALDRIG vilja vara ensam alls. :crazy:

Nu när jag satte vatten framför honom så tyckte han nog att grädden ändå såg lite godare ut så han har lapat i sig lite lite grädde. Men det är alltid något i alla fall.

här ligger han i alla fall
Foto0052.jpg

Stackars liten! Grädde kan nog vara sådär att ge om de inte är vana att få det. Deras magar brukar kunna vara känsliga mot mjölk och är den redan i obalans så kanske den blir ännu mer obalanserad? Å andra sidan är det väl bättre att få i honom något än inget alls. Fick du inga tips från veterinären om vad du skulle göra så länge?

Edit: Mina föräldrars katt heter också Sixten, men är kolsvart :)

Han vill ju helst äta/dricka det vi äter och dricker så ibland får de ju lite extra (läs han är ganska bortskämd ;) fick ju honom när han var pytteliten bebis)
Jag tänkte mest för att det är mycket fett i det så det är lite energi. Han har varit uppe och gått en vända nu och letat efter Pixi (storkatten) och nu ligger han bredvid mig här i soffan så han har nog piggnat till lite i alla fall. *hoppas!* men man märker ju att han inte mår bra.

Men han känns lite piggare i alla fall. Sixten nu:
Foto0057.jpg

Ja lille stackarn, skönt att han verkar lite piggare iaf, du får uppdatera om hur det går och vad veterinären säger.

Ja det ska jag. :) Han sover som en liten gris just nu. Men han är en extremt aktiv katt alltid annars och jamar så fort han inte ser oss eller om en av oss inte är hemma eller bara för att prata lite grann. Och därför är det jättemärkligt att han nu antagligen uppför sig som en 'normal' äldre katt. (Han är, TROR vi, ca 7 månader men vi vet inte. Och den andra är strax över ett år så ingen av dem är särskilt lugna och sävliga)

Men man får ju hopp om att det ska vara något att göra åt det i alla fall nu när han verkar lite piggare. *håller tummarna*

Nu är vi hemma i alla fall igen.
Sixten fick jättemycket beröm av veterinären i alla fall för han var väldigt väldigt duktig. :)

Han har fått dropp och sen fick han en kortisonspruta för att han ska må bättre. De kände att det är någon obstruktion i tarmarna men de hoppas att han ska kunna fixa det själv.
Men för säkerhets skull fick han också kontrastvätska idag för om han inte är bättre imorgon måste han röntgas och ev opereras. :crazy:
Då önskar jag att jag hunnit ta den där förbenade försäkringen vi pratat om sen vi fick hem honom. Men men, jag har ju pengar ändå så han får ju det han behöver.

Nu ser han ut som en puckelrygg eftersom all vätskan samlats där och sen går ut i kroppen, men i och med kortisonet så är han lite piggare. Har skickat sambon att köpa fryst fisk för han kunde få prova att äta lite kokt fisk och ris och se om han får behålla det. För då kan han förmodligen fixa det själv. Kräks han upp det så är det något som stoppar till och då är det ju inte så bra.

Så håll tummarna nu att han klarar sig bra. Han är verkligen ynklig.

Senast ändrad:

Stackars lilla tokkatten. :(
Håller tummarna att han fixar det här på egen hand så ni slipper operation.

Ja det hoppas vi verkligen! En Sixten som inte jamat på hela natten och hela dagen?? Förutom i bilen till veterinären dådå, det händer aldrig bra saker för honom när han åker bil. Sist var det ju för att bli kastrerad...

MEN nu har han ätit lite kokt torsk och sen gick han in på lådan. Det var ju då storkattens låda han gick in i men när han kom ut så låg det i alla fall hyfsat nytt bajs därinne så det BORDE varit hans. Håll tummarna!:laugh:

Han känns piggare i alla fall och det ca en timme sen han åt och han har inte kräkts än så det finns hopp. :)

Nu är Sixten pigg och kry igen och sitt gamla vanliga jamande jag. :D
Det verkade som han lyckades få ut 'vad det nu var' själv och åt fisk i går kväll och i morse utan att kräkas och han var varit i lådan.
Han är lite tröttare än vanligt men det är inte så konstigt kanske. Så det känns som han klarat sig igenom denna gången. Hoppas jag.
Sixten och lättad lillmatte vilar lite:
Foto0037-1.gif

Sixten hos 'mamma' (dvs hos mig där han ju oftast är när jag är hemma)
Foto0016.gif

Helt slut efter att ha lekt idag
Foto0009.gif

Nån som kan gissa att han är vår lille bebis och ohyggligt bortskämd? :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
4 085
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar