Sittvagn när?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

När kan man gå över till sittdelen på barnvagnen?
Har en 3 månaders dotter som vägrar ligga nu för tiden, förutom när hon ska sova. Så grejen är att vi kan inte gå ut och gå utan att hon är trött och kan sova i barnvagnen......
 
Sv: Sittvagn när?

Vår tremånaders är likadan.
Han avskyr att ligga nere i den där "baljan".
Antingen så skriker han eller så sover han. Han ligger aldrig där och bara tittar och är nöjd.
Så, jag har helt enkelt valt bort liggdelen mot en bärsjal.
Han skriker aldrig i den och han kan sitta vaken länge, länge på våra promenader och bara titta på allt vi passerar.

Sen har jag faktiskt samma fråga som du ställde:
När kan man gå över till sittdelen på barnvagnen?

...vilket innebär att jag väl inte hjälpte dig så mycket :o
 
Sv: Sittvagn när?

varför inte ha en sittdel som går ätt fälla ner i fullt viloläge?

då kan barnet sitta upp och titta på allt runt omkring och sen när hon/han vill sova så fäller man ner.
 
Sv: Sittvagn när?

om de inte kan sitta själva ska de inte ha sittvagn, då sjunker de bara ihop som en liten säck. Vår dotter satt själv väldigt tidigt (vid 4 mån) så då övergick vi till sittvagnen. Innan dess pallade vi upp henne med kuddar i liggvagnen så att hon kunde kana ner när hon blev trött.
 
Sv: Sittvagn när?

När kan man gå över till sittdelen på barnvagnen?
Har en 3 månaders dotter som vägrar ligga nu för tiden, förutom när hon ska sova. Så grejen är att vi kan inte gå ut och gå utan att hon är trött och kan sova i barnvagnen......

Precis sådann var min med, jag sålde barnvagnen och använde bara babybjörn tills han var 8-9månader. Då köpte jag en sittvagn med tre olika lägen. Man kan också prova att "palla" upp dem med en kudde. Det sägs fungera på vissa. Min lilla kille hade dock ett behov av att vara nära mig så då fick han det.
 
Sv: Sittvagn när?

Antog att Warmias dotter kunde det.

Men kan man inte fäll upp bara lite då som typ en babysitter?

Blixtra: hur orkade du bära omkring på honom så länge? dom väger ju bly vid den åldern.

är väl iofs inte värre än när man är höggravid?=)
 
Sv: Sittvagn när?

Bebisen ska kunna sitta någorlunda stadigt själv innan man byter till sittvagn, en sjal kan vara en bra idé!
 
Sv: Sittvagn när?

Bebisen ska kunna sitta någorlunda stadigt själv innan man byter till sittvagn, en sjal kan vara en bra idé!

Hur stadigt är bra stadigt. Min son är lik TS barn och har skrikit i frustration sen 2,5 månads ålder. Han är nu precis 5 månader och sitter väldigt bra i barnstol, i knäet och med bara lite stöd. Om han inte får något stöd böjer han sig framåt tills han tar i med näsan. Han kan korrigera sig framåt-bakåt, men inte åt sidan. Räcker det?

Fny
 
Sv: Sittvagn när?

Jag tror att våran son var omkring fem månader när jag bytte till sittdelen. Men vår sittdel har fullt viloläge, så när han tröttnade kunde han sova som förr.

Han gled ju ner första tiden, och då använde jag en liten kudde under fårskinnet, så det bullade upp i knävecket på honom, och han gled inte ner.

Han kunde inte sitta helt själv, i vagnen fick han sitta upp i kortare perioder så det inte skulle bli för jobbigt för honom.
 
Sv: Sittvagn när?

Sitter de bra i barnstol skulle jag tro att det går bra även i sittvagnen, även om det inte gäller några längre stunder! Vikke fick sitta upp korta stunder när han var 4 månader, men då kunde han sitta själv i en sisådär 10 min utan stöd. Nu när han är 6 månader får han sitta längre stunder!
 
Sv: Sittvagn när?

KL

Tack för era svar!
Då ska jag nog vänta några månader till innan jag byter.

Är det samma sak med matstolen och läragåstolen?
Har precis börjat använda dessa och hon tycker det är otroligt kul att sitta i båda. Matstolen är med inlägg och det blir max 5 minuter per sak hon sitter där men det kanske är skadligt det med så tidigt???
Babysittern har vi fått ställa undan ett tag då hon absolut inte vill vara i den längre, hon ska sitta rakt upp!
 
Sv: Sittvagn när?

Jag har bytt till sittdel när barnen varit 3-4 månader.
De har inte suttit upp då helt, utan de halvlåg.
Fast yngsta sonen hatade verkligen vagnen så det var väldigt sällan jag hade med den. När han var runt 6 månader började han gilla vagnen.
Bar mest i en ergonomisk sele (patapum) och sjal de första månaderna.
Det blir inte tungt.
BabyBjörn däremot är ju olidligt att bära med.
 
Sv: Sittvagn när?

Blixtra: hur orkade du bära omkring på honom så länge? dom väger ju bly vid den åldern.

är väl iofs inte värre än när man är höggravid?=)

Liten bebis :idea: ! Väger idag vid trettonmånaders ålder fortfarande inte 10kg! Det gick jätttebra och han var så nöjd. Köpte babybjörnaktiv som har stöd i ryggen! Min svåger som är barnläkare sa vid ngt. tillfälle att vissa bebisar har typ halsbränna, de gillar inte heller att ligga ner. Vår ville nog bara vara nära.
 
Sv: Sittvagn när?

Bar mest i en ergonomisk sele (patapum) och sjal de första månaderna.
Det blir inte tungt.
BabyBjörn däremot är ju olidligt att bära med.

Sjal och patapum är helt klart det jag skulle rekommendera om någon vill bära sitt barn :bow:
Testade en oergonomisk sele först.
Bar i två timmar och hade sedan nackpärr i två dygn :crazy:

*kl*

Bär min tremånaders i sjal nu (han avskyr vagnen, som jag skrev tidigare). Han väger ca 7,5 kg och jag känner inte av det alls, varken då jag bär eller efteråt.

När N kan sitta lite stadigare själv kommer jag testa sittdelen på vagnen.
Tror han kommer uppskatta den bätter än liggdelen.
Ska även testa att "palla upp" lite i liggdelen. Ibland är vagnen faktiskt mer praktisk än sjalen :( (trivs bättre med sjal)
 
Sv: Sittvagn när?

Måste få fråga dig ( du verkar kunnig på sjalområdet ) ..

För mig som har problem med ryggen ( brutit den ) och det jag undrar över är om sjal är ett skonsamt sätt och om det underlättar för ryggen ?
 
Sv: Sittvagn när?

För mig är det det.
Tyget gör att belastningen sprids ut över ett bredare område och skulle man få ont är dt enkelt att justera tyget så att belastningen blir annorlunda.
Vet dock inte vilket som är det bästa för en skadad rygg, tyvärr.
Selen vi nämde (patapum) fungerar nog (?) så att belastningen hamnar mest runt höften istället för på ryggen. Är lite ny på selar så jag är lite osäker, och som sagt så vet jag inte vilket som är det bästa för skadade ryggar.
 
Sv: Sittvagn när?

Vi bytte inte till sittvagn förrän Ragnar kunde sitta själv mer eller mindre utan stöd och då var han 6 månader. Han ville aldrig ligga ner i vagnen, han sov inte ens där. Så utan våran bärsjal hade vi aldrig kommit ut. Fast han var inte så förtjust i sittvagen heller förrän han var 1 år och efter det hade vi vant oss vid att ha honom på ryggen. Vagnen är mest i vägen. Den används oftast till att köra hem maten när vi har handlat utan bilen. Fast vi har behållt den ändå. Nästa barn blir kanske ett vagnbarn.
Min sambo har haft mycket ryggproblem men han kan ändå bära våran 12 kg klump på ryggen i långsjalen ett par timmar utan problem. Babybjörn selen som vi lånade ett tag klarade han inte 5 minuter då lillen bara var 5 kg. Vi har även provat ergosele, ringsjal och mei tai som alla har sina fördelar. Men långsjalen är det enda som Ragnars pappa inte får ont i ryggen av, med rätt knytning det vill säga.
 
Sv: Sittvagn när?

Liten bebis :idea: ! Väger idag vid trettonmånaders ålder fortfarande inte 10kg!

Du milde! Och min klump (min väninna kallar honom lill-buddha) är 5 månader och 3 dagar och väger 9,7! Pappret på BVC räcker inte till för hans kurvor (och längden och huvudomkretsen är lika gigantiska).

Fny
 
Sv: Sittvagn när?

*KL*

Vi bytte till sittdelen när sonen var 3 månader. Han ville inte heller ligga ner längre! Fick stötta lite i sidled i början och inte ha honom upprätt några längre stunder. Man ser/märker ju när det är nog och då får man fälla ner dem.

Sele är ett måste när de börjar sitta i vagnen.

Min lille plutt var 74 cm lång och vägde 10,3 kg på 8-mån kontrollen (för en månad sedan, har ingen aning om hans siffror nu...ska inte till BVC förrän vid 12 mån).
 
Sv: Sittvagn när?

Vikke är precis lika stor, lång, knubbig och har ett stort huvud. Närmare 10 kg vid 5 månader, drygt 70 cm lång då och över 45 cm runt huvudet :D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 941
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp