sitter snett...

T

tjohej

hejsan!
jag har på senare tid börjat lägga märke till att jag sitter helt snett på hästryggen. jag trampar liksom ner mkt mer i vänster stigbygel än i höger. det är ingenting som min ridlärare har kommenterat men sen jag upptäckte det själv så har jag stört mig jättemkt på det! jag menar, stackars hästar :p
jaja, ja undrade iaf om det är någon som har nåt tips på hur jag kan göra för att sitta mitt över hästen? jag blir jättetacksam för svar :bump:
 
Sv: sitter snett...

Kan det inte vara sadeln som glider då? Testa annars att ha ojämna stigläder. Dina ben kanske skiljer i längd en aning. (mina gör det) Så jag har ett hål längre på andra sidan. Då trampar jag lika tyngd i båda byglarna.
 
Sv: sitter snett...

har en tendens att göra likadant....själv brukar rida en del utan stigbyglar eller barbacka för att få ordning på mig...Det känns bättre för stunden men tyvärr så håller det inte i sig så länge. Dock har jag en kiropraktor som bänder med mig ofta för att få samma längd på mina egna ben....
 
Sv: sitter snett...

Har också samma problem och det är för att jag är sned i kroppen annars också, har dock inte kollat upp det så jag vet inte om det sitter i benen, bäckenet eller ryggen men... ett tips kan ju vara att kolla upp det!
 
Sv: sitter snett...

kolla först upps å inte hästen är sned.
medryttarhästen fick ny sadel, men när vi hittat rätt bomvidd (wintec isabell, som man kan ändra vidd på) så märkte vi att sadeln gled väldigt åthöger.

tog ut en ET, som konstaterar att det skiljer ca 1 dm i höjd mellan pållans höftknölar.
hon rättade till, och ägaren upplevde att problemet var borta. jag hade dock samma problem, även efter ett återbesök. inför tredje besöket talar ägaren med ETn i telefon, och hon säger "du får nog skicka din medryttare till kiropraktor" :p :crazy: och när hon är på sitt tredje besök kollar hon även på mig.

hon bad mig ställa mig med fötterna en bit ifrån varandra, helt rakt, och låta armarna hänga rakt ner... trots att jag hade tjocka kläder på mig syntes en tydlig (4-5 cm) skillnad mellan höger och vänster axel = jag är skitsned i kroppen! :eek:

ska komma iväg till en naprapat snarast är tanken. nu är ju hästen som asgt åtgärdad, bara jag kvar...
 
Sv: sitter snett...

Har inget vettigt tips förutom att det finns ridlärare som faktiskt sysslar med sitsen. Styrketräning kan hjälpa man märker om man är ojämnt musklad då om man är uppmärksam. Nu var det lite för länge sedan sist men jag är ganska jämn i rygg och mage men starkare i en arm och ett ben...

Själv lämnade jag ridskolan i stolsits med aldeles för korta stigläder, det var hemska bilder min mor tog... usch jag skäms fortfarande över dom trots att det är 8 år sedan, vill tro att jag sitter bättre nu i alla fall...

Ett tips är att se till att stiglädrena är exakt lika (mät gärna) och sedan länga ett eller två hål och rida en stund utan så att du sträcker ut benen, ju kortare stigläder du har desto lättare är det at sätta sig snett tycker jag personligen...
 
Sv: sitter snett...

Hej !
Kolla så det inte är sadeln som är sned. Det har hänt mig. Hur jag än trampade ner i den ena stigbyglen så satt jag snett. Det visade sig då att hela sadeln var sned och fick stoppas om.

Mvh B
 
Sv: sitter snett...

du kanske är sned i ryggen själv?! det var nämnligen jag, var på behandling hos en osteopat som bl.a. knäckte ryggen tillrätta så nu sitter jag även bättre på hästen:)
 
Sv: sitter snett...

Tänk på att du alltid ska ha jämna stigläder oavsett om dina ben är ojämna eller ej.
 
Sv: sitter snett...

De flesta hästar är ju liksom vi människor oliksidiga. Det är bl a därför vi strävar efter rakriktning när vi tränar våra hästar.
Om din häst t ex är konkav, dvs ställer lättare till höger, så placerar han dig automatiskt till vänster med sadel och allt.

Ofta viker man sig då i höger sida och har en ostadig högerhand.

Det är svårt att känna det själv. Man måste ha hjälp av tränare, speglar eller bli filmad och dessutom blir ju sadeln snedsutten så att man åker åt sidan helt automatiskt.

Man vänjer sig snabbt vid sin sneda sits så när man sedan börjar korrigera sin sits känns det som om man tappar all balans och som om man verkligen satt snett åt andra hållet.

Be din tränare att hon/han tittar på dig rakt bakifrån; Både stillastående och i rörelse. Då ser man verkligen hur sitsen är.
Själv kan du också tänka på att känna efter att du verkligen känner dina båda sittben hela tiden och att räta upp höger sida om det är så att du kompenserar genom att vika dig.

Du är ju inte direkt ensam om att sitta snett och det största problemet är ju att de flesta märker ingenting.
 
Sv: sitter snett...

Hade samma problem förut, själv hade jag ett ben som var längre. Muskeln hade dragit ihop sig samtidigt som jag var sned i ryggen. Upptäckte det när hästmassören reagerade på att hästen hade börjat bli sned i ryggen..
 
Sv: sitter snett...

tack så mkt för alla bra svar :D :bow: jag tror inte att det är sadeln som det är något problem med, eftersom jag sitter snett oavsett vilken häst jag rider på. men nu när jag tänker efter så är det faktist medryttarhästen som jag har störst problem med det här på! kan det vara så att medryttarhästen är sned/sadeln är sned så då hamnar jag snett på henne och sedan gör jag det även när jag rider andra hästar? eller vad tror ni?
jag tror inte att jag är så värst sned i kroppen, men jag får väl kolla upp det! annars är det väl bara o träna o träna på att sitta rakt antar ja :)
 
Sv: sitter snett...

jaja, ja undrade iaf om det är någon som har nåt tips på hur jag kan göra för att sitta mitt över hästen? jag blir jättetacksam för svar :bump:

Det är rätt vanligt att ryttare sitter snett; mer eller mindre åt något håll. Vilket väl har att göra med att vi är mer starka i en sida än i den andra. Det bästa sättet att få en rakare sits är att jobba på att känna efter; rida utan stigbyglar och/eller barbacka är också bra knep för att komma tillrätta med en sned sits.
 
Sv: sitter snett...

kan det vara så att medryttarhästen är sned/sadeln är sned så då hamnar jag snett på henne och sedan gör jag det även när jag rider andra hästar?

Ja, om du använder samma sadel o/e de andra hästarna är konkava åt samma sida.

Att rida en helt rakriktad häst är få förunnade!

Fast man kan ju också bli så van vid att sitta snett att det känns normalt och att man spontant sätter sig så på alla hästar.

Återigen be ngn kolla dig bakifrån i stillastående, i skritt och i trav.
Och tro på vad dom säger.
 
Sv: sitter snett...

förutom alla tips du fått nu, tänk på att stå rakt och sitta rakt även när du inte är till häst!
 
Sv: sitter snett...

va roligt ..jag fick höra igår att jag satt för mycket på högerridben o fick trampa ner massa med vänster ben...

iof tyckte jag hästen kändes lite som en tunna i traven (och det var ju då det syntes) :P men sen sitter jag ju som er kratta framför datorn så jag kanske är lite smått sne...

fråga din ridlärare om hon kan titta på dig framifrån eller så och om hon ser nått och vad hon tycker du kan göra..

allt min sa var som sagt; trampa ned med vänster! hehe
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 847
Senast: Piaff
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 279
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp