Sitter snett

_Eulalia_

Trådstartare
Skogsmulle som jag är rider jag sällan(eller aldrig) för tränar utan rider mest runt för mig själv. Idag hade jag dock sällskap av en hästkunnig vän som kollade när jag red och gav lite tips(gud vad mycket det gav!). Hon upptäckte då att jag sitter väldigt snett, nånting som jag haft aningar om förut med men inte vetat säkert.
Har varit rädd att jag varit sne och haft olika långa ben. Men när hon kollade att sadeln satt helt rakt över hästen, att jag satt rakt i sadeln med rumpan så var även skänklarna i samma läge. Hade jag varit sne så hade det väl inte gått att sitta rakt, då hade det väl blivit snett på något vis? Är det bara en dum vana som går att träna bort? Är ju inte alls bra för kusen och för ridningen. Så måste ha bort det, men hur? Ska jag bara tänka på det hela tiden och trampa ner extra i den stigbygeln?

Sv: Sitter snett

1. Rid barbacka, då borde det ju vara svårare att sitta så snett eftersom du lättare åker av? 2. Rid lektioner! Det behöver ju inte alls vara någon 'fin' tränare, utan någon som din kompis som kan kolla och rätta till det uppenbara (som när du sitter snett). Supernyttigt med ridsällskap! = )

När du sitter snett: Lyft rumpan och placera arshlet mitt över istället. tkr inte att det brukar hjälpa så mkt att sitta tyngre vid ena stigbygeln, snart sitter man snett igen bara och risken är att sadeln har kommit snett och då är det ju jättesvårt att sitta rakt över.

Bra oxå att någon kan titta på när du rider och vara på dig om du hamnar snett. tillslut kommer du snabbt att upptäcka när du hamnar snett, men om du suttit snett under lång tid är det svårare att upptäcka detta.

Har du vart hos någon kiro/sjukgymnast eller liknande någon gång?

Jag har genom hela min uppväxt trott att min ovana var att jag lade huvudet på sned åt ena hållet. Det visade sig att det var nacken som var sned. Det fortplantade sig både neråt och uppåt i min sits och är fortf svårt att att hålla ordning och sitta rakt även om jag blir korrigerad av kiro 1 g/månad nu och det är myyyyycket bättre.

Sen tipsar jag oxå om att rida barbacka men det gör/har du väl gjort mycket? Kan du ha någon som kikar om du rider barbacka en gång?

Jag är sån, inte av snedhet (uppkollad) utan av svaghet. Om jag behöver använda mer kraft i ett moment ser jag ut som en ostbåge!
Träna är det enda som hjälper, för tränare och ofta! Men att du tänker på det gör stor nytta! Prova även träna balans mha pilatesboll, det är bra med stabilitetsövningar också.

1. Rid barbacka, då borde det ju vara svårare att sitta så snett eftersom du lättare åker av? 2. Rid lektioner! Det behöver ju inte alls vara någon 'fin' tränare, utan någon som din kompis som kan kolla och rätta till det uppenbara (som när du sitter snett). Supernyttigt med ridsällskap! = )

Barbacka har jag ridit nästan helt och hållet i hela mitt liv, speciellt med nuvarande hästen då det inte funnits sadel som passar honom, är först nu jag börjat rida med sadel(bomlöst). Jag jag får nog försöka fortsätta med det, för kände att det var väldigt nyttigt att ha någon som kollade.:laugh:

Har aldrig varit hos kiro på grund av att jag har enorm fobi för sånt som handlar om att knäcka i leder:eek: Jag vet, jätte löjligt men jag blir svimfärdig bara av att prata om sånt.:o

När jag var liten(typ 13år eller nått) sa skolläkaren att jag var sne(ett längre ben) man kunde även se det på att mina axlar var olika i höjd. Det här ser jag inte nu längre men kan det vara så att jag har varit sne tidigare i livet och anpassat min ridstil efter det och sen nu när jag växt rätt så rider jag fortfarande på det viset?

Jag håller med, det är asäckligt :crazy: Min kiro är som tur är mycket van och babblar hela tiden, säger åt en att slappna av och sedan är det fixat på en millisekund efter det. Men jag HATAR det. Men det gör sådan enorm skillnad så jag masa mig dit varje månad ändå (mest för hästen/ridningens skull måste jag erkänna.. :o)

Ingen aning :o Men det kan säkert enbart sitta muskulärt som att det kan vara någon snedhet som behöver korrigeras mera. Jag blir ju tex inte "frisk" bara för att min nacke är korrigerad, jag måste fortf tänka på att slappna av och sänka min högra axel och hålla huvudet rakt. Men det är milsvid skillnad på utgångsläget och hur lätt det är att behålla "rakheten" när nacken är rak. Förutom att jag har full rörlighet i den igen :D

Det kan mycket väl vara en dålig vana. Tyvärr blir det så att om man ständigt sitter sned känns det snett när man sitter rakt. Därför är det svårt att själv känna om man sitter rätt.
Ett sätt att kolla om man sitter rakt är att se på sina knä. Om man sitter sned, är knäna inte placerat lika.

Om du inte vill gå till kiro så gå t ex till Kraniosakralterapueft eller Osteopat som arbetar kraniosakralt, då behandlar man samma saker (och lite till) men utan fysiska manipulationer/"kotknäckning". :)
Även så kan jag tipsa om mitt favoritträningsredskap: Flexi-bar (utvecklat av sjukgymnaster) som blir som vibrationsträning som man kan kombinera med vanliga övningar för att komma åt olika muskelgrupper, t ex yoga- och pilatesövningar, det gör att man kommer åt de djupare ryggmusklerna längs ryggraden bättre. Det är mycket lättare att träna upp balansen i muskulaturen än med annat jag provat, alltså att inte bara stärka de starka musklerna utan att komma åt de svaga. :) Dessutom är det väldigt effektivt, 10-20 minuter räcker för ett ok träningspass om man har ont om tid.

+ alla andra: Tack för tipsen! Hoppas att jag ska kunna komma till bukt med problemet utan några kotknäckningar:laugh:

tycker du fått många bra tips.

jag vet ej om jag är sne pga olycka elelr födsel, elel rom det var min snemusklade häst som jag red o för att stabilisera den blev jag sne..

Iaf det som fick mej att inse var när jag red utan sadle o träns o styrde med sittbenen.. går skitbra i ena varvet- men inte i andra!
numera brukar jag skippa utrutsningen för att tvinga mej att vrida bäckenet rätt.

men i vilket fall, kiropraktor o dyl såg direkt o jag var sne i bäckenet genom ryggen o axelpartiet...
De "knäckte" mig tillrätta, efter den gången var första gåpngen som jag kunde stå me draka ben o nå mina tår :bump:.
MEN, vet ej om det var "man skall ej knäcka ungdomar" eller om det var för jag red o tränasde efter behandlingarna.. men dte gick ju tillbaka, o jag gick di to de knäckte igen o igen o igen.

förr hade jag inte ont, var bara sne. idag är jag sne, instabil och har ont av det.

Så OM ni går till kiropraktor o dyl så följs råden att vila!!!!

Tråkigt att höra att det har blivit värre för dig!:( Hur påverkas dina hästar av det?
För det är ju största problemet för mig. Jag struntar i om jag är sne och får ont av det eller om ridningen kanske inte blir lika bra(vi är ju ändå bara skogsmullar) men jag vill inte att min kuse ska ta skada av det! Min värsta mardröm. Så tråkigt när man gör allt för att hästen ska ha det så bra som möjligt(letar sadlar i åratal för att hitta den perfekta osv) och sen inser man att största skadan för hästen kan vara jag själv.:crazy:

Synd att jag har missat flera av kurserna som hållts i centrerad ridning på klubben. Får hoppas att dom kommer med fler såna för det kanske finns något att hämta där. Eller vad tror ni?

Häst och ryttare påverkas såklart av varandra. Hästarna lyssnar inte bara på våra medvetna signaler utan de följer vår sits vare sig vill eller inte. :angel:
Men det kan också vara åt andra hållet. Din häst är sned eller har ett dåligt rörelsemönster ur ridaspekt, detta gör det svårare för dig att sitta rakt och med bra sits i allmänhet.
Vilket som kom först är svårt att säga, särskilt för oss som inte ens sett det. Men rent generellt tycker jag det är smart att både kolla upp hästen och sig själv samtidigt.
En del hästägare som vill sina hästar väl är duktiga med att ta ut ET eller dylikt för att hålla hästen i trim. Men man själv är lika sned och gör att hästens problem kommer tillbaka. Andra kollar upp sig själva eller är duktiga med att hålla sig själva i trim med träning/sjukgymnastik, men problemen kommer bara tillbaka för att man får kompensera för sin sneda häst. I båda fallen hade man tjänat på att kolla upp båda.
Men också att man under ridningen försöker jobba rakriktande och förbättra rörelsemönstret. Samma där, vissa är duktiga på den biten men missar att det finns sånt som ändå skulle ha behövt behandlas. Andra missar helt att man behöver träna upp tekniken/rakriktningen eller vet att man borde men inte hur. Jag tror att det bästa är en balans och att man försöker få med lite av allt. :)

Rida för tränare är alltid guld värt jämfört med att bara rida runt själv. Hur goda intentioner man än har så är det svårt att veta hur man ska bryta sina felmönster utan hjälp av ett erfaret öga, eller ens veta vilka svagheter man har.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar