Sitter sadeln bra?

Deimion

Trådstartare
Hej! Jag är på sadeljakt, efter dressyrsadel då hans inte ligger så bra. Under tiden så rider jag i hans hoppsadel (ej utprovad, endast B tränare dressyr kollat igenom den) Så, hur tycker ni den ligger? Lägger ut en bild från sidan, en bakifrån och en ridande. Obs, rider lätt därför är jag så framåtlutad. :)

Sidan:http://www.nogg.se/Photos2.asp?idPhotoCategory=131628&idPhoto=1112124&idHomepage=97053
Bakifrån:
http://www.nogg.se/Photos2.asp?idPhotoCategory=131628&idPhoto=1112125&idHomepage=97053
Ridande:
http://www.nogg.se/Photos2.asp?idPhotoCategory=131628&idPhoto=1112126&idHomepage=97053

Sv: Sitter sadeln bra?

Dock kunde jag bara skicka länkarna då jag inte vet hur man gör för att de ska synas i inlägget...

Kan tillägga att ponnyn är en Connemara. Globus Esperanza bommen är 35 har jag för mig och 15,5 tum sits.

Jag tycker sadeln ser aningen smal ut men annars ser det bra ut, däremot tycker jag att du ska sadla längre bak.

Tack för ditt svar! Vad tror du han skulle passa i för dressyrsadel?

på bilden ser den ut att ligga bra. Men eftersom den inte är fastspänd så kan man lura sig på bomvidden.

Tycker också sadeln ser bra ut för hästen. Men du skulle nog behöva 1-2 sitstl. större för att få plats med dina ben.

Tack för era svar! Men vilken dressyrsadel skulle sitta bra, tror ni? :)

Jag tycker att den ser utt att sitta bra. Men du sadlar för långt fram. Och så skulle jag vilja se bilder där den är fastspänd. Så man ser hur ligger då.

Knapplån.

Jag säger inte att jag vet bättre, men hur kan ni vara så säkra på att sadeln passar bra och ligger väl an hela vägen bara genom att se på några bilder?

Det SER bra ut på bilderna, det håller jag med om, men man måste även känna efter noggrant med handen (både med och utan ryttare) för att känna om sadlen ligger an rätt. Det borde vara ganska omöjligt att se på ett foto.

En sadel kan mycket väl se ut att ligga finfint men när man känner efter så är det en annan sak.

Jag är inte ute efter att tjata, bråka eller påstå att någon har fel. Vill bara framföra mina åsikter.

Jo, jag la dem något för långt fram där. En annan anledning till det är att han gått med klämmande dressyrsadel (med annan ryttare) och är då öm i ländryggen. :S Tack för ditt svar!

Det har du helt rätt i! Ska till sadelprovare nästa vecka :) Tack för ditt svar!

Det är det vi har skrivit. Vi tycker att den SER ut att ligga bra. Vi har inte sagt att vi vet att den ligger bra. Jag förutsätter att innan man rider i den att man känner att den inte klämmer någonstans. Man kan absolut inte säga att en sadel sitter bra från bilder. Men vi säger ju bara vad vi ser.

Liknande trådar

Utrustning Rider då alltså på ridskola, så det är inte min sadel. Men i alla fall. Ridskolan där jag rider tycker jag alltid har väldigt bra...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: AnnaKarinA
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 314
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 641
Senast: Aleel
·
L
Utrustning Jag ska köpa tillbaka min gamla häst men är osäker på om jag ska köpa med sadeln som hästen har för tillfället. Sadeln ska vara utprovat...
Svar
4
· Visningar
1 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka