Sitter och försöker upprätta en balansräkning

rosenknopp

Trådstartare
Har suttit ett tag och funderat på hur jag ska göra med bokningarnas värde i en balansräkning.
Har lokaler och de är bokade till ett värde av till 19 000 idag.
Hur tar man med detta i balansräkningen? Ska de vara med i balansräkningen? Tänker att det inte räknas som kundfodring eftersom det är möjligt att boka av. En kundfodring är ju en skuld kunden har, en bokning är ju inte en skuld men kan bokningens värde räknas in i balansräkningen?
 
Sv: Sitter och försöker upprätta en balansräkning

Nu är jag förmodligen inte rätt person att svara men bokningarnas värde hamnar väl bara i din budget och inget annat. Jag har svårt att tänka mig annat. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Sitter och försöker upprätta en balansräkning

Så de ska kanske inte vara med alls? Har tänkt på det men det känns ändå konstigt att de inte ska vara med i balansräkningen. Trodde man skulle ha med "allt" där?
 
Sv: Sitter och försöker upprätta en balansräkning

Du har faktureringsmetoden då antar jag?

Jag skulle nog ta med den i balansräkningen. Någon form av kundfordringskonto i debet och upplupna hyresintäkter i kredit. När du kommer in i månaden som hyran avser bokar du om upplupna hyresintäkter mot ett intäktskonto. Och till sist när betalningen sker så kör du som vanligt kassa/bank i debet och kundfordringar i kredit.

Blir ju iochförsig lite nollsummespel men man visar ju att man har lite koll.
 
Sv: Sitter och försöker upprätta en balansräkning

Hur ser hyreskontrakten för bokningarna ut? Kan de boka av utan att behöva betala så bör de inte bokas upp, eftersom det inte finns en fordran på kunden innan denne har utnyttjat lokalen.

Om de däremot måste betala hela eller delar av hyran även om de avbokar så blir det en fordran på hyresintäkter.

Någon upplupen hyresintäkt kan jag inte se om det inte är så att kunden betalar i förskott, då blir det nämligen en upplupen hyra som bokas bank i debet och upplupen hyra i kredit. För att när kunden utnyttjat lokalen bokas om upplupen hyra i debet och hyresintäkt i kredit.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 733
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 150
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp