Sitter mitt hackamoore rätt?

A

Atalantha

Jag har blivit så himla osäker eftersom jag aldrig provat ut ett hackamoore själv förut! Förut satt den alldeles för långt ner, så när hästen öppnade munnen för att gäspa tex, så tryckte skänklarna in i munnen på honom. Nu har jag höjt den, och så som den sitter nu känns väldigt bra. MEN men jag vill dubbelkolla ändå!

Vanligt från sidan:

30875020.jpg

När jag "drar":

30875021.jpg

Framifrån:

30875023.jpg

Hrum, framifrånbilden var inte så bra såg jag :angel:

Kan ta nya bilder om dom inte var bra :)

Är också nyfiken på hur mkt man ska spänna den? Får höra så himla olika :/

Sv: Sitter mitt hackamoore rätt?

på bilderna från sidan ser det ut som att det kanske sitter för långt ner, men det kan också vara bilden som luras när man inte ser hela huvudet. så ta gärna en ny bild från sidan där hela huvudet på hästen syns (de du lagt upp är kapade strax nedanför ögat) :)

angående hur hårt man ska spänna så har jag fått lära mig att det är samma princip som med hävstångsbett och kindkedja, man ska spänna så pass hårt att man inte kan vinkla skänkeln på bettet/hackamoret mer än 45 grader från ursprungsläget.

Jag tycker det ser ut att sitta bra. Jag brukar variera genom att sänka/höja ett hål då&då så jag hade inte haft några problem med att ditt satt ett hål lägre ner t.o.m. Har aldrig sett ett hack som sitter högre iaf :o Och mitt sitter ungefär som ditt skulle jag tro.
Men som föregående skrev kan de kanske vara svårt när man bara ser en del av huvudet, och inte hela "helheten"

Viktigt med hackamore är att det inte sitter för långt ner, då nosryggen/benet är känsligare där nere än högre upp.
Jag tycker det ser ut som om ditt hackamore sitter bra :) dock som nån annan sa, man ser bättre när man får se hela huvudet på hästen.

Ang hur hårt det skall sitta- lägg två fingrar under hacket på nosryggen och två under hacket vid käken. Be sedan någon "dra" i tyglarna. Det känns ordentligt! Hacket behöver alltså inte alls vara spänt hårt för att kännas.

hacket ska sitta så hårt att skänkelns vinkel är max 45 grader. Vanligt fel är att sätta det för löst.

Ang hur hårt det skall sitta- lägg två fingrar under hacket på nosryggen och två under hacket vid käken. Be sedan någon "dra" i tyglarna. Det känns ordentligt! Hacket behöver alltså inte alls vara spänt hårt för att kännas.

Tänk ett steg längre:
Har man hacket spänt lösare än att skänkeln kan vinklas 45 grader har man också större hävstångsverkan. Alltså blir det skarpare om man spänner det för löst! Prova lägg fingrarna emellan...

Tack för alla svar!! Märkte idag när jag hade ridit att även nu åker skänklarna in i munnen när han gapar. Tycker det verkar helkonstigt! Han har för vana från bettet att gapa när jag tar av tränset, vilket resulterar i att han gör det med hackamoret också. Då åker skänklarna in i munnen på honom och gör att han inte kan stänga munnen, vilket blir en ond cirkel. Tycker att det känns som att den sitter fel på något sätt om den blir så! För hårt kanske?

Ska ta nya bilder imorgon där jag får med hela ansiktet, tänkte mig inte för när jag tog bilderna :o På ridturen idag kändes det jättebra iallafall :)

längre nosdel, då hamnar även skänkeln längre ner.
Lösare ska det absolut inte vara.

jag är nog beredd att hålla med Bison om att det ser ut som att du skulle behöva länga den delen som ligger uppe på nosryggen lite och då givitvis korta remmen under hakan.
även jag tycker det ser lite för löst ut så testa korta remmen under hakan mer än vad du länger uppe på nosryggen. om du fattar hur jag menar.. vart lite virrigt skrivet :o

då ställer jag en följdfråga till er som säger (det jag också tycker) att nosdelen ska vara längre? hu rlänger man (mer än att göra ett hål tillfarligt långt ut på flärparna?)

Mitt sådana hack sitter dåligt (som på denna) på flera av mina hästar (använder det dock knappt på de andra) så sidstyckerna lätt hamnar in mot ögonen :eek:, men jag har aldrig sett större med "ponnyskänklar" och det heter väl ponnyhackamore.. men tycler väl ändå det borde göras till storhästar också.

Att köpa ett hack är lite som att köpa en sadel eller ett täcke. Det är inte bara att köpa ett ponnyhack i stl full o så passar det per automatik. Det skiljer en hel det mellan olika märken o tillverkare. Bara att prova sig fram.

Precis. Jag köpte ett ponnyhack i storlek full och fick ändå göra extra hål på den övre delen. Hade varit bra om hacken kunde vara lite mer justerbara faktiskt. Har faktiskt bara hittat ponnyhack i full storlek från 2 tillverkare (eller det kanske egentligen är samma). Lippo och Hansbo är dom jag har hittat och då har jag letat i flera affärer. Enligt en av affärerna så finns det bara ett fåtal tillverkare av ponnyhack i full storlek.

Globus o sprenger har.
Jag skulle vilja ha i x full men det verkar ganska hopplöst.

Det borde ju gå att hitta en längre läderrem som går genom vadderingen på hackets nosdel? Jag stabiliserade mitt sidepull med att ta hakremmen från en lädergrimma och sätta dit, kanske går med en sådan? Beror ju lite på om det får plats.

Och angående häst som gapar och får in skänkeln i munnen så har jag också det problemet (märktes när jag tränsade, min häst har lite invant beteende att gapa och konstra en massa). Jag längde nosdelen och kortade ner hakremmen och hittade ett perfekt läge.

Det kanske går att byta remmen under hakan mot remmen över nosryggen?

Lånar lite knapp :angel:.

Finns det någon som har en tydlig och bra bild på hur ett väl avpassat hackamore ska sitta? Jag har fått låna ett men har inte fått tummen ur att provrida med det ännu helt enkelt eftersom jag är osäker på hur jag ska passa in det.

Det viktigaste med ett hack är att nosdelen ska ligga på nosbenet, dvs som en väl anpassad nosgrimma. För långt ner så hamnar nosdelen där nosbenet tar slut och riskerar att hämma andningen och om du faller av och hästen trampar på tyglarna att nosbenet i värsta fall går av. Så inte för långt ner..

Sen ska "hakremmen" vara såpass hårt fast att skänklarna inte får mer än 45 graders vinkel när du tar i tyglarna, annars blir hävstångseffekten fel.

Jag brukar tänka att sidostycket på tränset ska vara i samma linje på ett hack som om du haft ett bett, dvs från nacke till mungipa. När jag har lyckats med den inställningen så brukar inte sidostyckena åka upp i ögonen på hästen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
399
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka