Sitter i kattlådan?

Michellan95

Trådstartare
Två gånger idag har jag kommit på min ena katt att sitta i kattlådan. Hon sitter helt rakt upp och ner som om hon hade suttit direkt på golvet men med ryggen mot mig stirrandes in i väggen.
Hon har haft både uvi och förstoppning tidigare så det vet jag symptom på och det här verkar inte vara något sånt eftersom hon bara sitter :confused:

Vet att jag har läst om andra katter som har iaf legat i kattlådorna men jag vet inte varför hon gör så? Vi har inte förändrat något här hemma utan allt är som vanligt och hon är också som vanlig förutom att hon verkar tycka att kattlådan var en skön sittplats.
Börjar hon bli senil kanske? Söker man veterinär för att katten sitter i lådan? :o

Tja, jag vet en katta som tyckte det var helt ok att ha kattungarna i kattlådan (jag såg henne ligga där när de diade O_o) men nog känns det väldigt märkligt.

Är kisse gammal? med tanke på att du funderade om den var senil? Det är ju inte uteslutet, både hundar och katter kan ju bli lite knepiga när de blir äldre (som vi!).

Tja, jag vet en katta som tyckte det var helt ok att ha kattungarna i kattlådan (jag såg henne ligga där när de diade O_o) men nog känns det väldigt märkligt.

Är kisse gammal? med tanke på att du funderade om den var senil? Det är ju inte uteslutet, både hundar och katter kan ju bli lite knepiga när de blir äldre (som vi!).

Ja men det kändes ju fräscht att ha sina ungar där :cautious:

Hon är 11 år så det räknas väl som gammalt?
Tycker det är ett väldigt märkligt beteende och lite snuskigt att ha henne sittandes där. Fast det är klart den luktar inte direkt illa utan mest trä/sågspån.

Ja men det kändes ju fräscht att ha sina ungar där :cautious:

Hon är 11 år så det räknas väl som gammalt?
Tycker det är ett väldigt märkligt beteende och lite snuskigt att ha henne sittandes där. Fast det är klart den luktar inte direkt illa utan mest trä/sågspån.

Jamen, eller hur?! :wtf:

Fast mina kissar är 11 år i år och de beter sig inte så där eller verkar senila. De är bekvämare än tidigare och sover mer men det är det enda som märks.

Kanske dags för en seniorkoll hos vet om det inte "går över" sas?

Jamen, eller hur?! :wtf:

Fast mina kissar är 11 år i år och de beter sig inte så där eller verkar senila. De är bekvämare än tidigare och sover mer men det är det enda som märks.

Kanske dags för en seniorkoll hos vet om det inte "går över" sas?

Nej hon är ju normal för övrigt utom att jag har kommit på henne sittandes i lådan. Så jag vet inte om det är en början på senilitet eller om det är något annat skäl att hon sitter där.

Nej hon är ju normal för övrigt utom att jag har kommit på henne sittandes i lådan. Så jag vet inte om det är en början på senilitet eller om det är något annat skäl att hon sitter där.

Kanske avvakta och se vad som händer? Jag håller med om att det verkar överflödigt att åka med en katt till veterinär när den verkar vara frisk. Kanske ringa och fråga om du vet någon bra veterinär?

Ja vi får väl se om hon fortsätter att tycka att lådan är en bra sittplats. Har ingen direkt som jag kan ringa och rådfråga heller och verkar ju vara välmående för övrigt.

En katt som jag hade för många år sedan började bete sig underligt när hennes kompanjon dog. Jag trodde att hon sörjde - och det kanske hon gjorde, också. Hon kunde sätta sig mitt på golvet och bara skrika, hjärtskärande. Bland annat satte hon sig i lådan men kissade utanför. Hon var 13 år då, tror jag, och när jag tog henne till veterinären trodde de att hon blivit senil. Hon blev ganska fort märkligare och märkligare och då valde jag att ta bort henne. Hon mådde inte bra mot slutet, så det kändes som rätt beslut. Det var så sorgligt - för mig :cry:

En katt som jag hade för många år sedan började bete sig underligt när hennes kompanjon dog. Jag trodde att hon sörjde - och det kanske hon gjorde, också. Hon kunde sätta sig mitt på golvet och bara skrika, hjärtskärande. Bland annat satte hon sig i lådan men kissade utanför. Hon var 13 år då, tror jag, och när jag tog henne till veterinären trodde de att hon blivit senil. Hon blev ganska fort märkligare och märkligare och då valde jag att ta bort henne. Hon mådde inte bra mot slutet, så det kändes som rätt beslut. Det var så sorgligt - för mig :cry:

Min katt har ingen direkt kompis även om vi har en till katt så lever de parallellt med varandra och det är nio månader sedan min första katt försvann. Så hon sörjer nog ingen och inget annat har hänt i våra liv nyligen.

På vilket sätt blev din katt märklig?
Det enda nya i min katts beteende är just nu sitta i lådan men senare under den här dagen har hon legat och sovit på sina vanliga platser. Sköter sin hygien och toalettbesök.
Jag hoppas ju att hon inte håller på att bli senil eller dement för den delen, vill ha henne i många år till.

Jag har en som kan göra det ibland, särskilt när jag haft på ren sand. Är katten frisk och beter sig normalt för övrigt är det troligtvis inget farligt, men håll koll på henne och går det inte över eller blir värre får du kolla upp henne.

Jag har en som kan göra det ibland, särskilt när jag haft på ren sand. Är katten frisk och beter sig normalt för övrigt är det troligtvis inget farligt, men håll koll på henne och går det inte över eller blir värre får du kolla upp henne.

Nu har jag inte sett henne sitta i lådan på någon dag och hon beter sig som hon brukar i övrigt :)

Jag vet inte men jag kanske reagera lite onödigt mycket på henne. Det kanske inte är så farligt att hon sitter där då och då.

Hehe.. jag vet vissa katter som brukat sitta och ligga i lådan. De verkade tycka det var bra där.
Med den ena katten fick jag en känsla av att den gillade att få vara ifred där.. :D

Nu har det gått en vecka och jag har inte kommit på henne med att sitta i lådan något mer. Det var i ungefär två dygn hon höll på med det och jag höll lite extra koll när jag fyllde på nytt strö inför helgen men hon föll inte tillbaka i sin nya vana ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 557
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 641
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 717
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama