P

Patrick_

Hej!!
Jag undrar hur man byter sittben när man rider lätt?:banana:
:rofl:
Tacksam för svar:D:bow:

Kramizar Linnéa!!

Sv: Sittben?

Menar du typ om du ska byta varv så sitter du ett par nersutana steg å börjar rida lätt när du känner att hästen går som den ska typ om du rider en åtta ska du sitta ner två steg å resa dig på det tredje har jag för mig å det gör man i mitten av åttan.

Sitt ner två steg innan du reser dig, alltså om du sätter dig skall du känna två "skump" innan du reser dej upp igen.
Hoppas du förstår min luddiga förklaring :p

Min första ridlärare hade världens vassaste och skrikigaste röst. ungefär som naglar mot en griffeltavla eller en tjurig gammal skolfröken på 40 talet med gattglasögon:devil:. Iaf, hon skrek alltid så här:
UPP NER UPP NER UPP NER NER UPP NER. Det blir liksom två steg ner så kommer man över på andra sittbenet.
Härligt med gamla barndomsminnen!!:p

När du rider sittben är det ju upp ner och så coh när du ska byta så istället för att stå upp1 gång elelr sitta ner 1 gång så sitetr du ner ett extra slag när du egenkligen skulle stå upp :)

Lite konstigt förklaring kankse

Måste bara tillägga att man ju kan stå två steg också. Det vet jag några som tycker är enklare än att "hinna upp" efter att ha suttit två.

När du rider sittben är det ju upp ner och så coh när du ska byta så istället för att stå upp1 gång elelr sitta ner 1 gång så sitetr du ner ett extra slag när du egenkligen skulle stå upp :)

Lite konstigt förklaring kankse

Kanske lite.:rofl::)

Sitt 2 steg när du bytt varv som alla här har skrivit redan.
Men jag har en liten fråga som har samma område som denna.. När vet man att man sitter på fel sittben? Om man får fråga det:o:confused::angel:

Snegla ner lite på hästens bog. När du ser att ytter framben lyfts så ska du resa dig, och när det är i marken så sitter du. Man sitter alltså alltid på ytter fram.

Du ska alltid kolla på hästen ytterben, när ytterbenet är framme, ska du stå upp. Detta tar ett tag att lära sej men sen kollar man att man sitte rpå rätt sittben utan att man ens reagerar elr "registrerar" att man gjorde de, det blir som en vana bara.
Så, kolla på bogen elr benet på yttersidan, dsv högerben i höger varv och vice versa. För att byta sittben sitter du ner ett steg mer än vad du brukar.
Tänkte bara ta hela fadderiluttan nu när jag ändå va igång xD

Man sitter alltså alltid på ytter fram.

Värt att tänka på är att man egentligen eftersträvar att sitta ner när hästens inre bakben är i marken, men om man inte hunnit lära sig känna det (vilket jag tycker man ska lära sig direkt när man börjar rida lätt) kan man snegla ner på ytter framben, eftersom ytter framben och inner bakben är i marken samtidigt (trav är en diagonal rörelse).

För att få reda på om man sitter ner på rätt sittben kan man antingen snegla ner på bogarna eller lära sig att känna hur det känns. Nackdelen med att snegla ner är att man lätt grundlägger ovanan att titta ner när man rider.

Därför brukar jag alltid lära mina elever att känna om de sitter ner på rätt sittben eller inte. Enklast är att trava på en 20-m volt. Med jämna mellanrum byter man sedan sittben och försöker känna efter hur det känns: var det bekvämare före eller efter? Ha gärna någon som står på marken och ger dig feedback på om det är rätt eller fel sittben (diagonal) MEN INTE förrän du själv har försökt känna efter och gissa. På det här sättet lär de flesta ryttare sig snabbt att KÄNNA om de sitter på rätt eller fel sittben utan att behöva SE.

väldigt enkelt egentligen:) som många andra har skrivit är det bara att sitta ner ett extra steg när du rider lätt.

upp-ner-upp-ner-ner-upp
:laugh:

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Strandad
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama