Sittben...

D

Daun

Har ett stort problem och det är att jag har super svårt för mig att sitta på rätt sittben.
Fattar inte de blir nästan fel jämt.
Har ni några tips på hur jag ska komma rätt och hur jag ser att det är rätt?
Har ridit hela mitt liv men aldrig riktigt tagit tag i problemet, låter min tränare säga åt mig hela tiden istället :angel:

Sv: Sittben...

Snegla ner på bogarna, och när ytter bog går bak så sitter du ner.
Upptäcker du att du sitter fel, sitter du som bekant ner två steg (räkna en,två) och rid sedan lätt igen.

Jag tycker det brukar fungera om jag i början av lättridningen tittar noga efter att jag sätter mig vid rätt tillfälle. Låt hästens kraft "liksom skjutsa upp dig" ur sadeln. Som någon sa: Snegla neråt och se på bogarna vilket ben hästen håller på att sätta ner.

Ååå tack så jätte mycket, det var verkligen detta jag ville veta.
Vet ju att det ska vara något med benen...hähä...tack så mycket :)

Nu kommer nog tränaren att bli imponerad, när hon ska slippa att stå å säga åt mig att byta sittben hela tiden :banana:

Jag brukar säga tvärtom ifall någon inte känner skillnaden.

Kolla när hästen sätter ner inner fram då ska du stå upp.

Brukar generellt vara lättare att titta på innersidan.

Det är nog sant att det är lättare att kolla innern.

Men tack så mycket för alla svar.
Ska ut och testa sen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 443
Senast: mars
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama