Sitta tugnt i sadeln i trav

krisselina

Trådstartare
Hej! Jag rider lektioner på ridskola en gång i veckan, och då blir det ju såklart att man rider olika hästar hela tiden.

Mitt problem, som jag känner att jag måste träna mer på, är att sitta tungt i sadeln i arbetstrav. Jag skumpar på tok för mkt! Det är verkligen inte skönt för mig, och förmodligen inte för hästen heller. Jag tycker det är lättare i gallopen, även fast jag gärna ställer mig upp (på ren automatik dvs) lite där också, om ni förstår hur jag menar..

Jag skulle verkligen uppskatta alla tips jag kan få om hur jag ska göra!

Sv: Sitta tugnt i sadeln i trav

jag brukar också ha det bekymret men ett tips är andas ut ordentligt. för mig fungerar det också att ha kontakt med skänklarna hela tiden och då brukar det gå ganska bra. sen hittar man sin sits efter ett tag också. jag har suttit för mycket "på rumpan" och inte på sittbenen och då skumpade det bra men nu har vi en annan sadel som jag sitter bättre i = lättare att sitta ner.
Träna utan stigbyglar :idea: även om det inte är det tränaren tänkt sig. han/hon förstår att du vill förbättra dig.

lycka till i din träning!

Hur trist det än låter:
Slappna av, andas andas andas!
och träna, alltid träna. Försök att inte tänka "nu ska jag sitta ner, sitta still och sitta fint!", då spänner man sig lätt och börjar studsa ännu mer. Träna på att slappna av. Andas ordentligt med magen, djupa andetag och fokusera på något annat än just sitta stilla.

långa ben, andas, åk med, knip inte med knäna (försök hålla ut dom lite från sadeln istället), sitt på sittbenen och inte på rumpan, luta dig lätt bakåt.

med min förra sadel (hoppsadel som dessutom låg i bakvikt(vilket vi kom på nån vecka efteråt)) så kunde jag absolut inte sitta ner i traven, fick en lektion av en bekant och har lätt kunnat sitta ner utan att skumpa sedan dess. jag fick sen också mycket bättre sits sedan av att byta sadel mot en allround mot dressyr, så en tränare som koncentrerar sig på dig till 100% och som du lätt förstår, + en sadel som du lätt får en korrekt sits i är guld när man ska träna sitsen. det ska vara lätt att ha en bra sits och har man hittat den 2 gånger på raken så är det typ som att cyckla, jobbar man sig halvt fördärvad bara för att sitta ner i traven så har man antagligen en sadel som inte passar en och/eller spänner sig och har en lärare som gått för fort fram och så sitsen har fått lida (händer antagligen 80% av dom som rider på ridskola och för tränare).

Du har fått bra tips, men jag lägger till:
Sträck på dig, föreställ dig att du har jättelånga ben och tunga fötter.

Och knip inte med benen och knäna - krama i stället.

Tyvärr kan jag inte göra så mycket åt sadel-situationen med tanke på att jag rider på skolans hästar med tillhörande utrustning.
Jag ska verkligen försöka att tänka på att slappna av mer och inte knipa åt med benen. Rent logiskt känns det som att det skulle vara enklare att slappna av med långa ben, men faktum är att jag har stigbyglarna såpass långt upp att jag har ett bra grepp i dem. Jag skulle kunna ha längre, men då finns ju risken att jag tappar dem istället..Har ridit för en jättebra dessyrtränare som har visat mig ungefär vilken längd jag ska ha på stiglädret, så jag vill helst inte ändra på det.. Min poäng är att det blir svårt att ha lååånga ben när jag har fötterna i stigbyglarna, hehe.. Kanske vart luddigt.

Be ridläraren om att få ha en lektion med bara sitsträning nån gång. Där ridläraren longerar er, eller om ni longerar varandra, och de som sitter på hästen kan koncentrera sig endast på sitsen.
Tänk också på att följa med i rörelserna, inte sitta och pressa ner rumpan i sadeln. Hästen rör sig massor.
Vissa tipsar om att man ska röra sig lite som Butter gör med rumpan, från sida till sida. ( Kika här ca 0.37 in i klippet: http://www.youtube.com/watch?v=nSgngZ9CpTM&feature=related )

Om du kan träna utan stigbyglar är detta jättebra! Då kan man inte spjärna i stibyglarna (men likväl mellan knäna : P)

Mitt tips skulle vara att inte slappna av för mycket (då kan det bli skumpigt för det) utan en anspänning i bålen så att du håller dig rak (stolt hållning) och försök att 'gunga med', hitta takten. Föreställ dig att du är butter vid orgeln : P takten i rumpan, lätta mjuka armar.

Be ridläraren om att få ha en lektion med bara sitsträning nån gång. Där ridläraren longerar er, eller om ni longerar varandra, och de som sitter på hästen kan koncentrera sig endast på sitsen.
Tänk också på att följa med i rörelserna, inte sitta och pressa ner rumpan i sadeln. Hästen rör sig massor.
Vissa tipsar om att man ska röra sig lite som Butter gör med rumpan, från sida till sida. ( Kika här ca 0.37 in i klippet: http://www.youtube.com/watch?v=nSgngZ9CpTM&feature=related )

Hehe, vilken rolig jämförelse :) Men det kanske är värt ett försök! Jag ska faktiskt fråga vår instruktör om vi kan träna på detta någon lektion.. Jag antar att det säkert kommer krävas en hel del övning innan det blir bra.

Som sagt, jag har ridit i 11 år och vissa hästar kan jag inte sitta ner på ;)

Ja, men jag har sett många här på buke som tipsat om just den rörelsen, personligen tycker jag inte att den fungerar, men den verkar ju hjälpa andra.

Longering med sitsträning är jättebra! Tycker absolut att du ska fråga.

*kl*

Det enda som hjälpte mig att lära mig sitta ner i traven var att "cykla baklänges" med sittbenen (i rätt takt med stegen, annars blir det bara värre :p) och att "ha ett gummiband i magen" - inte bokstavligt talat (:rofl:) utan man ska tänka så, att magen/ryggen är elastisk och att alla stötar tas upp där. :)

Sedan är det som Bylund skrev betydligt svårare att sitta på vissa hästar än på andra, min egen har jag fortfarande inte lärt mig att sitta på helt och hållet (har haft honom i ett halvår) utan får fortfarande koncentrera mig för att sitta ordentligt.

Slappna av, försök hitta balansen bakåt och håll gärna fast dig i hästens man. Tänk inte "SITT TUNGT" utan tänk bara att du ska följa med.

Som någon annan skrev hade det varit jättebra att ha sitsträning på lina. Då får man koncentrera sig på sig själv och sin sits istället för att styra kusen.

En sak till som jag kom på, ta tag med den yttre handen i framvalvet och liksom dra ner dig själv ett par steg (då kommer du inte studsa) försök sedan att bara följa med, och börjar du studsa igen så kan du ta tag med handen i framvalvet igen. Till slut kommer du mer och mer sällan att behöva ta tag i framvalvet :)

En sak till som jag kom på, ta tag med den yttre handen i framvalvet och liksom dra ner dig själv ett par steg (då kommer du inte studsa) försök sedan att bara följa med, och börjar du studsa igen så kan du ta tag med handen i framvalvet igen. Till slut kommer du mer och mer sällan att behöva ta tag i framvalvet :)

Hmm.. Det kanske jag borde testa :)

Mitt absoluta tips är att rida utan stigbyglar, då kan du inte trycka dig ur sadeln med hjälp av stigbyglarna. Då måste du slappna av för att sitta kvar i sadeln. Sedan när du ridit mycket utan stigbyglar så kan du testa att rida med dom ganska långa.

Förutom att som du redan fått tips om - rida utan stigbyglarna, försöka slappna av etc. etc. så kan jag bara lägga till: sit ups!! Det tar en del tid att få upp styrkan när man bara rider en gång i veckan. Om du tränar magmusklerna hemma så kommer du snabbare få den styrka och stabilitet du behöver.

Öva även i skritten på att känna att tyngden finns i sätet och att benen är avslappnade och hälarna får lova att pendla neråt i takt med hur hästen går. Det är jättebra när man skrittar fram att redan då börja öva upp sin känsla för att följa med hästen.

Och i traven - känn att magen jobbar. nästan så att man tänker in -ut in ut med naveln på samma sätt som man kan rida lätt och räkna takten upp- ner upp - ner.
Man ska inte sträva efter att vara helt limmad i sadeln utan efter att skumpa lätt i takt med hästen.

Behöver också lite idéer och tips inom detta ämnet :D

Precis som du har jag också jättesvårt att sitta ner i sadeln. Eller rättare sagt så kan jag inte längre sitta ner alls, och min sits vid nedsittning är nog i klass med en nybörjares. Inte för att min sits är perfekt vid lättridning eller lättsits för jag kan inte heller där komma ner på rumpan ordentligt, men det funkar i alla fall att rida då och jobba litegrann. Om jag ska sitta ner får jag släppa allt annat, men inser ganska snabbt att det är lönlöst och ger upp. Kanske att det ger med sig om jag inte ger upp direkt, men det kan ju inte vara bra för de stackars hästarnas rygg heller? :o
Kan det finnas någon speciell anledning till att man inte kan sitta ner i sadeln längre? För bara någon månad sedan hade jag inte mycket problem med det, senast i april tävlade jag en klubbtävling i dressyr och satt självklart ner hela programet, vilket jag aldrig skulle kunna göra nu?

har du problem med samma häst som du kunde sitta ner på innan? kanske sadeln som ligger fel nu.

Rider på ridskola plus är medryttare så sadlarna kan jag inte göra så mycket åt. Dock är det alla hästar jag rider som jag har svårt att sitta ner ordentligt på, samma hästar jag kunde sitta ner på för ett halvår sedan. Dessutom har ingen av de andra som rider samma hästar det problemet så det är det som får mig att fundera :)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 749
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka