Sitta på rätt sittben?

H

Hasufel

Vilket sittben skall man sitta på i traven? Skall man stå upp när hästen skjuter fram inner bog eller sitta ner?
MVh/ en som funderar...

Sv: Sitta på rätt sittben?

Egentligen är det bästa att veta varför man sitter ner på det sittbenet. Alltså när innebak är i marken, vilket är samtidigt som ytter fram.

/Malin

Du ska lätta ur sadeln när inner fram går i marken. Eftersom hästen lägger mest tyngd på inner framben på böjt spår så lättar du ur sadeln för att inte belasta mer än nödvändigt.
Jag rekommenderar boken "Ridlära" av Bo Tibblin (tror jag). Den innehåller klassisk grundlära för ridning och är användbar för så väl storhäst ryttare som islandsryttare.

Du vill sitta ner när ytter fram är i marken för att provocera hästen att skjuta ifrån mera med inner bakben. Det är endast på böjt spår som "rätt" sittben har någon betydelse, därmot är det bra att kunna sitta ner på båda, och byta sittben även på rakt spår.

/Malin

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Oh_really
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 564
Senast: EZMK
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 868
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka