Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fick av min veterinär höra (mkt välkänd) att hästar som rids in före ca 4 års ålder löper mycket stor risk att få problem med kissing spines.
Vilket är vansinne för fbl växer sakta. Gissa hur många fbl som är kvar som 3 åringar av alla de som skickas iväg på träning i så tidiga år?
Typ -alla? Att säga att något annat vore en klar lögn.
Vårför inte låta hästen bara vara hästen när den är så ung? Det är ju inte bara så att hästen måste vara bra utvecklad inan man rider men hästen måste också utveckla sig psychisch. Det är samman sak som att låta barn studera för ung. Det är inte bra. De behöver tid att leka och bara har kul. Det finns så mycket saker man kan göra med en ung häst utan rida t.e. promenera, pyssla, lite övningar som stanna still, backa, m.m. vårför då rida? Man kan rida en häst till 18 - 22 år, kanske även långre. När man vänta med att rida verkligen till 4 år, så kan man fortfarande rida 14 - 18 år med hästen. Hur mycket häster får problemar med lanker m.m. nu för tiden? bara däreför att vi vill altid mer och allt måste går snabt. Nej... jag tycker inte om det. När jag var ung och har haft ridlektion (i holland) har jag haft en instruktör som var mycket känd med miletaryryriding. Han tävlade internationalt. Han tillhörde den bästen och sina hästar blev jättegammel utan problemar. Men han började rida sina hästen först med 4, och även med 5 års ålder och användade den inte för den svåre tävlingar innan då blev minst 10 år. Han har aldrig haft en olycka med sina häster och de blev jätte pig och frist till hög ålder (sina bäste hästar blev 27 och 33 år och han använde de fortfarande till promenadridning) Han sa altid att mycket människor har ingen tålemod och började träna sina häster för ung för hård. Och då kan man få problemar... jag tycker han har abslolut rätt. (förlåt min dåligt svenska. Jag har fortfarande svårt att skriva svenska)
Så du menar att alla fbl som ligger i träning från hur tidigt det nu är är kvar som 3 åringar sen utan skador?
Intressant!