Sitta på 2 åring nu

Joyride

Trådstartare
Såg en annons där hon sitter på en två åring född mars05. Jag tycker det är aldeles för tidigt.
Vad tycker ni?

Sv: Sitta på 2 åring nu

Jag har sett flera annonser på mycket ridna två åringar, och en väldigt hoppglad.
Tycker personligen att det är fullständigt vansinnigt.

Senast ändrad:

Jag satt upp på min tvååring ett par gånger innan betesgång. Obs - absolut ingen ridning, utan satt på henne i stallgången.

Sen är min tvååring också väldigt hoppglad, men det är såklart löshoppning det handlar om... och hon är inte löshoppad så mycket max 10 ggr.

Lite skillnad att bara sitta och att verkligen rida tycker jag.

Jag satt in och red in min 4 åring hösten som 2 åring efter betet. Red henne i alla gångarter innan vintern...

Sen hänger det ju lite på hur den ser ut, är den "färdig" eller är den lite efter.

Personligen så tycker jag att det är bättre att tömköra och ut o klättra för hand nu på våren och sommaren för att bygga upp lite muskulatur. Så att man har nåt att sitta på till hösten :)

Löshoppning påbörjar jag tidigt, inte högt och korta pass. Gärna en gång i veckan under perioder. Hoppas under ryttare väntar jag med tills hästen är balanserad och någorlunda stadig och bärig. Våren som 4 åring, det finns ingen anledning att skynda sig...

Lite bommar o en naturlig mindre stock som komer i vägen på tur ingår lite i den senare inridningen...

Mina ideer visserligen, mitt motto är att skynda långsamt och framförallt i hästens takt :)

Senast ändrad:

Att sitta på en tvååring några få gånger lär nog inte göra någon skada.
Att däremot rida en tvååring, nej det är vansinne, just för att individen inte är tillräckligt färdigbyggd. Fick av min veterinär höra (mkt välkänd) att hästar som rids in före ca 4 års ålder löper mycket stor risk att få problem med kissing spines.

Fick av min veterinär höra (mkt välkänd) att hästar som rids in före ca 4 års ålder löper mycket stor risk att få problem med kissing spines.

Fast det vill jag veta vad han har för källa till för det finns väldigt många av vetrinärerna som som anser att hästen ska belastas tidigt men i små mängder för att få bästa hållbarheten.

Bl.a. den här med Lars Roepstoff:

Tillväxtzoner sluter sig pö om pö
Något som är viktigt att ha koll på när det gäller skelettets utveckling är vid vilka tidpunkter i hästens liv de olika tillväxtzonerna sluter sig.
- Vi har sett exempel på hästar som är åtta år där kotkropparna i ryggkotpelaren inte slutit sig!
Lars fortsätter:
- De olika tidpunkterna betyder inte att man inte kan träna unga hästar. Benen behöver belastning i det vi ska använda hästen till så att vi får en anpassning till vad den ska tåla.

Tidpunkter för tillväxtzonernas slutning:
Kotben ~ 6 månader
Kronben 6-12 månader
Skenan 8-18 månader
Övre delen av benet 24-36 månader
Ryggkotpelaren 6 år

Och han är långt i från ensam om att anse att hästen ska börja tränas tidigt men i måttliga mängder.

/Camilla

Jag tycker det är åt skogen. Varför har folk så sabla bråttom nu för tiden?

Jag satt in mitt nu 3åriga sto, förra sommaren precis efter betet, väldigt musklad och välutvecklad var hon redan då. Satt endast på henne varje dag i en veckas tid. Ungefär 2 minuter. Vilade sedan och reds in under vintern. Det fungerade super för både mig och henne, det är ju helt olika från häst till häst. Men tycker ABSOLUT INTE att man ska RIDA en tvååring. Det räcker gott att sitta in dom efter betet. Man hinner ändå. Sen vill man ju ha, eller iaf ja, en häst som håller i måååånga år. Tycker att efter insittningen, att man tar alla moment när hästen är MOGEN och MUSKLAD för det!
Men det är ju jag det!

Jag tycker inte om det, men vissa raser rider man in tidigare än andra t.ex Quarter, det börjas vid 2 och rids vid 3. Inte vet jag varför men det kanske har med att de utvecklas fortare än andra eller något.

Sitta på dem kan man väl göra nån gång kanske men rida vet jag inte (2-åringar alltså).

En tvååring borde gå på bete nu...

Sittas in och påbörjas inridningen till hösten, få en månad (minst) vila i jul och köra igång ordentligt sas i jan-feb.

Vilket är vansinne för fbl växer sakta. Gissa hur många fbl som är kvar som 3 åringar av alla de som skickas iväg på träning i så tidiga år?

Vårför inte låta hästen bara vara hästen när den är så ung? Det är ju inte bara så att hästen måste vara bra utvecklad inan man rider men hästen måste också utveckla sig psychisch. Det är samman sak som att låta barn studera för ung. Det är inte bra. De behöver tid att leka och bara har kul. Det finns så mycket saker man kan göra med en ung häst utan rida t.e. promenera, pyssla, lite övningar som stanna still, backa, m.m. vårför då rida? Man kan rida en häst till 18 - 22 år, kanske även långre. När man vänta med att rida verkligen till 4 år, så kan man fortfarande rida 14 - 18 år med hästen. Hur mycket häster får problemar med lanker m.m. nu för tiden? bara däreför att vi vill altid mer och allt måste går snabt. Nej... jag tycker inte om det. När jag var ung och har haft ridlektion (i holland) har jag haft en instruktör som var mycket känd med miletaryryriding. Han tävlade internationalt. Han tillhörde den bästen och sina hästar blev jättegammel utan problemar. Men han började rida sina hästen först med 4, och även med 5 års ålder och användade den inte för den svåre tävlingar innan då blev minst 10 år. Han har aldrig haft en olycka med sina häster och de blev jätte pig och frist till hög ålder (sina bäste hästar blev 27 och 33 år och han använde de fortfarande till promenadridning) Han sa altid att mycket människor har ingen tålemod och började träna sina häster för ung för hård. Och då kan man få problemar... jag tycker han har abslolut rätt. (förlåt min dåligt svenska. Jag har fortfarande svårt att skriva svenska)

Vad är det för ras och så då?? När under 2005 är den född?? Men det beror ju på hur färdig den är och hur den är riden. Lulla runt i skoken eller på grusvägar förhäst är nog inga problem (beroende på ras och individ!!!) men hoppar den banor är det ju tidigt... ;)

Men som nån sa att fullbloden går ju tidigt... Även om de inte går lopp som tvååringar rids de flest in som åringar (slutet av åringsperioden) :smirk:

Tack å hej :p

Senast ändrad av en moderator:

Vårför inte låta hästen bara vara hästen när den är så ung? Det är ju inte bara så att hästen måste vara bra utvecklad inan man rider men hästen måste också utveckla sig psychisch. Det är samman sak som att låta barn studera för ung. Det är inte bra. De behöver tid att leka och bara har kul. Det finns så mycket saker man kan göra med en ung häst utan rida t.e. promenera, pyssla, lite övningar som stanna still, backa, m.m. vårför då rida? Man kan rida en häst till 18 - 22 år, kanske även långre. När man vänta med att rida verkligen till 4 år, så kan man fortfarande rida 14 - 18 år med hästen. Hur mycket häster får problemar med lanker m.m. nu för tiden? bara däreför att vi vill altid mer och allt måste går snabt. Nej... jag tycker inte om det. När jag var ung och har haft ridlektion (i holland) har jag haft en instruktör som var mycket känd med miletaryryriding. Han tävlade internationalt. Han tillhörde den bästen och sina hästar blev jättegammel utan problemar. Men han började rida sina hästen först med 4, och även med 5 års ålder och användade den inte för den svåre tävlingar innan då blev minst 10 år. Han har aldrig haft en olycka med sina häster och de blev jätte pig och frist till hög ålder (sina bäste hästar blev 27 och 33 år och han använde de fortfarande till promenadridning) Han sa altid att mycket människor har ingen tålemod och började träna sina häster för ung för hård. Och då kan man få problemar... jag tycker han har abslolut rätt. (förlåt min dåligt svenska. Jag har fortfarande svårt att skriva svenska)

SÅ du menar att om man rider in hästen vid 4års ålder håller den längre ... Det är en ren löng vill ja säga dig . för en häst ja kände blev inriden vid 2/3 års ålder . och den hölls sig och blev jättegammal . då hon gjorde sista tävlingen vid 18år ålder ... inga problem vettu

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att alla fbl som ligger i träning från hur tidigt det nu är är kvar som 3 åringar sen utan skador?

Intressant!

Vet att du inte skrev till mig men nu måste jag nog lägga näsan i blöt...

Självklart uppkommer skador men tränarna är väldigt försiktiga (alla jag mött iaf) och andra sporter är inte heller helt skadefria. Även om jag håller med om att 2 åringarna bara är bebisar...

Hejsvejs

Ps. Fbl kommer oftast in sept-nov som åringar

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka