Sitta ner i traven.

A

alis97

Red barbacka idag, och insåg hur dålig balans jag her, och hur dålig jag är på att sitta ner, stilla. Jag bara skumpade runt, i svängarna halkade jag nästan av. Något tips på hur jag kan träna detta? :confused:
 
Sv: Sitta ner i traven.

be någon att longera dig!! då kan du tänka på bara din sits, grymt bra träning!! dra en rem runt halsen på hästen som du kan ta tag i när det blir vingligt!! efterhand kommer det gå bättre och bättre och då kan du göra lite balans öningar sammtidigt!!
lycka till... barbacka på longe är en av de bästa vägarna till bra sits!!:)
 
Sv: Sitta ner i traven.

Eller så kan du rida riktigt samlad trav:idea:
 
Sv: Sitta ner i traven.

Vissa säger att det är skadligt för hästen att rida barbacka , själv tror jag inte det..

håller med er andra , longering och att bara tänka på att komma djuupt ner i sadeln..:)
 
Sv: Sitta ner i traven.

Slappna av!! Det hjälper iaf när man rider med sadel.
 
Sv: Sitta ner i traven.

När man rider barbacka kan det ju vara riskabelt att slappna av för mycket...
 
Sv: Sitta ner i traven.

Crescent skrev:
När man rider barbacka kan det ju vara riskabelt att slappna av för mycket...

japp :angel: kände d när jag red barbacka sist
, flög nästan av i svängarna. Skritt o galopp går hur bra som helst, men på min lilla skumpiga travare går d inte i trav..
 
Sv: Sitta ner i traven.

alis97 skrev:
japp :angel: kände d när jag red barbacka sist
, flög nästan av i svängarna. Skritt o galopp går hur bra som helst, men på min lilla skumpiga travare går d inte i trav..

Känner igen det där med travare :smirk:
Men man lär sig, stå ut! träna,träna,träna, sitt! sitt! sitt! efter en halv sommar märker du stor skillnad och sen när det är dax för sadel igen har du en balans som är :love:
(så gjorde jag i alla fall.... :) )
 
Sv: Sitta ner i traven.

du kan också rida mycket utan stigbyglar, det gjorde jag ibörjan. slappna av och sitt tungt, tänk att du väger flera ton bli tung i rumpan det sa min tränare till mig, det funkar jätte bra.
Lycka till!;)
 
Sv: Sitta ner i traven.

Jag hade samma problem i början av sommaren, hade inte ridit så mycket barbacka innan. Valcken jag rider har väldig skumpig trav även med sadel. Men det är bara att fortsätta och rida barbacka och träna, tillsist får man balans och det känns inte så tokigt. Lycka till! ;)
 
Sv: Sitta ner i traven.

mmm, men nu har hästen en knuta på h.f, så hon ska stå. Sen e de inte säkert att jag ska ha kvar henne..:cry:
 
Sv: Sitta ner i traven.

oj vad tråkigt.
ska du sälja henne eller ta bort henne?:(
 
Sv: Sitta ner i traven.

eh, har du ridit ricktigt samlad trav någon gång?? DET ÄR SKUMPIGT!! haha det går inte så fort bara!
 
Sv: Sitta ner i traven.

det är jätte bra att bli longerad! tänk på att inte spänna låren och knäna, då drar man ofta upp knäna och "lyfts" ur sadeln.

spänn magen! det är den man sitter med, och slappna samtidigt av i höfterna, låter knepigt jag vet, men övning ger färdighet!
 
Sv: Sitta ner i traven.

När jag började rida barbacka på min nordsvensk så tänkte jag att det skulle gå åt skogen... jag studsade runt som en tok och höll på att åka av flera gånger... men sen i slutet på ridturen så orkade jag inte soänna mig länge så jag bara slappnade av och tänkte går det så går det. Och VIPS, satt jag som gjutet (nästan:angel: ) Man får helt enkelt prova sig fram

Travaren däremot har jag inte vågat rida barbacka på än eftersom han har en ganska studsig travartrav, men jag håller på och tränar att sitta ner i traven med sadel och på honom måste jag istället spänna mig för att sitta still.

Nåt som jag också har kommit på är att om man studsar med axlarna jättemycket i takt med hästen steg så sitter man jättestill med underkroppen:o fast sen att det inte ser klokt ut är en annan femma

Sen hur du ska träna upp din balans är det enda bästa att fortsätta rida barbacka. Träna, träna, träna och träna. Bara en gång i veckan brukar göra mycket nytta för balansen.

Lycka till
 
Sv: Sitta ner i traven.

Om man spänner fast en vojlock eller ett schabrak (med en täckesgjord) på hästen så halkar man åtminstone inte och kan koncentrera sig på sitsen. Jag brukar dessutom rida trav i intervaller; trav 10 steg, skritt och sedan trav 10 steg igen. Om man travar så korta intervaller så hinner man inte börja spänna sig så att man tappar balansen. Sedan när man känner sig säker ökar man mängden trav. Det har funkat jättebra för mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp