sitta ner i traven.

L

Lebrozo

jag bara maste fraga, hur sitter man ner i traven, genomgaende beskrivning tack! antingen nar jag rider spanner jag magmusklerna jattemycket for att inte skumpa runt och foljer med i rytmen,(vilket ar mycket anstrangande) eller sa sitter jag med massor av tyngd pa rumpan , men da tappar jag stigbyglarna , antagligen for att jag inte slappnar av i benen? :confused:

Sv: sitta ner i traven.

Det kan ju bero på mycket. Lägg upp en ridbild vetja!
(Men förmodligen späner du dig öht för mycket och vågar inte komma ner i sätet ordentligt, dvs luta dig bakåt och glida ner i sadeln. Då kommer inte ditt bäcken i så pass vinkling till ryggraden att sätet kan pendla med i rörelsen. Och då skumpar du. Ta hjälp och sitsträna för någon duktig, det är oftast väldigt svårt, både att hjälpa på håll och att fixa till det utan någon hjälpsam på marken.)
Så länge: slappna av och rid mycket utan stigbyglar. KLäm dig inte fast på hästkroppen!

Lebrozo skrev:
jag bara maste fraga, hur sitter man ner i traven, genomgaende beskrivning tack! antingen nar jag rider spanner jag magmusklerna jattemycket for att inte skumpa runt och foljer med i rytmen,(vilket ar mycket anstrangande) eller sa sitter jag med massor av tyngd pa rumpan , men da tappar jag stigbyglarna , antagligen for att jag inte slappnar av i benen? :confused:

Min dressyrtränare beskrev de så bra. Titta på en salsadansare. Hur höfterna far runt i alla möjliga riktningar, medan överkroppen ser ut att vara stilla. Så gör man när man är nedsutten. Höfter och säte rör sig jättemycket, medan överkroppen ser stadig och still ut.

Hälsning Maja

Jag måste rida min på tygeln/i form för att kunna sitta ner. Annars är det inte härligt :p

Jag fick ett tips en gång att man ska andas i takt med hästens gångarter. Och det hjälper! hästen jag red var skumpig men om man kopplar av och inte tänker på nått annat än att försöka att hitta rätt tajming! inte lätt ibörjan, men efter det så känns det som att an rider på en annan häst! :)

På remont.se hade de ett tips om någon rörelse man skulle öva på, men jag har inte testat, så jag vet inte om det funkar. Att sittande på hästen lyfta benet åt sidan och föra det i en cirkel, eller vad det var. Kolla upp det! (Kan ju alltid ge en ide)

Jag brukar öva barbacka. Sträcker upp överlivet och tänker mig en kulled i midjan. Överkroppen stilla medans höfterna rör sig i en framåtliggande U-form med utgångspunkt från basen av U-et. Höger höft går ut åt sidan, framåt och tillbaka samma väg. Vänster höft gör sedan samma sak åt vänster, ut åt sidan, framåt och tillbaka samma väg. Detta går ganska fort och i en mjuk men "knyckande" rörelse så att jag kan räkna å-ett-å-två-å-ett-å-två i ganska rask takt. Det är nätt och jämt att man hinner med till att börja med men sedan kan man göra rörelsen större och långsammare. Men sk-tjobbigt för magmusklerna är det, speciellt de övre! Det läckra är dock att man inte studsar alls, skulle förmodligen kunna hålla ut hela benen från hästen och fortfarande inte studsa. Men, så, sätt mig i en sadel så kniper jag med knäna och studsar... mycket träning kvar för min del :D .

Jag håller också på att jobba på det där... pust! Rider mycket utan stigbyglar nu och då kommer man verkligen ner ordentligt i alla fall. Det blir lite bättre för varje gång så jag hoppas på att kunna sitta helt avslappnat inom en överskådlig framtid....

Vad är det man säger: övning ger färdighet.

jobbar också med detta :) har bytt medryttarhäst till modell större så är inte van vid denna jättetrav. har börjat få ordning på det dock, tror jag. satt och skumpade i paddocken därhemma och höll på att bli galen, men då gjorde jag så att jag slöt ögonen, slappnade av och bara försökte hitta rytmen, och det tog inte lång tid förrän allt kändes bra, så jag tittade upp och allt såg bra ut också, fint välvd hals o nacke och öronen glatt lyssnande. så genom att bara koppla bort allting förutom hur jag själv red, föll det andra på plats. nu kanske det inte är nån bra ide at rida runt blundandes alltid :p men så gjorde jag iaf!

Börja med att spänna rumpan och benen ordentligt och se hur det känns då. Sedan tar du och slappnar av och upptäcker skillnaden mellan spänd och avslappnad. Jag tror att du omedvetet spänner i rumpan samtidigt som du spänner magen. Försök isolera magen från rumpan så ska det nog gå bättre. My thoughts only.

Sjung tyst så slappnar du av i magen. Mkt enklare :D Förutom alla andra tips här då.

Du kan ju luta dej lite bakot och slappna av men inte så mycket så u tappar stigbyglarna. Lycka till :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
787
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 767
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 754
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar