Sitta ner i trav?

G

Glóa

Hej, är ny här och är inte säker om jag skickat detta till rätt ställe, men undrar om det är nån som kan komma med råd här.

Har då grymt stora problem med att sitta ner i arbetstrav. Rider både "stora bruna" och islandhästar, och problemet är lika jobbigt med båda. Är då väldigt smal och saknar därav fett på baken, dvs. varje gång jag skumpar i sadeln i trav så får mina sittben ta smällen. :crazy: Och ifall jag råkar rida en häst med mjuk trav, så tappar jag stigbyglarna stället. :grin: Vrider även lätt tårna utåt då jag försöker sitta stadigare med att klämma fast med benen, helt fel sätt att försöka korrigera problemet men vanan har fastnat.

Så nu undrar jag om någon skulle ha bra tips till att öva sittandet i trav osv? Alla idér tas glatt emot, börjar bli rätt desperat. :p

Sv: Sitta ner i trav?

du har provat rida utan stigbyglar?
prova annars barbacka några gånger i veckan eller i början av ett pass, tänk på att andas rätt och sjunka ner djupare.
Tänk på att inte spänna dig.
Du kan ta hälp med att någon longerar hästen och du blundar och tänker enbart på hur hästen rör sig och försök följa med

Du ska tänka dig att du har en tung kula av bly, 20 kg tung, som ligger i din mage i trakten av din livmoder. Där sitter nämligen din kropps tyngdpunkt och genom att koncentrera sig på den och visualisera den i form av en kula, eller sten, så blir det genast väldigt mycket lättare att sitta tungt i sadeln. Det har ingenting med hur liten och lätt du är, det handlar bara om att hinna kroppens tyngdpunkt. Du kan också visualisera liknande blykulor i hälarna för att lättare kunna trampa rätt, men eftersom du inte har någon tyngdpunkt naturligt i hälarna så är det lite svårare. Det kan vara lättare att tänka sig att man har ett snöre i varje häl som någon drar rakt ner.

Det här är det som hjälper mig att sitta bra i traven. Så småningom kommer du att hitta tyngdpunkten utan att behöva tänka på det.

Japp, testa utan stigbyglar, barbacka, i lina osv.
Men skall tänka på det där med att sitta djupare, kan vara att jag sitter och spänner mig och därav skumpar. Skall försöka få någon att longera mig igen. :) Tack för tipsen!

Det som har hjälpt mig är att tänka knäna ner mot backen, dvs fokusera på att slappna av i baken, och få tunga knän och sitta "djupt" på hästen. Ju mer man spänner sig, desto mer studsar man, idag upptäckte jag även att om jag höjer handen så sitter jag även bättre, tidigare har jag haft en tendens att sänka handen och det gör att man snarare trycker sig själv ur sadeln.
Men be om hjälp, att bli longerad och bara kunna koncenterar sig på sig själv och låta någon annan sköta hästen är suveränt!

Japp, testa utan stigbyglar, barbacka, i lina osv.
Men skall tänka på det där med att sitta djupare, kan vara att jag sitter och spänner mig och därav skumpar. Skall försöka få någon att longera mig igen. :) Tack för tipsen!

när jag inte har ridit barbacka på ett tag tycker jag alltid i början att det är skumpigt, då tänker jag på att jag spänner mig och när jag andas ut och kommer ner djupare i sitsen och blir mer rörlig i bäckenet så går det galant! :)
Islandsryttare här med, men har ridit storhäst i flera år innan

Finns det någon riktigt bra sadel du kan få prova rida i? Har hästen en skitsadel så kan inte jag sitta ner i traven heller.
Barbacka är inget problem, men har hästen en dålig sadel så går det inte :p

Finns det någon riktigt bra sadel du kan få prova rida i? Har hästen en skitsadel så kan inte jag sitta ner i traven heller.
Barbacka är inget problem, men har hästen en dålig sadel så går det inte :p

Låter bekant! :) Tycker nog det är lite lättare att sitta i dressyrsadlar som man kommer djupare i, men studsa gör jag ändå. :crazy: Men jag skall tänka på alla förslagen, skall försöka minnas dem nästan gång jag rider.

Gør det ont i sittbenen så finns det gelsitts att køpa i ridsportbutiker som enkelt spænns på sadeln, så skonar du rumpa och rygg mens du øvar tænker jag.

Jag har ett fårskinn på sadeln, det skonar mina sittben..får numer nästan aldrig ont i rumpen! Har det på sommaren också, ångrar inte att jag köpte ett sånt. Har en gel seat saver också, men den är inte lika bra.

Du ska inte rida barbacka eller utan stigbyglar om du är ute efter en balanserad och lodrät sits. Det gör dig i och för sig bättre på att hålla dig kvar på hästen, en stolsits får du på köpet.

De senaste numren av Häst och Ryttare har haft en sits-artikel-serie som är väldigt bra. Finns även att beställa från förbundet, om du inte är med i en ridklubb då får du tidningen gratis.

Ett annat tips är Sally Swifts bok

De som saknas är övningar som du förträdelsevis gör på marken. Sen är tipset om att bli longerad bra.

Kan bara hålla med om det.

Klart man inte kan tappa stigbyglarna om man inte har några;) Jag har det problemet och det finns likförbaskat kvar när jag släpper ner stigbyglarna. Att lägga upp dem döljer bara problemet. Vilket oftast är uppdragna knän/ klämmer med knäna.

Bra magmuskler förbättrar min sits. Har märkt stor skillnad när jag är otränad och inte orkar jobba med i hästens rytm vid trav utan bara spänner mig. Då är jag påväg att studsa av min dam.

/Söderböna

Jag har svårt att sitta ner i traven på nya hästar. Tidigare hade jag det på min medryttarhäst, men då lossnade det när jag övade nedsittning när jag travade i volter. Då samlar sig hästen mer, får inte alls lika stötig trav. Precis samma sak nu när jag har en ny egen häst sedan 6 veckor. 171 cm hög, stora steg, mycket skump! På fyrkantsspåret studsar jag, men på böjda spår fungerar det. Och igår fungerade det på fyrkantsspåret när jag lyckades samla honom tillräckligt även på rakt spår. Och när jag väl klarar att sitta ner i en rejält samlad trav, får jag sedan öka traven och stegen och förhoppningsvis - med alla knep folk har gett här! - klara av att sitta ner även i en normalare trav.

Men min lösning är alltså: först små steg, sedan stora steg

*kl

Jag har extremt svårt för nedsittning på vissa hästar, bl.a min egen.. Igår hittade jag äntligen ett sätt som fick mig att kunna följa med i rörelserna till och med i ökat trav. MEN - kan man göra på fel sätt? För jag har läst mig till att man ska slappna av, inte spänna knäna osv för att komma ner i sadeln. Men jag gjorde just det, klämde fast mina ben framtill och följde med i rörelserna med bäcken/rumpa och lutade mig lätt bakåt.
Jag har ingen aning om hur det såg ut.. men troligen inte bra. Men hur kunde det då kännas så bra, hur kunde jag följa med i rörelserna sådär? :o

Tacksam för svar ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 137
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 525
Ridning Hej! Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss...
Svar
17
· Visningar
1 386
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka